Pamiętaj o podstawowych zasadach bezpiecznego bankowania. 
Pozostawanie na bieżąco z komunikatami dotyczącymi bezpieczeństwa jest jedną z nich.

Uwaga na mejle i SMS-y z prośbą o uregulowanie płatności

11 mar 2019

Wiadomości te mogą dotyczyć zaległości w fakturze telekomunikacyjnej, spłatę zaległej kwoty za gaz/prąd itp. Do wiadomości może być załączony plik lub może ona zawierać link. Nie klikaj w nie. Z Twojego konta mogą zniknąć pieniądze.

Jak oszuści przechwytują Twoje dane logowania?

W treści z pozoru nieszkodliwej wiadomości możesz otrzymać załącznik ze szkodliwym oprogramowaniem lub link do takiego programu. W momencie uruchomienia takiego programu, Twój komputer lub telefon może nim zostać zainfekowany.

Złośliwe oprogramowanie na Twoim urządzeniu może:

  • zmieniać rachunek odbiorcy (czytaj dokładnie treści SMS-ów z banku) lub
  • wystawić Ci fałszywą stronę logowania do bankowości, na której zostaniesz poproszony o podanie loginu i pełnego hasła do bankowości.


Co się dzieje później?

Jeśli oprogramowanie podmieni rachunek odbiorcy – Twoje pieniądze  będą wędrowały wprost na konto oszustów

Natomiast jeśli podasz login i pełne hasło do bankowości – licz się z tym, że oszuści wyczyszczą Ci konto.

 

Jak się bronić przed atakami?

Pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa

  • Czytaj dokładnie treści SMS-ów, jakie otrzymujesz z banku. Zawsze wysyłamy SMS-a do potwierdzenia dodania odbiorcy lub zmiany numeru telefonu do autoryzacji. 
  • Zanim wpiszesz login i hasło, upewnij się, że jesteś na właściwej, bezpiecznej stronie logowania do bankowości. Sprawdź, czy adres widoczny w pasku w oknie przeglądarki to https://login.ingbank.pl/mojeing/app/#login
  • Nigdy nie wymagamy podawania loginu wraz z pełnym hasłem do bankowości.
  • Nie otwieraj mejli od nieznanych nadawców
  • Nie otwieraj plików lub linków załączonych do podejrzanych mejli
  • Nie instaluj oprogramowania na komputerze czy telefonie z niezaufanych źródeł

Zobacz także