Compliance
Zgodność działania Banku z przepisami prawa, regulacjami wewnętrznymi i standardami rynkowymi
Zapewniamy zgodność działania ING Banku Śląskiego S.A. („Bank”) poprzez budowanie kultury korporacyjnej opartej na znajomości i przestrzeganiu przepisów prawa, regulacji wewnętrznych, standardów rynkowych oraz zachowań określonych w Pomarańczowym Kodzie.
Deklaracja w sprawie przeciwdziałania przestępstwom finansowym
Polityka przeciwdziałania konfliktom interesów w ING Banku Śląskim S.A.
Zaufanie do uczciwego i skutecznego funkcjonowania rynków finansowych i kapitałowych stanowi podstawę dla zachowania integralności rynków, dlatego wdrożyliśmy Politykę przeciwdziałania konfliktom interesów ING Banku Śląskiego S.A. (Polityka). Polityka została opracowana z uwzględnieniem zasad, jakie w zakresie ochrony informacji podlegających ochronie, informacji poufnych oraz przeciwdziałania konfliktom interesów wynikają z przepisów prawa powszechnie obowiązującego, w tym regulacji Parlamentu Europejskiego.
Polityka wyznacza standardy zarządzania konfliktami interesów podczas świadczenia usług finansowych. Celem Polityki jest identyfikacja i ocena rzeczywistych i potencjalnych konfliktów interesów, zarządzanie nimi oraz ograniczanie konfliktów interesów lub zapobieganie konfliktom interesów, które mogą powstać pomiędzy Bankiem a prywatnymi interesami pracowników, w tym interesami członków kadry zarządzającej Banku oraz Rady Nadzorczej, interesami klientów, akcjonariuszy, istotnych dostawców lub partnerów biznesowych Banku oraz pomiędzy klientami Banku.
Opis Polityki zarządzania konfliktem interesów w ING Banku Śląskim S.A. (PDF)
Podejście zerowej tolerancji dla korupcji
Oczekujemy, że wszyscy pracownicy ING, na każdym szczeblu organizacji, będą w każdej sytuacji postępować zgodnie z wartościami zawartymi w naszym Pomarańczowym Kodzie.
Jeśli chodzi o korupcję, stosujemy zasadę zerowej tolerancji. Wszelkie formy korupcji (w tym także podejmowanie prób takich działań) w kontaktach biznesowych lub w związku z przeprowadzaniem transakcji są zabronione. Niezależnie od tego, czy mają miejsce bezpośrednio czy pośrednio oraz czy zaangażowani są klienci lub partnerzy biznesowi Banku.
Zasady wynikające z Polityki antykorupcyjnej
Informacje o podejściu do polityki antykorupcyjnej w naszym banku
Definicje
czyli jak rozumiemy używane w naszej polityce zwroty
Zastrzeżenia dotyczące naszego postępowania
Pomimo naszych starań, ING Bank Śląski S.A. może nie zawsze spełniać Twoje oczekiwania w odniesieniu do sposobu, w jaki się zachowujemy lub do rzeczy, które robimy. Jeśli tak się stanie, prosimy - poinformuj nas o tym.
Sposób zgłaszania zastrzeżeń dotyczących postępowania Banku (PDF)
Polityka zgłaszania naruszeń w ING Banku Śląskim S.A.
Zgodnie z Ustawą z dnia 14 czerwca 2024 r. o ochronie sygnalistów, udostępniamy możliwość zgłoszenia informacji o naruszeniu prawa, uzyskanej w kontekście związanym z pracą.
Zasady wynikające z Polityki antykorupcyjnej ING Banku Śląskiego S.A.
- Wszelkie formy korupcji, obejmujące również gratyfikacje, są zabronione.
- Prezenty, oferty rozrywki lub inne korzyści muszą być racjonalne i proporcjonalne, mieścić się w ustalonych limitach, posiadać uzasadnienie i zgodny z prawem cel oraz nie mogą powodować konfliktu interesów, ani wywoływać wrażenia, że taki konflikt zaistniał.
- Pracownikom Banku oraz stronom trzecim współpracującym z Bankiem nie wolno oferować, wręczać ani przyjmować m.in.:
- gotówki i jej ekwiwalentów (w tym m.in.: kart podarunkowych, voucherów itp.)
- prezentów wysłanych z adresu prywatnego lub na adres prywatny
- korzyści w formie pokrycia kosztów podróży lub noclegu.
- Relacje z osobami pełniącymi funkcje publiczne oraz podmiotami państwowymi są przedmiotem wzmożonej uwagi i podlegają bardziej rygorystycznym zasadom.
- Pracownikom i stronom trzecim współpracującym z Bankiem nie wolno przekazywać darowizn na rzecz partii politycznych.
- Rozliczenia Banku z partnerami biznesowymi muszą być rzetelnie odzwierciedlane w systemach księgowych.
- Wszystkie decyzje dotyczące zatrudnienia w Banku są podejmowane w oparciu o kryteria merytoryczne i poprzedzone zastosowaniem właściwych procedur selekcji kandydatów.
- Wątpliwe zachowania należy kwestionować, a niewłaściwe (podejrzane) płatności lub działania - zgłaszać kierownictwu lub za pośrednictwem kanałów służących do anonimowego zgłaszania naruszeń prawa, regulacji i standardów etycznych.
Konflikt interesów
Sprzeczność w obrębie dowolnej działalności Banku dotycząca klienta, Banku i/lub pracownika(ów).
Za Konflikt interesów uznaje się sytuacje, gdy pracownik lub Bank ma sprzeczny interes, który może mieć wpływ na motywację lub decyzje tego pracownika lub Banku, do stosowania zasady działania w najlepszym interesie klienta.
Konflikt interesów może wystąpić w każdej sytuacji, w której pracownik Banku wykorzystuje swoją rolę w celu osiągnięcia osobistych lub innych korzyści.
Gratyfikacja
Inaczej „płatność w zamian za ułatwienie lub przyspieszenie”. Drobna płatność, która ma zapewnić lub przyspieszyć wykonanie rutynowych czynności, najczęściej przez osobę pełniącą funkcję publiczną.
Korupcja
Korupcja to nieuczciwe lub nielegalne postępowanie, np. takie jak:
- przestępstwo sprzedajności
- przekupstwo
- płatna protekcja czynna
- płatna protekcja bierna
- nadużycia funkcji
- nadużycia zaufania
- łapownictwo menadżerskie
- korupcja w związku z przetargiem publicznym.
Korupcja obejmuje szeroki zakres nielegalnych działań i może dotyczyć wielu różnych obszarów życia społecznego i gospodarczego.
W ING Banku Śląskim S.A. pod pojęciem korupcji rozumiemy również zachowania, które nie są karalne w myśl przepisów prawa polskiego, ale są sprzeczne z zasadami etycznymi i polegają na:
- stwarzaniu sytuacji społecznie szkodliwego odwzajemnienia
- nadużywaniu pozycji
- nadużywaniu wpływów
- nadużywaniu władzy w celu uzyskania nienależnych korzyści.
W rozumieniu ING, zachowania te mogą być również udziałem organizacji (firm) i osób prywatnych. Za korupcję uważa się również utrudnianie pracy organów ścigania lub wymiaru sprawiedliwości w celu ukrycia przypadków korupcji.
Przekupstwo
Nieakceptowalne działania, polegające na bezpośrednim lub pośrednim wręczeniu, uzyskaniu lub możliwości uzyskania korzyści, bądź też złożeniu obietnicy wręczenia korzyści w celu:
- nakłonienia osoby przyjmującej korzyść do podjęcia działań sprzecznych z prawem, regulacjami wewnętrznymi lub zasadami etyki zawodowej, w tym również do zaniechania bądź nierzetelnej realizacji obowiązków służbowych
- lub wywarcia wpływu na treść decyzji podejmowanych przez urzędników państwowych lub nakłonienie tych osób do podjęcia działań niezgodnych z prawem
Konflikt interesów
Sprzeczność w obrębie dowolnej działalności Banku dotycząca klienta, Banku i/lub pracownika(ów). Za konflikt interesów uznaje się sytuację, gdy pracownik lub Bank ma sprzeczny interes, który może mieć wpływ na motywację lub decyzje tego pracownika lub Banku, przy zachowaniu zasady działania w najlepszym interesie klienta. Konflikt interesów może wystąpić w każdej sytuacji, w której pracownik Banku wykorzystuje swoją rolę w celu osiągnięcia osobistych lub innych korzyści.
Informacja Poufna
Informacja (Poufna), która zgodnie z art. 7 Rozporządzenia MAR jest:
- określona w sposób precyzyjny,
- nie została podana do wiadomości publicznej,
- dotyczy, bezpośrednio lub pośrednio, jednego lub większej liczby emitentów lub jednego lub większej liczby instrumentów finansowych,
- a która w przypadku podania jej do wiadomości publicznej miałyby prawdopodobnie znaczący wpływ na ceny tych instrumentów finansowych lub na ceny powiązanych pochodnych instrumentów finansowych.
Informacja podlegająca ochronie
Informacja niepubliczna dotycząca Banku, jego klientów, dostawców lub podmiotów zewnętrznych, która podlega klauzuli poufności (na mocy umowy lub w inny sposób), która obejmuje między innymi: informacje handlowe; informacje finansowe; działalność operacyjną; (zewnętrzne i wewnętrzne) procesy i metody biznesowe; dane, w tym dane dotyczące udziału w rynku; informacje nt. personelu, sprzedaży, planów biznesowych/ zamiarów biznesowych, zysków, strat lub wydatków, projekcji, oprogramowania komputerowego; inne informacje o wartości komercyjnej.
Definicje
-
Inaczej „płatność w zamian za ułatwienie lub przyspieszenie”. Drobna płatność, która ma zapewnić lub przyspieszyć wykonanie rutynowych czynności, najczęściej przez osobę pełniącą funkcję publiczną.
-
Sprzeczność w obrębie dowolnej działalności Banku dotycząca klienta, Banku i/lub pracownika(ów).
Za konflikt interesów uznaje się sytuacje, gdy pracownik lub Bank ma sprzeczny interes, który może mieć wpływ na motywację lub decyzje tego pracownika lub Banku, do stosowania zasady działania w najlepszym interesie klienta.
Konflikt interesów może wystąpić w każdej sytuacji, w której pracownik Banku wykorzystuje swoją rolę w celu osiągnięcia osobistych lub innych korzyści.
-
Korupcja to nieuczciwe lub nielegalne postępowanie, np. takie jak:
- przestępstwo sprzedajności
- przekupstwo
- płatna protekcja czynna
- płatna protekcja bierna
- nadużycia funkcji
- nadużycia zaufania
- łapownictwo menadżerskie
- korupcja w związku z przetargiem publicznym.
Korupcja obejmuje szeroki zakres nielegalnych działań i może dotyczyć wielu różnych obszarów życia społecznego i gospodarczego.
W ING Banku Śląskim S.A. pod pojęciem korupcji rozumiemy również zachowania, które nie są karalne w myśl przepisów prawa polskiego, ale są sprzeczne z zasadami etycznymi i polegają na:
- stwarzaniu sytuacji społecznie szkodliwego odwzajemnienia
- nadużywaniu pozycji
- nadużywaniu wpływów
- nadużywaniu władzy w celu uzyskania nienależnych korzyści.
W rozumieniu ING, zachowania te mogą być również udziałem organizacji (firm) i osób prywatnych. Za korupcję uważa się również utrudnianie pracy organów ścigania lub wymiaru sprawiedliwości w celu ukrycia przypadków korupcji.