Twoje dziecko skończyło rok, ale nie ukończyło jeszcze 35 miesięcy przed 2022 r.?
Złóż wniosek - świadczenie będzie pomniejszone o 500 zł za każdy miesiąc przed 1 stycznia 2022 r. liczony od tego miesiąca, w którym dziecko ukończyło rok.
Wnioskuj w Moim ING
Jak złożyć wniosek
Aby złożyć wniosek o rodzinny kapitał opiekuńczy, potrzebujesz dostępu do aplikacji Moje ING lub bankowości internetowej. Otrzymasz go m.in. po otwarciu konta osobistego.
Przygotuj się
- Sprawdź, czy Twoje dane osobowe w Moim ING się zgadzają - użyjemy ich we wniosku
- Przygotuj dane dzieci (imię, nazwisko, numer PESEL). Jeśli Twoje dzieci lub inni członkowie rodziny mieszkają za granicą - przygotuj też ich dane.
Wypełnij wniosek
Zajmie Ci to kilka minut. Przekażemy go do ZUS-u.
Kopię wniosku możesz pobrać jako PDF bezpośrednio po jego wypełnieniu.
Czekaj na Urzędowe Potwierdzenie Odbioru (UPO)
Otrzymasz je mejlem z adresu: noreply@zus.pl do 5 dni.
Czekaj na informację i pieniądze
Wnioski rozpatruje ZUS. Informację o przyznaniu świadczenia znajdziesz na swoim profilu na PUE ZUS. Dowiedz się więcej
Jeśli chcesz zapytać o swój wniosek, skontaktuj się z ZUS-em.
Pieniądze będziesz otrzymywać na wskazane we wniosku konto.
Pytania i odpowiedzi
- Kto może otrzymać rodzinny kapitał opiekuńczy?
Rodzinny kapitał opiekuńczy przysługuje na drugie i kolejne dziecko w rodzinie w wieku od 12. do 35. miesiąca, które wspólnie z Tobą mieszka oraz które utrzymujesz.
Jeśli dzielisz się opieką nad dzieckiem z drugim rodzicem (na podstawie orzeczenia sądu ustanawiającego opiekę naprzemienną) – możecie oboje złożyć wniosek. Dostaniesz wsparcie w wysokości połowy przysługującej kwoty. Drugą połowę otrzyma drugi rodzic.
Rodzinny kapitał opiekuńczy otrzymasz na drugie i każde kolejne dziecko w rodzinie, dlatego we wniosku musisz wskazać pierwsze dziecko w rodzinie. Pierwszym dzieckiem jest najstarsze dziecko w rodzinie. Nie ma znaczenia jego wiek.
- Jak złożyć wniosek o rodzinny kapitał opiekuńczy?
Jeśli jesteś rodzicem dziecka i masz numer PESEL, od 4 stycznia 2022 r. możesz złożyć wniosek o rodzinny kapitał opiekuńczy (RKO-R) w Moim ING lub od 1 stycznia 2022 r. przez portal Emp@tia lub Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Jeśli nie masz numeru PESEL lub jesteś rodzicem adopcyjnym, możesz złożyć wniosek tylko przez PUE ZUS.
- Kto składa wniosek o rodzinny kapitał opiekuńczy? Czy wystarczy jeden rodzic, czy oboje?
Wniosek składa jeden z rodziców. Jeśli dzielisz się opieką nad dzieckiem (na podstawie orzeczenia sądu ustanawiającego opiekę naprzemienną) – oboje możecie złożyć wniosek. Świadczenie otrzymasz Ty i drugi rodzic w wysokości połowy przysługującej kwoty – 250 zł albo 500 zł miesięcznie.
- Czy mogę zmienić decyzję w sprawie wysokości miesięcznego świadczenia?
Tak, w okresie wypłaty świadczenia możesz raz zmienić swoją decyzję.
- Jak długo przysługuje świadczenie?
Rodzinny kapitał opiekuńczy możesz otrzymać od pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończy 12. miesiąc do ostatniego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończy 35. miesiąc.
- Jaka jest wysokość świadczenia?
Rodzinny kapitał opiekuńczy nie zależy od dochodu Twojej rodziny i wyniesie w sumie do 12 tys. zł na drugie i każde kolejne dziecko.
Jako rodzic dziecka możesz zdecydować, czy chcesz otrzymywać świadczenie w wysokości 500 zł przez 24 miesiące, czy w wysokości 1000 zł przez 12 miesięcy. W okresie wypłaty świadczenia możesz raz zmienić swoją decyzję w sprawie wysokości miesięcznej kwoty świadczenia.
Łączna wysokość rodzinnego kapitału opiekuńczego (do 12 tys. zł na dziecko) będzie obniżona o 500 zł za każdy miesiąc, gdy złożysz wniosek o kapitał po upływie ostatniego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończyło 13. miesiąc
Jeśli Twoje dziecko ukończyło 12. miesiąc, ale nie ukończyło 35. miesiąca przed 1 stycznia 2022 r., rodzinny kapitał opiekuńczy przysługuje Ci w wysokości 12 tys. zł pomniejszonej o kwotę 500 zł za każdy miesiąc przed 1 stycznia 2022 r. począwszy od tego, w którym dziecko ukończyło 12. miesiąc.
Jeśli zgodnie z orzeczeniem sądu sprawujesz opiekę naprzemienną z drugim rodzicem w porównywalnych i powtarzających się okresach, to każdemu z Was przysługuje rodzinny kapitał opiekuńczy w wysokości połowy kwoty za dany miesiąc (250 zł albo 500 zł).
- Jakie konto podać we wniosku o rodzinny kapitał opiekuńczy?
Możesz wskazać dowolne konto bankowe, na które chcesz otrzymywać świadczenie. Jeśli składasz wniosek w Moim ING, najwygodniej będzie Ci wskazać konto w naszym banku.
- W jakiej formie otrzymam pieniądze z rodzinnego kapitału opiekuńczego?
Kapitał otrzymasz w formie bezgotówkowej co miesiąc:
- na wskazany przez Ciebie we wniosku numer konta
- na rachunek w banku w dowolnym państwie członkowskim UE/EFTA, jeśli tam mieszkasz.
- Czy mogę wypełnić papierowy wniosek i złożyć go w placówce ZUS?
Nie, wniosek o rodzinny kapitał opiekuńczy i załączniki do niego możesz złożyć tylko elektronicznie.
- Kiedy mogę złożyć wniosek o rodzinny kapitał opiekuńczy?
W Moim ING wniosek udostępnimy 4 stycznia 2022 r. Przez portal Emp@tia lub Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS możesz wnioskować już od 1 stycznia 2022 r.
Jako rodzic możesz złożyć wniosek:
- od pierwszego dnia, w którym dziecko kończy 9. miesiąc
- do końca miesiąca, w którym dziecko kończy 13. miesiąc.
Jeśli złożysz wniosek w tym okresie, rodzinny kapitał opiekuńczy będzie Ci przysługiwał od pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończyło 12. miesiąc do:
- ostatniego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończy 23. miesiąc – jeśli we wniosku wskażesz, że chcesz otrzymywać świadczenie po 1000 zł miesięcznie,
- ostatniego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończy 35. miesiąc – jeśli we wniosku wskażesz, że chcesz otrzymywać świadczenie po 500 zł miesięcznie.
Jeżeli złożysz wniosek po miesiącu, w którym dziecko ukończy 13. miesiąc, otrzymasz pomniejszony kapitał (o 500 zł za każdy miniony miesiąc od ukończenia przez dziecko 12. miesiąca).
- Kiedy otrzymam świadczenie?
Jeśli złożysz wniosek od pierwszego dnia, w którym dziecko kończy 9. miesiąc do końca miesiąca, w którym dziecko kończy 13. miesiąc, otrzymasz świadczenie od pierwszego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończyło 12. miesiąc życia do ostatniego dnia miesiąca, w którym dziecko ukończy:
- 23. miesiąc – jeśli we wniosku wskażesz, że chcesz otrzymywać po 1000 zł miesięcznie
- 35. miesiąc – jeśli we wniosku wskażesz, że chcesz otrzymywać po 500 zł miesięcznie.
- Co się stanie, jeśli złożę wniosek po ukończeniu przez dziecko 13 miesięcy?
Otrzymasz pomniejszony kapitał (o 500 zł za każdy miniony miesiąc od ukończenia przez dziecko 12. miesiąca).
- Co się stanie, jeśli źle wypełnię wniosek?
W takim przypadku ZUS wezwie Cię do poprawienia wniosku w ciągu 14 dni.
Jeśli nie złożysz wymaganych dokumentów, ZUS wezwie Cię do ich dostarczenia i wyznaczy Ci termin od 14 do 30 dni.
Wiadomość o tym, że musisz poprawić lub uzupełnić wniosek otrzymasz od ZUS-u na adres e-mail oraz numer telefonu podany we wniosku.
Jeśli nie poprawisz, nie uzupełnisz dokumentów w wyznaczonym terminie, ZUS nie rozpatrzy Twojego wniosku.
- Komu nie przysługuje rodzinny kapitał opiekuńczy?
Nie otrzymasz rodzinnego kapitału opiekuńczego, jeśli:
- dziecko zostało umieszczone w pieczy zastępczej
- nie masz władzy rodzicielskiej
- Tobie lub członkowi Twojej rodziny przysługuje za granicą na dziecko świadczenie o podobnym charakterze do kapitału (nie dotyczy to świadczeń z państw członkowskich UE/EFTA lub z Wielkiej Brytanii).
- Moje dzieci to bliźniaki. Które dziecko mogę wskazać jako pierwsze dziecko w rodzinie?
Jeśli dzieci urodziły się tego samego dnia, miesiąca i roku (np. bliźniaki), najstarszym dzieckiem w rodzinie jest dziecko, które wskażesz we wniosku.
- Jak się dowiem, że mój wniosek został pozytywnie rozpatrzony?
Informację w tej sprawie otrzymasz na swój profil na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS, a także mailem na adres, który podasz we wniosku.
- Gdzie znajdę informacje o statusie złożonego wniosku o rodzinny kapitał opiekuńczy?
Wszystkie informacje na temat wniosku i jego obsługi znajdziesz na Platformie Usług Elektronicznych (PUE) ZUS (status obsługi wniosku, szczegółowe informacje dot. świadczenia w kontekście dziecka, którego dotyczył wniosek) – zaloguj się na swój profil na PUE ZUS i przejdź do zakładki „Rodzinny kapitał opiekuńczy” – „Szczegóły Twoich wniosków”. W razie pytań o wniosek prosimy o kontakt bezpośrednio z ZUS-em.
Po złożeniu wniosku w Moim ING ZUS sprawdzi, czy masz profil na PUE ZUS.
Jeśli nie masz profilu na PUE ZUS, urząd założy Ci taki profil na podstawie danych z wniosku o świadczenie wychowawcze:
- potwierdzenie założenia profilu otrzymasz na adres e-mail, który podasz we wniosku
- na numer telefonu podany we wniosku otrzymasz jednorazowe hasło, które musisz zmienić przy pierwszym logowaniu do PUE ZUS. Hasło otrzymasz w wiadomości SMS od nadawcy „ZUS”.
Przez profil na PUE ZUS sprawdzisz informacje o swoim wniosku. ZUS będzie mógł kontaktować się z Tobą w sprawie świadczenia.
Pytania w sprawie rodzinnego kapitału opiekuńczego możesz kierować do ZUS:
- w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7:00 – 18:00 pod numerem telefonu 22 560 16 00 lub za pośrednictwem maila na adres: cot@zus.pl
- we wszystkich placówkach ZUS
- podczas e-wizyty w ZUS.
- Czy mogę odwołać się od decyzji?
Możesz się odwołać do Prezesa ZUS w ciągu 14 dni od doręczenia decyzji w sprawie:
- odmowy przyznania rodzinnego kapitału opiekuńczego
- uchylenia prawa do rodzinnego kapitału opiekuńczego
- zmiany wysokości rodzinnego kapitału opiekuńczego
- nienależnie pobranego rodzinnego kapitału opiekuńczego.
Od decyzji Prezesa ZUS przysługuje Ci skarga do wojewódzkiego sądu administracyjnego w ciągu 30 dni od doręczenia decyzji. Skargę składasz za pośrednictwem ZUS-u.
- Mam konto w ING i dostęp do Mojego ING. Dlaczego nie mogę złożyć wniosku o rodzinny kapitał opiekuńczy?
Jeśli masz u nas konto osobiste potwierdzone przelewem lub przez selfie (wideoweryfikacja), masz ograniczony dostęp do niektórych funkcji Mojego ING, nie możesz złożyć wniosku o świadczenie przez system bankowości internetowej. Wynika to z przepisów prawa i ze względów bezpieczeństwa.
Jeśli potwierdzisz swoją tożsamość w naszej placówce bankowej - miejscu spotkań, możesz złożyć wniosek o rodzinny kapitał opiekuńczy za pośrednictwem systemu bankowości internetowej ING.
Sprawdź, czy wszystkie Twoje dane są poprawne
Upewnij się, czy Twój numer telefonu zaczyna się od cyfr +48 (aby złożyć wniosek, musisz mieć polski numer telefonu).
Jak to sprawdzić
Wejdź w „Moje dane”, a następnie wybierz „Dane Osobiste”. Sprawdź, czy Twój numer zaczyna się od cyfr +48. Jeśli nie - wybierz „Edytuj dane”, w pozycji „Numer telefonu” wybierz „Zmień” i wpisz go raz jeszcze.
Jeśli powyższy opis nie dotyczy Twojej sytuacji, prosimy o kontakt z infolinią.
- Wychowuję dziecko i wystąpiłam/wystąpiłem do sądu o jego przysposobienie. Czy mogę złożyć wniosek o rodzinny kapitał opiekuńczy?
Złóż wniosek RKO-O przez Platformę Usług Elektronicznych (PUE) ZUS.
Jeśli wychowujesz dziecko, możesz złożyć wniosek:
- od pierwszego dnia 9. miesiąca liczonego od dnia wystąpienia do sądu opiekuńczego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie jego przysposobienia
- do ostatniego dnia 13. miesiąca liczonego od dnia wystąpienia do sądu opiekuńczego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie jego przysposobienia.
Jeśli złożysz wniosek w tym okresie, otrzymasz kapitał:
- od pierwszego dnia 12. miesiąca liczonego od dnia, w którym wystąpiłaś/wystąpiłeś do sądu opiekuńczego z wnioskiem o wszczęcie postępowania w sprawie jego przysposobienia
- do ostatniego dnia 23. miesiąca (przy miesięcznej kwocie 1 000 zł) albo 35. miesiąca (przy miesięcznej kwocie 500 zł) liczonego od dnia, w którym wystąpiłaś/wystąpiłeś do sądu, nie dłużej jednak niż:
- do miesiąca, w którym dziecko ukończy 7. rok
- do miesiąca, w którym dziecko ukończy 10. rok – jeśli ma decyzję o odroczeniu obowiązku szkolnego.
Jeśli złożysz wniosek po wymienionych terminach, to otrzymasz kapitał od pierwszego dnia miesiąca, w którym złożono wniosek.
- Moje pierwsze dziecko jest już pełnoletnie. Czy świadczenie na młodsze mi przysługuje?
Rodzinny kapitał opiekuńczy możesz otrzymać na drugie i kolejne dzieci w wieku od ukończenia 12. do ukończenia 35. miesiąca, bez względu na wiek pierwszego dziecka w rodzinie.
- Czy rodzinny kapitał opiekuńczy przysługuje na dzieci urodzone przed 1 stycznia 2022 r.?
Tak. Prawo do rodzinnego kapitału opiekuńczego przysługuje na drugie i kolejne dzieci w wieku od ukończenia 12. do 35. miesiąca życia, nawet urodzone przed 1 stycznia 2022 roku. Na takie dzieci rodzinny kapitał opiekuńczy otrzymasz proporcjonalnie za okres od miesiąca złożenia wniosku do końca miesiąca poprzedzającego miesiąc, w którym drugie lub kolejne dziecko ukończy 36. miesiąc życia.
- Kto decyduje o przyznaniu mi świadczenia? Jaka jest rola banku w tym procesie?
Świadczenie przyznaje ZUS po wcześniejszej analizie wniosku.
Rola banku ogranicza się do weryfikacji tożsamości wnioskującego i umożliwia swoim klientom złożenie wniosku o rodzinny kapitał opiekuńczy w systemie bankowości internetowej Moje ING. Bank nie weryfikuje danych podanych we wniosku oraz załączników i nie posiada informacji dotyczących dalszej obsługi wniosku obsługiwanego przez ZUS. Bank usuwa wniosek oraz załączniki bezpowrotnie po przekazaniu wniosku do ZUS.
- Kiedy ZUS rozpatrzy mój wniosek?
Od dnia złożenia wniosku ZUS ma maksymalnie 2 miesiące na jego rozpatrzenie. Świadczenie otrzymasz nie wcześniej niż w miesiącu, od którego przysługuje prawo do kapitału.
- Jakie dane przetwarza bank w procesie składania wniosku o rodzinny kapitał opiekuńczy?
Udostępniamy możliwość złożenia wniosku o rodzinny kapitał opiekuńczy przez serwis bankowości elektronicznej. Na podstawie danych z systemu banku, potwierdzamy Twoją tożsamość i pomagamy w szybszym uzupełnieniu danych we wniosku – np. imienia, nazwiska, numeru PESEL oraz numeru kont w ING, jakich możesz użyć do otrzymywania rodzinnego kapitału opiekuńczego.
Nie przekazujemy we wniosku danych dotyczących rachunków, kredytów, lokat ani żadnych innych produktów, jakie posiadasz w ING.
Poza tożsamością nie weryfikujemy informacji, jakie podajesz we wniosku o rodzinny kapitał opiekuńczy. Jeśli nie podasz wystarczających informacji i nie załączysz odpowiednich załączników, będzie się kontaktował z Tobą ZUS.
- Czy bank przekazuje do ZUS-u jakiekolwiek dane z mojego konta?
Nie. Pomagamy Ci w wypełnieniu wniosku o rodzinny kapitał opiekuńczy - uzupełniamy niektóre Twoje dane, jak imię, nazwisko, PESEL oraz numer konta w ING (możesz wybrać konto w naszym banku jako rachunek, na który otrzymasz świadczenie).
- Na jakiej podstawie bank umożliwia przesyłanie wniosków o rodzinny kapitał opiekuńczy?
Podstawą prawną jest Ustawa z dnia 17 listopada 2021 r. o rodzinnym kapitale opiekuńczym (Dz.U. z 2021 r. poz. 2270).
- Jak wnioskować bezpiecznie?
Pamiętaj o podstawowych zasadach bezpiecznego wnioskowania:
- żeby złożyć wniosek o rodzinny kapitał opiekuńczy w Moim ING, nie musisz instalować dodatkowych aplikacji ani oprogramowania
- złożenie wniosku jest bezpłatne
- nie podawaj pełnego hasła dostępu do systemu, zawsze podawaj tylko znaki wskazane przez system
- sprawdź, czy połączenie jest bezpieczne: zawsze zwracaj uwagę, czy adresy stron logowania widoczne w pasku adresowym są poprawne, czy są poprzedzone zapisem „https” oraz czy na pasku adresu przeglądarki u dołu lub u góry ekranu jest widoczna kłódka (w najnowszych przeglądarkach najczęściej u góry po prawej stronie na pasku adresu przeglądarki). Kłódka musi być zamknięta. Klikając w nią, możesz sprawdzić poprawność oraz ważność certyfikatu
- zwróć uwagę na kod autoryzacyjny, który otrzymasz sms-em. Jeśli wpiszesz rachunek inny niż ten, który jest u nas w systemie: sprawdź czy dwie pierwsze i trzy ostatnie cyfry numeru rachunku zgadzają z numerem wprowadzonym we wniosku o rodzinny kapitał opiekuńczy. Jeżeli coś się nie zgadza, anuluj operację i powiadom nas o tym
- sprawdź adres e-mail, z którego otrzymasz Urzędowe Poświadczenie Odbioru (UPO). UPO będą wysyłane z adresu: noreply@zus.pl po wpłynięciu wniosku o świadczenie do systemu ZUS
- uważaj na inne wiadomości e-mail dotyczące rodzinnego kapitału opiekuńczego: mogą zawierać złośliwe oprogramowanie.
- Czy bank przyjmuje reklamacje dotyczące wniosków o rodzinny kapitał opiekuńczy?
W Moim ING udostępniamy klientom wniosek o rodzinny kapitał opiekuńczy oraz odpowiadamy za przekazanie go do systemu Zakładu Ubezpieczeń Społecznych.
Kiedy tylko otrzymasz Urzędowe Poświadczenie Odbioru wniosku (UPO) na adres e-mail, który wskażesz we wniosku, wszelkie pytania i obsługę wniosku o rodzinny kapitał opiekuńczy przejmuje ZUS. W razie reklamacji dotyczącej wniosku prosimy o kontakt bezpośrednio z ZUS.
- Jak mogę się skontaktować z ZUS w sprawie wniosku o rodzinny kapitał opiekuńczy?
Pytania w sprawie rodzinnego kapitału opiekuńczego możesz kierować do ZUS:
- w Centrum Obsługi Telefonicznej (COT) ZUS w dni robocze (pn.–pt.) w godz. 7:00 – 18:00 pod numerem telefonu 22 560 16 00 lub za pośrednictwem maila na adres: cot@zus.pl
- we wszystkich placówkach ZUS
- podczas e-wizyty w ZUS.
Przydatne informacje
Ustawy
Ustawa z dnia 17 listopada 2021 r. o rodzinnym kapitale opiekuńczym (Dz.U. z 2021 r. poz. 2270)
Informacje o rodzinnym kapitale opiekuńczym znajdziesz także na stronach:
Reklamacje
Gdzie składać reklamacje dotyczące wniosku o rodzinny kapitał opiekuńczy?
Jeśli dotyczą dostępu i funkcjonowania systemu bankowości internetowej ING Banku Śląskiego w zakresie rejestracji i wysyłania wniosku |
w formie elektronicznej
ustnie
w formie pisemnej:
Reklamacje rozpatrujemy zgodnie z przyjętymi w banku zasadami. |
Jeśli dotyczą obsługi złożonego wniosku po jego wysłaniu |
zwróć się bezpośrednio do ZUS-u. |