Proces mediacji nie zawiesza spłaty kredytu
Do czasu podpisania ugody i aneksu spłacaj raty zgodnie z obecnym harmonogramem spłaty kredytu.
Kto może skorzystać z mediacji
Skorzystasz z mediacji, jeśli Twój kredyt hipoteczny był udzielony na:
- zakup nieruchomości na rynku wtórnym lub od dewelopera,
- budowę nieruchomości na własnym gruncie,
- refinansowanie kredytu przeznaczonego na cele mieszkaniowe w ING lub innym banku,
- refinansowanie kosztów przeznaczonych na cele mieszkaniowe,
- sfinansowanie nieruchomości zaspokajającej potrzeby mieszkaniowe kredytobiorców.
Kredyt musi być indeksowany do franków, dolarów lub euro (CHF, USD lub EUR). Umowę o mediacje możesz podpisać tylko dla jednego ze swoich kredytów hipotecznych, które posiadasz w ING lub również w innych bankach.
Kto nie może skorzystać z mediacji
Nie skorzystasz z mediacji, jeśli:
- masz pożyczkę hipoteczną lub kredyt indeksowany do franków, dolarów lub euro, który był przeznaczony, nawet częściowo, na konsolidację zobowiązań innych niż mieszkaniowe (w tym np. spłatę karty kredytowej, kredytu samochodowego).
- masz już podpisaną umowę o mediacje do swojego kredytu hipotecznego w innym banku.
- zrealizowaliśmy wypowiedzenie umowy Twojego kredytu. W tym przypadku mediacje mogą być przeprowadzone tylko w sądzie powszechnym.
- w wyniku analizy Twojej sytuacji finansowej okaże się, że nie masz wystarczającej zdolności kredytowej.
- Twój kredyt został już spłacony zgodnie z harmonogramem spłat lub przed terminem.
Proponowana zmiana
Przeliczymy Twój kredyt od dnia jego uruchomienia, przy założeniu, że był on od początku kredytem udzielonym w polskich złotych.
Szczegółowe rozliczenie oraz wzór ugody i aneksu do umowy kredytowej przedstawimy Ci podczas procesu mediacji.
Proces mediacji
- Umowę o mediacje zawierasz z ING Bankiem Śląskim. Rozmowy poprowadzi wybrany przez Ciebie mediator, z listy wskazanej przez KNF. To mediator nadaje sprawie bieg i wyznacza jej tempo.
- Nie zawsze wszyscy mediatorzy są dostępni do wyboru w trakcie podpisania umowy o mediacje. Zasady dostępności oraz aktualną listę mediatorów ustala KNF.
- Proces mediacji będzie prowadzony zdalnie, dlatego tak ważne jest podanie aktualnego numeru telefonu i adresu e-mail.
Dodatkowe informacje
Na stronie Komisji Nadzoru Finansowego znajdziesz więcej informacji o Sądzie Polubownym i sprawdzisz status swojej mediacji.
Przed przekazaniem sprawy do Sądu Polubownego przy KNF, o każdej zmianie statusu poinformujemy Cię SMS-em.
Jak przebiega proces mediacji
Proces mediacji rozpocznie się dopiero wtedy, kiedy wszyscy kredytobiorcy podpiszą umowę o mediacje w Moim ING lub na stronie banku.
Jeśli potrzebne będzie badanie zdolności kredytowej, otrzymasz SMS z informacją o konieczności dostarczenia odpowiednich formularzy.
Mam Moje ING
Sprawdź aktualność swoich dokumentów
Sprawdź, czy masz aktualny numer dowodu osobistego, numer telefonu i adres e-mail w Moim ING.
Zobacz, jak zaktualizować dane w Moim ING.
Podpisujesz umowę o mediacje
Wniosek znajdziesz w szczegółach swojego kredytu, w sekcji Wnioski. Uzupełniasz wniosek i podpisujesz indywidualną umowę o mediacje w Moim ING. Po skompletowaniu dokumentów wszystkich kredytobiorców i ich weryfikacji, otrzymasz SMS z informacją, że przekazaliśmy sprawę do Sądu Polubownego. Może to potrwać kilka dni, w zależności od tego, kiedy ostatni kredytobiorca podpisze umowę.
Sąd Polubowny przeprowadza mediacje
Sąd wyznacza termin spotkania mediacyjnego. Mediacje odbywają się w trybie zdalnym. Po pozytywnie zakończonym procesie mediacji zadzwonimy do Ciebie, aby umówić spotkanie na podpisanie ugody i aneksu.
Podpisujesz ugodę
Podpisujesz ugodę i aneks do umowy kredytu w placówce bankowej - miejscu spotkań. Do placówki bankowej - miejsca spotkań wszyscy kredytobiorcy przychodzą tylko raz. Otrzymasz SMS, kiedy wprowadzimy zmiany, które wynikają z aneksu do umowy o kredyt hipoteczny.
Nie mam Mojego ING
Składasz wniosek
Uzupełniasz wniosek na stronie internetowej banku.
Wysyłamy umowę podpisaną przez ING
Na adres e-mail otrzymasz umowę podpisaną przez ING (uczestnika sporu). Skan wydrukowanej i podpisanej umowy dołączysz na stronie internetowej. Pracownik banku zadzwoni do Ciebie, aby potwierdzić Twoją tożsamość.
Przekazujemy dokumenty do Sądu Polubownego
Po skompletowaniu dokumentów wszystkich kredytobiorców i ich weryfikacji otrzymasz SMS z informacją, że przekazaliśmy sprawę do Sądu Polubownego.
Sąd Polubowny przeprowadza mediacje
Sąd wyznacza termin spotkania mediacyjnego. Mediacje odbywają się w trybie zdalnym. Po pozytywnie zakończonym procesie mediacji zadzwonimy do Ciebie, aby umówić spotkanie na podpisanie ugody i aneksu.
Podpisujesz ugodę i aneks
Podpisujesz ugodę i aneks do umowy kredytu w placówce bankowej - miejscu spotkań. Do placówki bankowej - miejsca spotkań wszyscy kredytobiorcy przychodzą tylko raz. Otrzymasz SMS, kiedy wprowadzimy zmiany, które wynikają z aneksu do umowy o kredyt hipoteczny.
Nieudane próby kontaktu
Po przesłaniu skanu podpisanej umowy podejmiemy 6 prób kontaktu, aby potwierdzić tożsamość. Jeśli nie uda nam się połączyć z chociaż jednym kredytobiorcą, anulujemy wniosek. Wszyscy kredytobiorcy będą musieli jeszcze raz złożyć wnioski o mediacje.
Badanie zdolności kredytowej
W trakcie weryfikacji dokumentów możemy poprosić Cię o informacje do zbadania Twojej zdolności kredytowej.
Jeśli w Twoim przypadku będzie to konieczne, poinformujemy Cię o tym w wiadomości SMS.
Jak wysłać dokumenty do banku
- Dokumenty wyślij na adres e-mail, który wysłaliśmy Ci w SMS-ie.
- W temacie wiadomości wpisz Mediacje przy KNF – Twoje imię i nazwisko.
- Komplet dokumentów wszystkich kredytobiorców wyślij w jednej wiadomości e-mail. Po ich otrzymaniu przystąpimy do analizy.
Dokumenty do pobrania
Na początek, koniecznie pobierz i zapoznaj się z instrukcją wypełniania i dostarczania dokumentów. Źle wypełnione dokumenty znacznie opóźnią proces mediacji.
Dostarczanie dokumentów - instrukcja
Pamiętaj, żeby podpisać poniższe dokumenty.
Uzupełnienie wniosku o mediacje
Oświadczenie o źródle i wysokości miesięcznych dochodów
Formularz dla osób prowadzących działalność gospodarczą
Ważne
- Na wysłanie dokumentów masz 30 dni od otrzymania wiadomości SMS.
- Jeśli nie otrzymamy kompletu dokumentów do 30 dni, wszyscy kredytobiorcy będą musieli ponownie podpisać umowę o mediacje i cały proces rozpocznie się na nowo.
- Załączniki możesz zabezpieczyć hasłem, aby Twoje dane były bezpieczne. O tym jak to zrobić, przeczytasz w instrukcji.
Pytania i odpowiedzi
Przed złożeniem wniosku - co warto wiedzieć
- Jak długo trwa proces mediacji?
Tempo mediacji będzie wyznaczać mediator KNF. Może potrwać od kilku tygodni do paru miesięcy.
- Jakie dokumenty przygotować?
Przygotuj swoją umowę kredytową oraz sprawdź w Moim ING, czy Twoje dane osobowe są aktualne.
- Czy proces mediacji dotyczy tylko kredytobiorców aktualnie spłacających hipotekę?
Tak, proces jest przeznaczony dla aktualnych kredytobiorców.
- Jeśli jestem na ścieżce sądowej, czy nadal mogę przystąpić do ugody?
W tym przypadku należy zgłosić chęć mediacji w ramach istniejącego postępowania w sądzie powszechnym.
- Gdzie mogę złożyć wniosek o przeliczenie mojego kredytu na PLN?
Szczegółowe przeliczenia kredytu możemy zaproponować po rozpoczęciu procesu mediacji w Sądzie Polubownym przy KNF.
- Czy złożenie wniosku przez Sąd Polubowny oznacza wejście na drogę sądową z bankiem?
Nie, proces mediacji przy Sądzie Polubownym przy KNF nie jest sprawą przed Sądem Powszechnym.
- Jakie koszty poniosę?
Proces mediacji jest bezpłatny. Koszty procesu mediacyjnego pokrywa bank.
- Czy w procesie mediacji może mnie reprezentować kancelaria prawnicza?
Tak, wybrana kancelaria lub pełnomocnik powinien zostać w takiej sytuacji wskazany w umowie o mediacje.
- Mam dwie umowy kredytu - w jaki sposób mogę porównać, dla której umowy proces mediacji będzie dla mnie bardziej korzystny?
Decyzja o wyborze kredytu do mediacji należy do Ciebie.
- Czy do mediacji mogą przystąpić spadkobiercy, którzy przejęli zobowiązanie w drodze postępowania spadkowego?
Do procesu mogą przystąpić tylko aktualni kredytobiorcy. Jeśli spadkobierca chce złożyć wniosek, musi być aktywnie spłacającym kredytobiorcą.
- Przebywam zagranicą – czy mogę wziąć udział w mediacjach?
Mediacje to proces zdalny przed KNF. Natomiast podpisanie aneksu i ugody odbywa się zgodnie z obowiązującą w banku procedurą w placówce banku - osobiście z udziałem wszystkich kredytobiorców.
- Kto wybiera mediatora?
Kredytobiorca który pierwszy składa wniosek – ten sam mediator obowiązuje wszystkich pozostałych kredytobiorców.
- Czy mając kredyt indeksowany/walutowy w innym banku i w ING mogę przystąpić do mediacji w obu bankach?
Nie, proces mediacji dotyczy jednego kredytu indeksowanego w walucie obcej.
- Czy mogę podpisać umowę o mediację podpisem kwalifikowanym?
Tak, można stosować podpis kwalifikowany w procesie mediacji.
W procesie rozpoczynanym ze strony www, można podpisać umowę o mediację podpisem kwalifikowanym. W ten sam sposób można też podpisać dodatkowe formularze do analizy zdolności kredytowej – jeśli będą od Ciebie wymagane. - Jaki numer umowy należy wpisać w procesie podpisania umowy o mediacje?
Podaj numer Twojej umowy kredytowej. Numer ma 14 lub 15 cyfr. Jeśli nie znasz tego numeru, zadzwoń na infolinię.
- Czy podpisanie mediacji będzie odnotowane w BIK? Czy wpłynie na moją przyszłą wiarygodność podczas ubiegania się o kolejne zobowiązania?
Czynności przed mediatorem przy sądzie polubownym przy KNF nie są zobowiązaniem kredytowym. Jeśli konieczne będzie badanie zdolności kredytowej i weryfikacja raportu BIK, poinformujemy Cię o tym. W BIK-u zostaną zaktualizowane również o informacje o Twoim kredycie uwzględniające podpisaną ugodę i aneks do kredytu.
Mam złożony wniosek o mediacje - co dalej
- Czy mogę zrezygnować z mediacji? W jaki sposób?
Możesz zrezygnować z mediacji kontaktując się z mediatorem. Mediator poinformuje nas o zakończeniu procesu mediacji.
- Czy mogę nie zaakceptować propozycji banku?
Tak. Proces mediacji zakończy się wynikiem negatywnym i nie będziemy wprowadzali zmian do Twojej umowy kredytowej.
- Czy mogę odstąpić/zrezygnować od podpisanej ugody?
Nie możesz zrezygnować z ugody. Podpisana ugoda to aspekt formalny tego, na co zgadzasz się podczas mediacji. Ugoda zostanie przekazana do zatwierdzenia do Sądu Powszechnego.
- Gdzie znajdę swoją umowę o mediacje?
Umowę znajdziesz w Moim ING, w Moich dokumentach. Jeśli nie masz dostępu do Mojego ING, zaszyfrowaną umowę otrzymasz na wskazany adres mejlowy.
- Jak i w jakim formacie mam odesłać podpisaną umowę?
Skan lub zdjęcie podpisanej umowy wyślij w jednym pliku PDF.
Ważne! Musi być to jeden plik PDF. Najprościej zrobisz to przez wklejenie obrazu wszystkich dokumentu do nowego pliku Word i zapiszesz/ wydrukujesz ten plik jako PDF. - Na czym będzie polegała zmiana w mojej umowie kredytu?
Rozliczenie dotychczasowych spłat
Zaproponujemy oprocentowanie, które będzie się składało z marży i WIBOR 3M.
Marża będzie wyliczona jako różnica pomiędzy Oprocentowaniem 3M i WIBOR 3M, z okresu w którym zawarta została Twoja umowa kredytowa.
- Oprocentowanie 3M oznacza średnie oprocentowanie nowych i renegocjowanych umów złotowych kredytów gospodarstw domowych i instytucji niekomercyjnych działających na rzecz gospodarstw domowych na nieruchomości mieszkaniowe udzielanych na stopę zmienną i stałą do 3 miesięcy włącznie.
- WIBOR 3M, czyli średnie miesięczne wartości Fixingu Stawki Referencyjnej WIBOR 3M.
Metoda jest zgodna z założeniami KNF. Dane i materiały źródłowe znajdziesz na stronie internetowej KNF.
Jeśli po przeliczeniu i odjęciu dotychczasowej spłaty kredytu:
- pojawi się nadwyżka - zwrócimy Ci pieniądze na wskazane przez Ciebie konto.
- pozostanie kapitał do spłaty - zaproponujemy nowy harmonogram spłaty i kontynuowanie spłaty kredytu jako kredyt w złotych polskich.
Dalsza spłata
Od daty podpisania aneksu do umowy kredytowej będzie można wybrać oprocentowanie okresowo stałe lub zmienne (WIBOR 3M + marża).
- Co zrobić, jeśli w wyniku ugody pojawi się nadwyżka?
Zwrócimy Ci pieniądze na konto wskazane przez Ciebie w procesie mediacji.
- Jakie są skutki podatkowe zawarcia ugody?
W przypadku umorzenia części zadłużenia musimy ująć powstały przychód w PIT-11 (zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego). PIT-11 prześlemy kredytobiorcy i urzędowi skarbowemu po zakończeniu roku, w którym doszło do umorzenia.
Każdy kredytobiorca powinien uwzględnić ten przychód w rocznym zeznaniu podatkowym PIT. To może oznaczać obowiązek zapłaty przez każdego kredytobiorcę podatku dochodowego od umorzonej mu części kredytu.
- Ile mam czasu na podpisanie ugody/aneksu z bankiem?
30 dni kalendarzowych.
- Bank wysłał do mnie SMS-a o konieczności dostarczenia dokumentów do sprawdzenia zdolności, co dalej?
Postępuj zgodnie ze wskazówkami w instrukcji:
- Z jakiego powodu muszę złożyć ponownie wniosek?
Możemy odrzucić Twój wniosek w przypadku:
- zidentyfikowania błędów w złożonym wniosku.
- niedostarczenia wymaganych dokumentów lub niepełnych informacji we wniosku.
Jeśli uzupełnisz niezbędne kwestie, złóź wniosek ponownie. Nie ma możliwości uzupełnienia wstecznego danych, jeżeli minął wymagany przez nas czas.
Kontakt w sprawie mojego wniosku
- Z jakiego numeru telefonu zadzwoni do mnie pracownik banku?
Będziemy kontaktować się telefonicznie z kredytobiorcami tylko w poniższych przypadkach:
- Zadzwonimy z numeru 32 357 00 70 do wszystkich osób, które złożyły wniosek przez stronę internetową, aby potwierdzić ich tożsamość i jeśli będzie to konieczne, poinformować o potrzebie korekty błędów w umowie o mediacje (wykonamy 6 prób połączeń - kontakty od 9:00 do 15:00, od poniedziałku do piątku).
- Możemy zadzwonić z numerów komórkowych do wszystkich osób, jeśli będzie konieczne uzupełnienie dokumentów w procesie badania zdolności kredytowej (kontakty od 8:00 do 15:00, od poniedziałku do piątku)
- Zadzwonimy z numeru 32 357 00 26 do pierwszego z klientów, który złożył wniosek o mediacje (w Moim ING lub przez stronę internetową), aby umówić spotkanie na podpisanie ugody i aneksu do umowy, po potwierdzeniu przez Ciebie uzgodnionych warunków w procesie mediacji (wykonamy 6 prób połączeń).
- Specjalista z placówki bankowej może zadzwonić do Ciebie z numeru komórkowego, jeśli po podpisaniu ugody i aneksu stwierdzimy, że do podpisanych dokumentów są potrzebne korekty.
- Z którym kredytobiorcą kontaktuje się mediator w trakcie procesu mediacji?
Mediator będzie kontaktował się ze wszystkimi kredytobiorcami, na numer telefonu i adres e-mail podany we wniosku o mediacje.
- Co jeśli nie dostanę wiadomości e-mail z umową o mediację?
Sprawdź SPAM. Jeśli tej umowy nadal nie ma, skontaktuj się z naszą infolinią.
- Nie odebrałem telefonu z banku w sprawie mediacji. Co zrobić?
Skontaktuj się z naszą infolinią.
- Co się stanie, jeśli nie odpowiem na żadne próby kontaktu ze strony banku po złożeniu wniosku?
Jeśli po kilku próbach nie uda się nam nawiązać kontaktu z chociaż z jednym kredytobiorcą, odrzucimy złożony wniosek, bo nie będziemy mogli przeprowadzić wymaganej weryfikacji. W tej sytuacji, wszyscy kredytobiorcy będą musieli jeszcze raz złożyć wniosek o mediacje.