Pamiętaj o podstawowych zasadach bezpiecznego bankowania. 
Pozostawanie na bieżąco z komunikatami dotyczącymi bezpieczeństwa jest jedną z nich.

Nagle przestała Ci działać karta SIM w telefonie? To może być atak oszusta

8 lis 2019

Jeżeli oszust skopiuje Twoją kartę SIM, przechwyci wszystkie połączenia i SMSy (w tym kody autoryzacyjne!), które powinny dotrzeć do Ciebie. W ten sposób może potwierdzać transakcje, czy zmienić Twoje hasło do bankowości. Zachowaj szczególną czujność - zwłaszcza gdy Twoja karta SIM nagle przestała działać.

SIM Swap – przekręt, w którym oszuści przejmują kartę SIM i dostają się do konta bankowego

Oszust, aby wyrobić kopię Twojej karty SIM u operatora, potrzebuje najpierw szeregu informacji o Tobie: imię, nazwisko, numeru PESEL, nazwisko panieńskie matki. Z pozyskanymi danymi oszust udaje się do operatora i pod pretekstem np. utraty telefonu wyrabia duplikat karty SIM.

W tym momencie Twoja oryginalna karta SIM, zostaje odcięta od sieci komórkowej. Brak zasięgu, brak możliwości wykonywania lub odbierania połączeń i wiadomości. Od tej pory wszystko, co się miało dostać na Twój numer telefonu, trafia do oszusta  - na telefon z duplikatem karty.

Wcześniej jednak oszust musi  również zdobyć login i hasło do Twojej bankowości. Jeśli mu się to uda, dostanie się do Twoich pieniędzy. Sposobów na przejęcie danych logowania jest kilka. Jeden z najczęściej wykorzystywanych to rozpowszechnianie podrobionych stron bankowości.

Jak się bronić?

Przestrzegaj tych zasad bezpieczeństwa:

  • W trakcie logowania nigdy nie poprosimy Cię o podanie pełnego hasła do bankowości. Wpisujesz tylko 5 wskazanych znaków.
  • Gdy logujesz się do bankowości, sprawdź w pasku przeglądarki, czy jej adres zgadza się z adresem naszej strony logowania https://login.ingbank.pl/mojeing/app/#login. Jeśli adres jest inny, nie loguj się - nie podawaj tam swoich danych oraz powiadom nas o tym.
  • Zwracaj uwagę na adresy mejlowe, z których otrzymujesz wiadomości. My wysyłamy wiadomości jedynie ze skrzynek z domen @ing.pl oraz @ingbank.pl
  • Z rozwagą korzystaj z serwisów społecznościowych. To świetne miejsce dla oszustów do pozyskiwania danych na Twój temat. Nie udostępniaj publicznie danych wrażliwych!
  • Pobieraj aplikacje ze sprawdzonych źródeł. Niebezpieczne aplikacje potrafią wykraść ważne dane osobiste.
  • Loguj się do bankowości jedynie z urządzeń, które znasz i masz pewność, że nie są zawirusowane.
  • Nie otwieraj podejrzanych załączników i linków z mejli, SMS-ów i innych wiadomości.
  • Miej zawsze pod ręką numer infolinii banku i operatora komórkowego, aby móc jak najszybciej zareagować w przypadku podejrzanych sytuacji.

 

Jesteś ofiarą?

Jak najszybciej do nas zadzwoń! Skontaktuj się również ze swoim operatorem komórkowym.

 

Zobacz także