Przewalutowanie kredytów hipotecznych w walutach obcych

Uruchomiliśmy proces mediacji dla przewalutowania kredytów indeksowanych do franków, dolarów lub euro na polskie złote
Umowę o mediacje możesz podpisać przez internet
Proces mediacji jest bezpłatny
Czas na złożenie wniosku jest nieograniczony

Proces mediacji nie zawiesza spłaty kredytu

Kto może skorzystać z mediacji

Skorzystasz z mediacji, jeśli Twój kredyt hipoteczny był udzielony na:

  • zakup nieruchomości na rynku wtórnym lub od dewelopera,
  • budowę nieruchomości na własnym gruncie,
  • refinansowanie kredytu przeznaczonego na cele mieszkaniowe w ING lub innym banku,
  • refinansowanie kosztów przeznaczonych na cele mieszkaniowe,
  • sfinansowanie nieruchomości zaspokajającej potrzeby mieszkaniowe kredytobiorców.

Kredyt musi być indeksowany do franków, dolarów lub euro (CHF, USD lub EUR). Umowę o mediacje możesz podpisać tylko dla jednego ze swoich kredytów hipotecznych, które posiadasz w ING lub również w innych bankach.

Kto nie może skorzystać z mediacji

Nie skorzystasz z mediacji, jeśli:

  • masz pożyczkę hipoteczną lub kredyt indeksowany do franków, dolarów lub euro, który był przeznaczony, nawet częściowo, na konsolidację zobowiązań innych niż mieszkaniowe (w tym np. spłatę karty kredytowej, kredytu samochodowego). 
  • masz już podpisaną umowę o mediacje do swojego kredytu hipotecznego w innym banku.
  • zrealizowaliśmy wypowiedzenie umowy Twojego kredytu. W tym przypadku mediacje mogą być przeprowadzone tylko w sądzie powszechnym.
  • w wyniku analizy Twojej sytuacji finansowej okaże się, że nie masz wystarczającej zdolności kredytowej.
  • Twój kredyt został już spłacony zgodnie z harmonogramem spłat lub przed terminem. 

Proponowana zmiana

Proces mediacji

  • Umowę o mediacje zawierasz z ING Bankiem Śląskim. Rozmowy poprowadzi wybrany przez Ciebie mediator, z listy wskazanej przez KNF. To mediator nadaje sprawie bieg i wyznacza jej tempo. 
  • Nie zawsze wszyscy mediatorzy są dostępni do wyboru w trakcie podpisania umowy o mediacje. Zasady dostępności oraz aktualną listę mediatorów ustala KNF. 
  • Proces mediacji będzie prowadzony zdalnie, dlatego tak ważne jest podanie aktualnego numeru telefonu i adresu e-mail.

Dodatkowe informacje

Jak przebiega proces mediacji

Proces mediacji rozpocznie się dopiero wtedy, kiedy wszyscy kredytobiorcy podpiszą umowę o mediacje w Moim ING lub na stronie banku.
Jeśli potrzebne będzie badanie zdolności kredytowej, otrzymasz SMS z informacją o konieczności dostarczenia odpowiednich formularzy. 

Mam Moje ING

  1. 1

    Sprawdź aktualność swoich dokumentów

    Sprawdź, czy masz aktualny numer dowodu osobistego, numer telefonu i adres e-mail w Moim ING.
    Zobacz, jak zaktualizować dane w Moim ING

  2. 2

    Podpisujesz umowę o mediacje

    Wniosek znajdziesz w szczegółach swojego kredytu, w sekcji Wnioski. Uzupełniasz wniosek i podpisujesz indywidualną umowę o mediacje w Moim ING. Po skompletowaniu dokumentów wszystkich kredytobiorców i ich weryfikacji, otrzymasz SMS z informacją, że przekazaliśmy sprawę do Sądu Polubownego. Może to potrwać kilka dni, w zależności od tego, kiedy ostatni kredytobiorca podpisze umowę. 

    Zaloguj się

  3. 3

    Sąd Polubowny przeprowadza mediacje

    Sąd wyznacza termin spotkania mediacyjnego. Mediacje odbywają się w trybie zdalnym. Po pozytywnie zakończonym procesie mediacji zadzwonimy do Ciebie, aby umówić spotkanie na podpisanie ugody i aneksu.

  4. 4

    Podpisujesz ugodę

    Podpisujesz ugodę i aneks do umowy kredytu w placówce bankowej - miejscu spotkań. Do placówki bankowej - miejsca spotkań wszyscy kredytobiorcy przychodzą tylko raz. Otrzymasz SMS, kiedy wprowadzimy zmiany, które wynikają z aneksu do umowy o kredyt hipoteczny.

Nie mam Mojego ING

  1. 1

    Składasz wniosek

    Uzupełniasz wniosek na stronie internetowej banku.

    Złóż wniosek

  2. 2

    Wysyłamy umowę podpisaną przez ING

    Na adres e-mail otrzymasz umowę podpisaną przez ING (uczestnika sporu). Skan wydrukowanej i podpisanej umowy dołączysz na stronie internetowej. Pracownik banku zadzwoni do Ciebie, aby potwierdzić Twoją tożsamość.

    Dodaj umowę

  3. 3

    Przekazujemy dokumenty do Sądu Polubownego

    Po skompletowaniu dokumentów wszystkich kredytobiorców i ich weryfikacji otrzymasz SMS z informacją, że przekazaliśmy sprawę do Sądu Polubownego.

  4. 4

    Sąd Polubowny przeprowadza mediacje

    Sąd wyznacza termin spotkania mediacyjnego. Mediacje odbywają się w trybie zdalnym. Po pozytywnie zakończonym procesie mediacji zadzwonimy do Ciebie, aby umówić spotkanie na podpisanie ugody i aneksu. 

  5. 5

    Podpisujesz ugodę i aneks

    Podpisujesz ugodę i aneks do umowy kredytu w placówce bankowej - miejscu spotkań. Do placówki bankowej - miejsca spotkań wszyscy kredytobiorcy przychodzą tylko raz. Otrzymasz SMS, kiedy wprowadzimy zmiany, które wynikają z aneksu do umowy o kredyt hipoteczny.

Nieudane próby kontaktu

Badanie zdolności kredytowej

W trakcie weryfikacji dokumentów możemy poprosić Cię o informacje do zbadania Twojej zdolności kredytowej.
Jeśli w Twoim przypadku będzie to konieczne, poinformujemy Cię o tym w wiadomości SMS.

Jak wysłać dokumenty do banku

  • Dokumenty wyślij na adres e-mail, który wysłaliśmy Ci w SMS-ie.
  • W temacie wiadomości wpisz Mediacje przy KNF – Twoje imię i nazwisko. 
  • Komplet dokumentów wszystkich kredytobiorców wyślij w jednej wiadomości e-mail. Po ich otrzymaniu przystąpimy do analizy.

Dokumenty do pobrania

Na początek, koniecznie pobierz i zapoznaj się z instrukcją wypełniania i dostarczania dokumentów. Źle wypełnione dokumenty znacznie opóźnią proces mediacji.


Pamiętaj, żeby podpisać poniższe dokumenty.

Uzupełnienie wniosku o mediacje (przejdziesz na stronę banku)

Dane wnioskodawcy (przejdziesz na stronę banku)

Oświadczenie o źródle i wysokości miesięcznych dochodów (przejdziesz na stronę banku)

Formularz dla osób prowadzących działalność gospodarczą (przejdziesz na stronę banku)

Ważne

  • Na wysłanie dokumentów masz 30 dni od otrzymania wiadomości SMS.  
  • Jeśli nie otrzymamy kompletu dokumentów do 30 dni, wszyscy kredytobiorcy będą musieli ponownie podpisać umowę o mediacje i cały proces rozpocznie się na nowo.
  • Załączniki możesz zabezpieczyć hasłem, aby Twoje dane były bezpieczne. O tym jak to zrobić, przeczytasz w instrukcji.
Informacja

Masz problemy z otwarciem pliku PDF? Zobacz, jak go rozwiązać

Pytania i odpowiedzi

Przed złożeniem wniosku - co warto wiedzieć

  • Tempo mediacji będzie wyznaczać mediator KNF. Może potrwać od kilku tygodni do paru miesięcy.

  • Przygotuj swoją umowę kredytową oraz sprawdź w Moim ING, czy Twoje dane osobowe są aktualne. 

  • Tak, proces jest przeznaczony dla aktualnych kredytobiorców.

  • W tym przypadku należy zgłosić chęć mediacji w ramach istniejącego postępowania w sądzie powszechnym. 

  • Szczegółowe przeliczenia kredytu możemy zaproponować po rozpoczęciu procesu mediacji w Sądzie Polubownym przy KNF. 

  • Nie, proces mediacji przy Sądzie Polubownym przy KNF nie jest sprawą przed Sądem Powszechnym.

  • Proces mediacji jest bezpłatny. Koszty procesu mediacyjnego pokrywa bank. 

  • Tak, wybrana kancelaria lub pełnomocnik powinien zostać w takiej sytuacji wskazany w umowie o mediacje. 

  • Decyzja o wyborze kredytu do mediacji należy do Ciebie. 

  • Do procesu mogą przystąpić tylko aktualni kredytobiorcy. Jeśli spadkobierca chce złożyć wniosek, musi być aktywnie spłacającym kredytobiorcą. 

  • Mediacje to proces zdalny przed KNF. Natomiast podpisanie aneksu i ugody odbywa się zgodnie z obowiązującą w banku procedurą w placówce banku - osobiście z udziałem wszystkich kredytobiorców.

  • Kredytobiorca który pierwszy składa wniosek – ten sam mediator obowiązuje wszystkich pozostałych kredytobiorców.

  • Nie, proces mediacji dotyczy jednego kredytu indeksowanego w walucie obcej. 

  • Tak, można stosować podpis kwalifikowany w procesie mediacji.
    W procesie rozpoczynanym ze strony www, można podpisać umowę o mediację podpisem kwalifikowanym. W ten sam sposób można też podpisać dodatkowe formularze do analizy zdolności kredytowej – jeśli będą od Ciebie wymagane.

  • Podaj numer Twojej umowy kredytowej. Numer ma 14 lub 15 cyfr. Jeśli nie znasz tego numeru, zadzwoń na infolinię.

  • Czynności przed mediatorem przy sądzie polubownym przy KNF nie są zobowiązaniem kredytowym. Jeśli konieczne będzie badanie zdolności kredytowej i weryfikacja raportu BIK, poinformujemy Cię o tym. W BIK-u zostaną zaktualizowane również o informacje o Twoim kredycie uwzględniające podpisaną ugodę i aneks do kredytu. 

Mam złożony wniosek o mediacje - co dalej

  • Możesz zrezygnować z mediacji kontaktując się z mediatorem. Mediator poinformuje nas o zakończeniu procesu mediacji. 

  • Tak. Proces mediacji zakończy się wynikiem negatywnym i nie będziemy wprowadzali zmian do Twojej umowy kredytowej. 

  • Nie możesz zrezygnować z ugody. Podpisana ugoda to aspekt formalny tego, na co zgadzasz się podczas mediacji. Ugoda zostanie przekazana do zatwierdzenia do Sądu Powszechnego. 

  • Umowę znajdziesz w Moim ING, w Moich dokumentach. Jeśli nie masz dostępu do Mojego ING, zaszyfrowaną umowę otrzymasz na wskazany adres mejlowy. 

  • Skan lub zdjęcie podpisanej umowy wyślij w jednym pliku PDF.
    Ważne! Musi być to jeden plik PDF. Najprościej zrobisz to przez wklejenie obrazu wszystkich dokumentu do nowego pliku Word i zapiszesz/ wydrukujesz ten plik jako PDF.

  • Rozliczenie dotychczasowych spłat

    Zaproponujemy oprocentowanie, które będzie się składało z marży i WIBOR 3M.

    Marża będzie wyliczona jako różnica pomiędzy Oprocentowaniem 3M i WIBOR 3M, z okresu w którym zawarta została Twoja umowa kredytowa. 

    • Oprocentowanie 3M oznacza średnie oprocentowanie nowych i renegocjowanych umów złotowych kredytów gospodarstw domowych i instytucji niekomercyjnych działających na rzecz gospodarstw domowych na nieruchomości mieszkaniowe udzielanych na stopę zmienną i stałą do 3 miesięcy włącznie. 
    • WIBOR 3M, czyli średnie miesięczne wartości Fixingu Stawki Referencyjnej WIBOR 3M

    Metoda jest zgodna z założeniami KNF. Dane i materiały źródłowe znajdziesz na stronie internetowej KNF

    Jeśli po przeliczeniu i odjęciu dotychczasowej spłaty kredytu: 

    • pojawi się nadwyżka - zwrócimy Ci pieniądze na wskazane przez Ciebie konto.
    • pozostanie kapitał do spłaty - zaproponujemy nowy harmonogram spłaty i kontynuowanie spłaty kredytu jako kredyt w złotych polskich. 

    Dalsza spłata

    Od daty podpisania aneksu do umowy kredytowej będzie można wybrać oprocentowanie okresowo stałe lub zmienne (WIBOR 3M + marża).

  • Zwrócimy Ci pieniądze na konto wskazane przez Ciebie w procesie mediacji.

  • W przypadku umorzenia części zadłużenia musimy ująć powstały przychód w PIT-11 (zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego). PIT-11 prześlemy kredytobiorcy i urzędowi skarbowemu po zakończeniu roku, w którym doszło do umorzenia. 
    Każdy kredytobiorca powinien uwzględnić ten przychód w rocznym zeznaniu podatkowym PIT. To może oznaczać obowiązek zapłaty przez każdego kredytobiorcę podatku dochodowego od umorzonej mu części kredytu.
     

  • 30 dni kalendarzowych.

  • Postępuj zgodnie ze wskazówkami w instrukcji:

  • Możemy odrzucić Twój wniosek w przypadku:

    • zidentyfikowania błędów w złożonym wniosku.
    • niedostarczenia wymaganych dokumentów lub niepełnych informacji we wniosku.

    Jeśli uzupełnisz niezbędne kwestie, złóź wniosek ponownie. Nie ma możliwości uzupełnienia wstecznego danych, jeżeli minął wymagany przez nas czas.  

Kontakt w sprawie mojego wniosku

  • Będziemy kontaktować się telefonicznie z kredytobiorcami tylko w poniższych przypadkach:

    • Zadzwonimy z numeru 32 357 00 70 do wszystkich osób, które złożyły wniosek przez stronę internetową, aby potwierdzić ich tożsamość i jeśli będzie to konieczne, poinformować o potrzebie korekty błędów w umowie o mediacje (wykonamy 6 prób połączeń - kontakty od 9:00 do 15:00, od poniedziałku do piątku). 
    • Możemy zadzwonić z numerów komórkowych do wszystkich osób, jeśli będzie konieczne uzupełnienie dokumentów w procesie badania zdolności kredytowej (kontakty od 8:00 do 15:00, od poniedziałku do piątku) 
    • Zadzwonimy z numeru 32 357 00 26 do pierwszego z klientów, który złożył wniosek o mediacje (w Moim ING lub przez stronę internetową), aby umówić spotkanie na podpisanie ugody i aneksu do umowy, po potwierdzeniu przez Ciebie uzgodnionych warunków w procesie mediacji (wykonamy 6 prób połączeń).
    • Specjalista z placówki bankowej może zadzwonić do Ciebie z numeru komórkowego, jeśli po podpisaniu ugody i aneksu stwierdzimy, że do podpisanych dokumentów są potrzebne korekty.
  • Mediator będzie kontaktował się ze wszystkimi kredytobiorcami, na numer telefonu i adres e-mail podany we wniosku o mediacje.

  • Sprawdź SPAM. Jeśli tej umowy nadal nie ma, skontaktuj się z naszą infolinią. 

  • Skontaktuj się z naszą infolinią. 

  • Jeśli po kilku próbach nie uda się nam nawiązać kontaktu z chociaż z jednym kredytobiorcą, odrzucimy złożony wniosek, bo nie będziemy mogli przeprowadzić wymaganej weryfikacji. W tej sytuacji, wszyscy kredytobiorcy będą musieli jeszcze raz złożyć wniosek o mediacje.