Podejście zero tolerancji dla przekupstw i korupcji

Oczekujemy, że wszyscy pracownicy ING na każdym szczeblu organizacji zawsze będą postępować zgodnie z wartościami i zachowaniami zawartymi w naszym Pomarańczowym Kodzie.

Jeśli chodzi o przekupstwo i korupcję, stosujemy zasadę zero tolerancji. Nie płacimy i nie będziemy płacić łapówek ani oferować niewłaściwych zachęt nikomu w jakimkolwiek celu. Nie przyjmujemy i nie będziemy przyjmować łapówek ani niewłaściwych zachęt, ani niczego, co mogłoby być postrzegane jako takie.

Tego samego oczekujemy od naszych klientów, partnerów biznesowych i stron trzecich, które zatrudniamy lub które świadczą usługi lub prowadzą działalność w naszym imieniu. Przekupstwo i korupcja nie są akceptowane w żadnej formie.

Poznaj:

Zasady wynikające z Polityki przeciwdziałania przekupstwom i korupcji ING

  1. Wszelkie formy przekupstw i korupcji, obejmujących również gratyfikacje są bezwzględnie zabronione.
  2. Prezenty lub korzyści związane z udziałem w imprezach okolicznościowych zawsze muszą być proporcjonalne i racjonalne, muszą mieć zgodny z prawem cel przyjęcia lub wręczenia, nie mogą stwarzać konfliktu interesów, ani wywoływać wrażenia, że taki konflikt zaistniał.
  3. Pracownikom i osobom trzecim nie wolno przekazywać prezentów ani darowizn na rzecz partii politycznych ani oferować prezentów lub korzyści związanych z udziałem w imprezach okolicznościowych kandydatom na stanowiska polityczne w imieniu ING.
  4. Płatne bądź bezpłatne staże i oddelegowania powinny być oparte na merytorycznych, obiektywnych kryteriach.
  5. Wątpliwe zachowania należy kwestionować, a (podejrzane) niewłaściwe płatności lub działania należy zgłaszać kierownictwu lub za pośrednictwem kanałów służących do anonimowego zgłaszania naruszeń prawa, regulacji wewnętrznych i standardów etycznych.

Dodatkowe informacje

Urzędnicy państwowi

Zgodne z prawem relacje biznesowe z urzędnikami państwowymi lub podmiotami państwowymi są przedmiotem wzmożonej uwagi i podlegają bardziej rygorystycznym zasadom, takim jak uzyskanie uprzedniej zgody i niższe limity.

Podróż i zakwaterowanie

Pokrycie kosztów podróży i zakwaterowania zasadniczo nie powinno być oferowane lub przyjmowane.

Darowizny

Darowizny powinny być przekazywane wyłącznie na rzecz organizacji charytatywnych, aby nie mogły być wykorzystane do ukrycia działań korupcyjnych.

Rejestrowanie danych

Wydatki i płatności związane ze stronami trzecimi powinny być rejestrowane i dokładnie zapisywane w księgach finansowych.

Naruszenia

Pracownicy ING są zachęcani do zgłaszania naruszeń za pośrednictwem kanałów określonych w Polityce anonimowego zgłaszania naruszeń prawa, regulacji wewnętrznych i standardów etycznych.

Konflikt interesów

Sprzeczność w obrębie dowolnej działalności Banku dotycząca Klienta, Banku i/lub Pracownika(ów).

Za Konflikt Interesów uznaje się sytuacje, gdy Pracownik lub Bank ma sprzeczny interes, który może mieć wpływ na motywację lub decyzje tego Pracownika lub Banku, do stosowania zasady działania w najlepszym interesie Klienta.

Konflikt Interesów może wystąpić w każdej sytuacji, w której Pracownik Banku wykorzystuje swoją rolę w celu osiągnięcia osobistych lub innych korzyści.

Gratyfikacja

Gratyfikacje (tzw. płatności przyspieszające, ang. facilitation payments) – wartości pieniężne lub innego rodzaju korzyści o nieznacznej wartości, przekazywane urzędnikom państwowym w celu przyspieszenia lub zapewnienia wykonania rutynowych, czynności urzędowych, które są związane z podjęciem nieuznaniowych decyzji, dotyczy to np. przyspieszenia czynności związanych z wydawaniem urzędowych zaświadczeń lub innego rodzaju dokumentów.

Korupcja

Korupcja to nieuczciwe lub nielegalne postępowanie.

Korupcja oznacza nadużycie zaufania, wpływów lub władzy w celu uzyskania nienależnych korzyści. Obejmuje to zachowania obu stron: osoby, która nadużywa stanowiska oraz osoby, która (np. poprzez przekupstwo) stara się uzyskać nienależne korzyści w wyniku tego nadużycia.

Korupcja może mieć miejsce w relacjach z urzędnikiem państwowym oraz między firmami czy osobami fizycznymi. Ma to miejsce szczególnie w niektórych rodzajach transakcji (na przykład, przy przyznawaniu publicznych lub prywatnych zamówień albo licencji rządowych), w pewnych sektorach gospodarki i w pewnych krajach.

Praktyki korupcyjne obejmują niewielkie korzyści w oczekiwaniu przyszłych zysków, albo stwarzanie możliwości kształcenia czy zatrudnienia dla przyjaciół i krewnych, aż do zapłaty dużych kwot pieniędzy wyższym urzędnikom lub członkom kierownictwa spółek.

Przekupstwo

Nieakceptowalne działania, polegające na bezpośrednim lub pośrednim wręczeniu, uzyskaniu lub możliwości uzyskania korzyści, bądź też złożeniu obietnicy wręczenia korzyści w celu:

  • nakłonienia osoby przyjmującej korzyść do podjęcia działań sprzecznych z prawem, regulacjami wewnętrznymi lub zasadami etyki zawodowej, w tym również do zaniechania bądź nierzetelnej realizacji obowiązków służbowych
  • lub wywarcia wpływu na treść decyzji podejmowanych przez urzędników państwowych lub nakłonienie tych osób do podjęcia działań niezgodnych z prawem

Definicje

Gratyfikacja

Tzw. płatności przyspieszające, ang. facilitation payments. Gratyfikacje to wartości pieniężne lub innego rodzaju korzyści o nieznacznej wartości, przekazywane urzędnikom państwowym w celu przyspieszenia lub zapewnienia wykonania rutynowych, czynności urzędowych, które są związane z podjęciem nieuznaniowych decyzji. Dotyczy to np. przyspieszenia czynności związanych z wydawaniem urzędowych zaświadczeń lub innego rodzaju dokumentów.

Konflikt interesów

Sprzeczność w obrębie dowolnej działalności Banku dotycząca Klienta, Banku i/lub Pracownika(ów).

Za Konflikt Interesów uznaje się sytuacje, gdy Pracownik lub Bank ma sprzeczny interes, który może mieć wpływ na motywację lub decyzje tego Pracownika lub Banku, do stosowania zasady działania w najlepszym interesie Klienta.

Konflikt Interesów może wystąpić w każdej sytuacji, w której Pracownik Banku wykorzystuje swoją rolę w celu osiągnięcia osobistych lub innych korzyści.

Korupcja

To nieuczciwe lub nielegalne postępowanie.

Korupcja oznacza nadużycie zaufania, wpływów lub władzy w celu uzyskania nienależnych korzyści. Obejmuje to zachowania obu stron: osoby, która nadużywa stanowiska oraz osoby, która (np. poprzez przekupstwo) stara się uzyskać nienależne korzyści w wyniku tego nadużycia.

Korupcja może mieć miejsce w relacjach z urzędnikiem państwowym oraz między firmami czy osobami fizycznymi. Ma to miejsce szczególnie w niektórych rodzajach transakcji (na przykład, przy przyznawaniu publicznych lub prywatnych zamówień albo licencji rządowych), w pewnych sektorach gospodarki i w pewnych krajach.

Praktyki korupcyjne obejmują niewielkie korzyści w oczekiwaniu przyszłych zysków, albo stwarzanie możliwości kształcenia czy zatrudnienia dla przyjaciół i krewnych, aż do zapłaty dużych kwot pieniędzy wyższym urzędnikom lub członkom kierownictwa spółek.

Przekupstwo

Nieakceptowalne działania, polegające na bezpośrednim lub pośrednim wręczeniu, uzyskaniu lub możliwości uzyskania korzyści, bądź też złożeniu obietnicy wręczenia korzyści w celu:

  • nakłonienia osoby przyjmującej korzyść do podjęcia działań sprzecznych z prawem, regulacjami wewnętrznymi lub zasadami etyki zawodowej, w tym również do zaniechania bądź nierzetelnej realizacji obowiązków służbowych
  • lub wywarcia wpływu na treść decyzji podejmowanych przez urzędników państwowych lub nakłonienie tych osób do podjęcia działań niezgodnych z prawem