Pamiętaj o podstawowych zasadach bezpiecznego bankowania. 
Pozostawanie na bieżąco z komunikatami dotyczącymi bezpieczeństwa jest jedną z nich.

Telefony z fałszywej infolinii banku

3 wrz 2019

Uważaj na telefony od oszustów. Dzwonią z numeru infolinii, podszywającego się pod infolinię banku. W trakcie rozmowy rzekomi pracownicy banku mogą próbować wyłudzić od Ciebie kod z SMS-a autoryzacyjnego do dodania odbiorcy. Nie podawaj go! Mimo, że ataki na razie nie dotyczą naszego banku, zachowaj ostrożność.

Jak działają oszuści?

Oszuści dzwonią z realnego numeru infolinii bankowej. Nie jest to błąd w zabezpieczeniach banku, a właściwość sieci GSM, która pozwala na takie działania, przy użyciu odpowiednich narzędzi. W trakcie rozmowy oszuści próbują wyłudzić kod z SMS-a autoryzacyjnego i ustawić nowego odbiorcę. Robią to ponieważ do zdefiniowanych wcześniej odbiorców można wykonywać przelewy bez SMS-ów autoryzacyjnych. Wcześniej oczywiście muszą zdobyć Twój login i hasło do bankowości.

Jak się bronić?

  • Nigdy nie poprosimy Cię o podanie loginu wraz z pełnym hasłem do bankowości. Oszuści nie są w stanie wykonać żadnych transakcji, jeżeli nie podasz im swojego loginu i hasła.
  • Przeczytaj dokładnie treść SMS-a, który od nas otrzymałeś. W trakcie rozmowy możemy poprosić Cię jedynie o kod SMS do potwierdzenia tożsamości.

Przykład SMS-a z kodem do potwierdzenia tożsamości:

Dowiedz się więcej o bezpiecznym bankowaniu

Jesteś ofiarą oszustwa?

Jeśli odebrałeś od nas połączenie i podejrzewasz, że przeprowadzona rozmowa telefoniczna z infolinią była oszustwem – zadzwoń do nas. Jeśli to Ty do nas zadzwonisz na pewno nie połączysz się z oszustami. Nasza infolinia jest bezpieczna.

Następnie zgłoś sprawę również zespołowi reagowania na incydenty CERT.PL - pod adresem: https://incydent.cert.pl/.


O oszustwie możesz przeczytać również w komunikacie CERT Polska na Facebooku

 

Zobacz także