Informacje dotyczące dyrektywy MiFID
Wybierz interesujący Cię temat:
MiFID i umowa pośrednictwa Informacje na temat dyrektywy w sprawie rynków finansowych oraz umowy pośrednictwa. |
Dyrektywa w sprawie rynków instrumentów finansowych |
Klasyfikacja klientów |
KlasyfikacjaW celu zapewnienia właściwego poziomu bezpieczeństwa i ochrony klientów, Bank klasyfikuje klientów na trzy kategorie:
Każda z tych kategorii zapewnia inny poziom ochrony w trakcie świadczenia usług inwestycyjnych na rzecz klienta. Najwyższy poziom ochrony zapewnia kategoria „Klient detaliczny”. Zakres ochrony zmniejsza się wraz ze zmianą kategorii na Klienta profesjonalnego i Uprawnionego kontrahenta. Wszyscy klienci indywidualni Banku są klasyfikowani jako Klienci detaliczni. Bank przekazuje klientom na trwałym nośniku informacje o tym, czy przysługuje im prawo do złożenia wniosku o zmianę tak wyznaczonej kategorii, oraz o tym, czy inna kategoria wiązałaby się z obniżeniem poziomu ochrony. Klientowi przysługuje prawo do złożenia wniosku o zmianę przyznanej przez Bank kategorii. Klient może zgłosić taką prośbę składając reklamację. Bank, mając na uwadze zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa i ochrony klienta, może odmówić zmiany kategorii na inną. Klient detaliczny Klienci detaliczni to wszyscy klienci, którzy nie należą do grupy Klientów profesjonalnych lub Uprawnionych kontrahentów. Klienci detaliczni podlegają najszerszej ochronie, która polega m.in. na przekazywaniu Klientom informacji o produktach i usługach inwestycyjnych, a zwłaszcza o związanym z nimi ryzyku, badaniu odpowiedniości oferowanych Klientom usług i produktów oraz stosowaniu w stosunku do Klientów określonych polityk. Klient profesjonalny Klienci profesjonalni to klienci, którzy posiadają odpowiednią wiedzę, fachowość i doświadczenie, które są niezbędne do podejmowania decyzji i oceny ryzyka związanego z wybranymi lub proponowanymi tym klientom produktami. Są to m.in. przedsiębiorcy, którzy spełniają co najmniej dwa z poniższych wymogów:
Klienci profesjonalni podlegają mniejszej ochronie niż Klienci detaliczni, ponieważ zakłada się, iż posiadają wystarczającą wiedzę i doświadczenie w zakresie inwestycji. Uprawniony kontrahent Klienci, posiadający bardzo dobrą znajomość rynków i produktów finansowych (np. banki, domy maklerskie, fundusze inwestycyjne i inne instytucje finansowe), z którymi Bank w ramach świadczenia usługi wykonywania zleceń, usługi przyjmowania i przekazywania zleceń lub w ramach nabywania lub zbywania instrumentów finansowych na własny rachunek, zawiera transakcje lub pośredniczy w ich zawieraniu. |
Ankieta inwestycyjna |
Przed zawarciem z klientem umowy o świadczenie usługi inwestycyjnej (innej niż usługa doradztwa inwestycyjnego lub zarządzania portfelami), Bank zwraca się do klienta o przedstawienie informacji niezbędnych do dokonania oceny, czy dana usługa lub instrument finansowy są adekwatne do wiedzy i doświadczenia inwestycyjnego Klienta. Bank dokonuje oceny adekwatności a następnie informuje Klienta czy dana usługa lub instrument finansowy są dla niego odpowiednie. W przypadku świadczenia usługi doradztwa inwestycyjnego lub zarządzania portfelami, Bank zwraca się do klienta o przedstawienie dodatkowych informacji niezbędnych do dokonania oceny czy dana usługa jest odpowiednia do indywidualnej sytuacji klienta. W celu przeprowadzenia oceny odpowiedniości lub oceny adekwatności oraz w celu zapewnienia zgodności oferowanych produktów i usług inwestycyjnych z potrzebami, cechami i celami określonego rynku docelowego, Bank prosi klienta o przedstawienie informacji związanych z jego wiedzą i doświadczeniem w zakresie inwestowania w instrumenty finansowe, sytuacji finansowej, tolerancji ryzyka oraz celów i potrzeb klienta. Taka ocena może zostać przeprowadzona za pośrednictwem systemu bankowości internetowej lub w oddziale Banku. Na podstawie przekazanych przez klienta informacji Bank, ostrzega go, że dany produkt inwestycyjny lub usługa inwestycyjna są dla niego nieodpowiednie. Klient może ponownie wypełnić ankietę inwestycyjną w każdym momencie w bankowości internetowej lub w oddziale. |
Polityka w zakresie przeciwdziałania konfliktom interesów |
PolitykaBank dokłada starań, aby prowadzona przez Bank Usługa pośrednictwa była realizowana w sposób rzetelny, uczciwy i profesjonalny, jak również zgodny z najlepszym interesem Klientów. Jednym ze sposobów realizacji powyższych celów jest właściwe podejście do problematyki konfliktów interesów. W celu przeciwdziałania konfliktom interesów związanym z Usługą pośrednictwa, Bank wdrożył wewnętrzne standardy postępowania oraz rozwiązania organizacyjne, mające na celu:
Podstawową regulacją wewnętrzną określającą okoliczności, jakie w odniesieniu do realizowanej przez Bank Usługi pośrednitwa mogą powodować powstanie konfliktu interesów, a także definiującą środki i procedury zarządzania ww. konfliktami jest Regulamin zarządzania konfliktami interesów w zakresie działalności ING Banku Śląskiego S.A. prowadzonej na podstawie art. 70 ust. 2 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz w zakresie lokat strukturyzowanych. Zidentyfikowane przez Bank przesłanki potencjalnych konfliktów mogą dotyczyć między innymi relacji pomiędzy:
Bank dokonuje okresowych przeglądów przesłanek potencjalnych konfliktów i w razie potrzeby wprowadza w tym zakresie niezbędne aktualizacje. Podstawowe środki przeciwdziałania konfliktom interesów obejmują wewnętrzne standardy postępowania, określające wymogi w zakresie:
Jeżeli zastosowane przez Bank zasady i środki przeciwdziałania konfliktom interesów nie zapewnią wystarczającej ochrony przed wystąpieniem rzeczywistego konfliktu interesów i powstanie ryzyko naruszenia interesów Klienta, Bank podejmie i zastosuje odpowiednie środki organizacyjne w celu zapobieżenia niekorzystnemu oddziaływaniu konfliktów interesów na interes Klienta. W przypadku, gdy wyżej wskazane środki nie będą wystarczające, by z należytą starannością zapobiec ryzyku naruszenia interesów Klienta, Bank zawiadomi Klienta o zidentyfikowanym konflikcie interesów. W takiej sytuacji świadczenie na rzecz Klienta usług będzie możliwe pod warunkiem, że Klient wyrazi wolę zawarcia/kontynuacji umowy, pomimo zaistniałego konfliktu interesów. Na żądanie, Bank przekaże Klientowi przy użyciu trwałego nośnika informacji lub w Oddziale Banku szczegółowe informacje na temat przeciwdziałania konfliktom interesów. DokumentyRegulamin zarządzania konfliktami interesów w Biurze Maklerskim ING Banku Śląskiego S.A. |
Reklamacje/skargi w ING Banku Śląskim S.A. |
Jak skontaktować się z nami w sprawie reklamacji? Prosimy o kierowanie ewentualnych reklamacji:
Centrum Obsługi Klienta - TeamING ING Bank Śląski S.A. Składanie reklamacji jest bezpłatne. Potwierdzenie złożenia reklamacji przekazujemy telefonicznie, przez system bankowości internetowej, ustnie w oddziale banku lub w postaci papierowej. W jaki sposób powiadamiamy o rozpatrzeniu reklamacji?
W jakim terminie udzielamy odpowiedzi na reklamację? Odpowiedzi udzielamy najszybciej jak to jest możliwe, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania reklamacji. W szczególnie skomplikowanych przypadkach, uniemożliwiających rozpatrzenie reklamacji i udzielenie odpowiedzi w tym terminie, może on zostać wydłużony, jednak nie może przekroczyć 60 dni od dnia otrzymania reklamacji. Jak złożyć reklamację do Biura Maklerskiego? Proces reklamacyjny Biura Maklerskiego opisujemy w poniższych zasadach rozpatrywania reklamacji. Zasady składania reklamacji w Biurze Maklerskim ING Banku Śląskiego S.A. |
Istota instrumentów finansowych oraz ryzyka |
Informacje o instrumentach i produktach finansowych oferowanych klientom indywidualnym przez ING Bank Śląski Poniżej zamieszczony opis poszczególnych instrumentów oraz produktów finansowych i powiązanego z nimi ryzyka ma charakter ogólny. Fundusze inwestycyjne otwarte, fundusze inwestycyjne zamknięte, lokaty strukturyzowane kierowane są wyłącznie do klientów detalicznych. Szczegółowe informacje na temat inwestycji i związanego z nimi ryzyka można odnaleźć w regulacjach produktowych publikowanych przez Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych (dla funduszy) i Bank (dla lokat strukturyzowanych) oraz w informacjach dotyczących funkcjonowania rynków i w innych powszechnie dostępnych źródłach informacji. Fundusze inwestycyjne Fundusz inwestycyjny - jako instytucja wspólnego inwestowania - gromadzi środki pieniężne wpłacone przez inwestorów (uczestników funduszu), tworząc z nich jeden zbiorczy portfel inwestycyjny. Zebrane pieniądze fundusz inwestycyjny lokuje w różnego rodzaju papiery wartościowe (np. akcje, obligacje) i prawa majątkowe (np. nieruchomości). Fundusz inwestycyjny wskazuje w swoim statucie politykę inwestycyjną określającą typy i rodzaje papierów wartościowych w jakie może inwestować. Dzięki temu uczestnicy wpłacający do funduszu pieniądze mogą oszacować, na jakie zyski mogą liczyć i jakich zagrożeń oczekiwać. W sprzyjających warunkach rynkowych wartość jednostek uczestnictwa funduszu inwestycyjnego rośnie, co dla inwestora może oznacza zysk z inwestycji. W niesprzyjających warunkach rynkowych, gdy wartość jednostek uczestnictwa spada, inwestor powinien liczyć się z możliwością utraty części lub całości zainwestowanego kapitału. Skrócone opisy polityki inwestycyjnej funduszy znajdują się m.in. w kluczowych informacjach dla inwestorów oraz w kartach funduszy. W zamian za wpłaty dokonane do funduszu inwestycyjnego, uczestnicy funduszu otrzymują określoną liczbę jednostek uczestnictwa (w przypadku funduszy inwestycyjnych otwartych) lub certyfikatów inwestycyjnych (w przypadku funduszy inwestycyjnych zamkniętych). Fundusz inwestycyjny ustala wartość jednostek uczestnictwa lub wartość certyfikatów inwestycyjnych z częstotliwością wskazaną w statucie funduszu. Wartość jednostek uczestnictwa lub wartość certyfikatów inwestycyjnych może się zmieniać w każdym dniu wyceny. Inwestowanie w jednostki uczestnictwa i certyfikaty inwestycyjne funduszy inwestycyjnych nie jest objęte Bankowym Funduszem Gwarancyjnym. Główne ryzyka, związane z inwestowaniem w fundusze inwestycyjne:
Szczegółowe informacje na temat ryzyka i strategii inwestowania znajdują się w prospektach informacyjnych funduszy inwestycyjnych otwartych oraz w prospektach emisyjnych funduszy inwestycyjnych zamkniętych. Zasady opodatkowania zysków z funduszy inwestycyjnych w przypadku osób fizycznych Zyski osiągnięte z inwestycji w tytuły uczestnictwa funduszy inwestycyjnych mogą być obciążone podatkiem od dochodów kapitałowych na podstawie Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, (Dz. U. 00.14.176 z póź. zm.). W przypadku funduszy krajowych płatnikiem podatku jest fundusz, który oblicza, pobiera i odprowadza podatek dochodowy do właściwego urzędu skarbowego. Kwoty, które otrzymuje Uczestnik z odkupienia tytułów uczestnictwa są już pomniejszone o należny podatek. Ze względu na fakt, że obowiązki podatkowe zależą od indywidualnej sytuacji inwestora i miejsca dokonywania inwestycji, w celu ustalenia obowiązków podatkowych, wskazane jest zasięgnięcie porady doradcy podatkowego lub porady prawnej.
Jednostki uczestnictwa funduszy inwestycyjnych są zbywane przez otwarte fundusze inwestycyjne. Fundusz inwestycyjny otwarty zbywa jednostki uczestnictwa każdemu, kto dokona na nie wpłaty i złoży zlecenie nabycia. Osoba, która dokonała nabycia jednostek uczestnictwa, staje się uczestnikiem funduszu. Fundusz inwestycyjny otwarty odkupuje jednostki uczestnictwa od każdego uczestnika funduszu, który tego zażąda; w takiej sytuacji jednostka taka jest umarzana a uczestnik otrzymuje pieniądze. Lista funduszy inwestycyjnych otwartych dostępnych dla osób fizycznych za pośrednictwem ING Banku Śląskiego dostępna jest na stronie internetowej www.ing.pl/indywidualni/inwestycje.
Certyfikaty inwestycyjne są papierami wartościowymi emitowanymi przez zamknięte fundusze inwestycyjne i są niepodzielne. Fundusze zamknięte mogą emitować certyfikaty inwestycyjne jako publiczne lub niepubliczne. Wartość certyfikatów inwestycyjnych jest uzależniona od wartości portfela inwestycyjnego funduszu inwestycyjnego zamkniętego. Certyfikat inwestycyjny można przedstawić do wykupu w terminach przewidzianych w statucie funduszu oraz nabyć w każdej nowej emisji. Fundusz inwestycyjny zamknięty może być utworzony na określony czas. Prawa własności certyfikatów inwestycyjnych mogą być przenoszone w formie darowizny, spadku lub sprzedaży w drodze umowy cywilno-prawnej. W przypadku certyfikatów inwestycyjnych mogą wystąpić charakterystyczne czynniki ryzyka związane z funduszami zamkniętymi np. ryzyko nieprzydzielenie certyfikatów lub niedojście emisji do skutku. Możliwości inwestycyjne funduszy inwestycyjnych zamkniętych w porównaniu do funduszy inwestycyjnych otwartych są znacznie szersze, co powoduje, że większe jest wynikające z tego ryzyko inwestycyjne. Występuje ryzyko płynności, które związane jest z faktem, że w większości przypadków płynność certyfikatów inwestycyjnych jest niższa niż w przypadku jednostek uczestnictwa funduszy inwestycyjnych otwartych.
Lokaty strukturyzowane są instrumentami o charakterze inwestycyjnym w formie lokaty bankowej (strukturyzowanej), Charakteryzują się one:
Lokaty strukturyzowane oferowane są wyłącznie w okresie subskrypcji. Okres subskrypcji to okres przyjmowania wpłat i zapisów na lokatę strukturyzowaną. Okres subskrypcji trwa zazwyczaj od 2 do 3 tygodni. W tym okresie pieniądze klienta są oprocentowane zwykle według stawki oprocentowania dla konta oszczędnościowego. W przypadku spełnienia minimalnych warunków niezbędnych do dojścia subskrypcji do skutku, wyrażanych zwykle w postaci minimalnej wartości zgromadzonych wpłat, uruchamiana jest właściwa lokata strukturyzowana i rozpoczyna się okres inwestycji. Oprocentowanie lokaty właściwej uzależnione jest od zachowania się instrumentu bazowego (np. od kursu walutowego lub zmiany indeksów giełdowych). Formuła, według której naliczane jest oprocentowanie w okresie trwania właściwej lokaty strukturyzowanej, każdorazowo określane jest w treści umowy. W przypadku niezebrania minimalnej kwoty wymaganej dla danej subskrypcji, subskrypcja nie dochodzi do skutku, a pieniądze wraz z odsetkami naliczonymi w okresie subskrypcji (pomniejszonymi o należny podatek), przekazywane są Klientom. Główne ryzyka związane z nabyciem lokaty strukturyzowanej
Ryzyko kredytowe – ryzyko związane z utratą części kapitału wskutek niewypłacalności banku. Pieniądze wpłacone na lokatę strukturyzowaną chroni Bankowy Fundusz Gwarancyjny. W całości gwarantowane są kwoty (w złotych) do wartości 100.000 euro. Kwoty te obliczane są od sumy pieniędzy na wszystkich rachunkach danej osoby w banku. W przypadku rachunku wspólnego każdemu właścicielowi przysługuje odrębna kwota gwarantowana (do wysokości gwarancji). Informacje o instrumentach finansowych oferowanych klientom indywidualnym przez Biuro Maklerskie |
Polityka wykonywania zleceń |
Fundusze Inwestycyjne Otwarte Bank odpowiada ze przyjmowanie zleceń dotyczących funduszy inwestycyjnych od Klientów i przekazywanie ich do odpowiedniego agenta transferowego prowadzącego rejestr uczestników funduszu. Podmiotem odpowiedzialnym za realizację zleceń i organizację rozliczeń jest agent transferowy działający na zlecenie funduszu. Przyjmując zlecenia i przekazując je do agentów transferowych, Bank działanie zgodnie z najlepiej pojętym interesem klientów. Terminy przyjmowania i przekazywania zleceń oraz podmioty, do których przekazywane są zlecenia, wskazane są w Komunikacie do Regulaminu przyjmowania i przekazywania zleceń dotyczących tytułów uczestnictwa w instytucjach wspólnego inwestowania. Zlecenia przekazane do agenta transferowego nie mogą być odwołane. Agent transferowy podczas wykonywania zleceń podejmuje wszelkie wystarczające działania w celu uzyskania możliwie najlepszych dla klienta wyników uwzględniając szybkość wykonywania zlecenia. Maksymalne terminy realizacji zleceń dotyczących funduszy inwestycyjnych otwartych określają prospekty inwestycyjne funduszy dostępne na stronie internetowej Banku oraz w oddziałach Banku. Agent transferowy realizuje zlecenia poza systemem obrotu. Realizując zlecenia, agent transferowy prowadzi system walidacji i kontroli, wychwytujący nieprawidłowo złożone i nieopłacone zlecania, dążąc do ich realizacji w najlepiej pojętym interesie klienta. W przypadku zidentyfikowania nieprawidłowości, agent transferowy podejmuje działania mające na celu doprowadzenie do niezwłocznej realizacji zlecenia. W tym celu kontaktuje się niezwłocznie z Bankiem. Bank, o ile jest to możliwe, podejmuje samodzielnie działania mające na celu naprawienie nieprawidłowo przyjętego zlecenia. W przypadku, gdy Bank nie jest w stanie samodzielnie naprawić nieprawidłowo złożonego zlecenia, kontaktuje się niezwłocznie z klientem. W przypadku, gdy realizacja zlecenia okaże się niemożliwa, agent transferowy niezwłocznie informuje o tym fakcie klienta i Bank. Agent transferowy dostarcza niezwłocznie klientowi potwierdzenie realizacji lub odrzucenia realizacji zlecenia. Fundusze Inwestycyjne Zamknięte Bank odpowiada ze oferowanie oraz przyjmowanie zleceń dotyczących funduszy inwestycyjnych zamkniętych od Klientów i przekazywanie ich do Towarzystwa Funduszy Inwestycyjnych lub podmiotu pełniącego funkcje operacyjne. Podmiotem odpowiedzialnym za realizację zleceń i organizację rozliczeń jest Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych, które może zlecić ich realizację podmiotowi pełniącemu usługi operacyjne. Oferując certyfikaty inwestycyjne oraz przyjmując zlecenia i przekazując je do realizacji, Bank działa zgodnie z najlepiej pojętym interesem klientów. Terminy przyjmowania i przekazywania zleceń oraz podmioty, do których przekazywane są zlecenia, wskazane są w Komunikacie do Regulaminu dla Klientów korzystających z usług świadczonych przez bank w zakresie usług przyjmowania i przekazywania zleceń w zakresie certyfikatów inwestycyjnych emitowanych przez fundusze inwestycyjne zamknięte niebędące publicznymi funduszami inwestycyjnymi zamkniętymi. Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych podczas wykonywania zleceń podejmuje wszelkie wystarczające działania w celu uzyskania możliwie najlepszych dla klienta wyników uwzględniając szybkość wykonywania zlecenia. Ze względu na specyfikę produktu, kryteria: ceny, kosztów, prawdopodobieństwa wykonania oraz rozliczenia, wielkości i charakteru zlecenia, nie są uwzględniane. Terminy realizacji zleceń nabyć i wykupów dotyczących funduszy inwestycyjnych zamkniętych określają statuty funduszy, bądź Warunki Emisji stosowne dla danej serii certyfikatów inwestycyjnych. Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych realizuje zlecenia poza systemem obrotu. Realizując zlecenia, Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych prowadzi system walidacji i kontroli, wychwytujący nieprawidłowo złożone i nieopłacone zlecania, dążąc do ich realizacji w najlepiej pojętym interesie klienta. W przypadku zidentyfikowania nieprawidłowości, Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych podejmuje działania mające na celu doprowadzenie do niezwłocznej realizacji zlecenia. W tym celu kontaktuje się niezwłocznie z Bankiem. Bank, o ile jest to możliwe, podejmuje samodzielnie działania mające na celu naprawienie nieprawidłowo złożonego zlecenia. W przypadku, gdy Bank nie jest w stanie samodzielnie naprawić nieprawidłowo złożonego zlecenia, kontaktuje się niezwłocznie z klientem. Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych dostarcza niezwłocznie klientowi potwierdzenie realizacji lub odrzucenia realizacji zlecenia. Inwestycyjna Lokata Terminowa Bank przyjmuje zlecenia prowadzenia Inwestycyjnej Lokaty Terminowej w trakcie trwania okresu sprzedaży, w oparciu o Umowę rachunku Inwestycyjnej Lokaty Terminowej. O ile zostały spełnione minimalne warunki łącznej zgromadzonej kwoty wpłat do Inwestycyjnej Lokaty Terminowej, w drugim dniu roboczym po zakończeniu okresu sprzedaży, następuje otwarcie Inwestycyjnej Lokaty Terminowej. Kolejność przyjmowania zleceń prowadzenia Inwestycyjnej Lokaty Terminowej nie ma wpływu na warunki, na jakich zostaje otwarta Inwestycyjna Lokata Terminowa. Podmiotem prowadzącym Inwestycyjną Lokatę Terminową oraz zapewniającym płynność produktu jest Bank. Otwierając Inwestycyjną Lokatę Terminową, Bank podejmuje działania w celu uzyskania możliwie najlepszego dla klienta wyniku w dniu zapadalności lokaty. Maksymalna marża Banku za prowadzenie Inwestycyjnej Lokaty Terminowej wskazana jest w Umowie rachunku Inwestycyjnej Lokaty Terminowej. Faktyczna marża Banku ustalana jest w dniu otwarcia Inwestycyjnej Lokaty Terminowej, przy czym nie może być ona wyższa niż marża maksymalna wskazana w Umowie rachunku Inwestycyjnej Lokaty Terminowej. Bank przesyła każdemu klientowi raz na kwartał zestawienie otwartych Inwestycyjnych Lokat Terminowych.
Biuro Maklerskie Polityka wykonywania zleceń i działania w najlepiej pojętym interesie klienta |
Założenia do obliczania szacunkowych wartości kosztów i opłat funduszy inwestycyjnych |
Bank na potrzeby obliczania szacowanych wartości kosztów i opłat przyjmuje następujące założenia:
Podawane wartości kosztów i opłat są szacowane w oparciu o dane historyczne publikowane przez Fundusze. Bank zakłada, że ich wartości w kolejnych latach będą analogiczne. W przypadku Inwestycyjnej Lokaty Terminowej, Bank prezentuje maksymalną marżę szacowaną na moment rozpoczęcia subskrypcji lokaty. Ustalenie dokładnej wartości marży Banku jest możliwe dopiero po zamknięciu okresu subskrypcji lokaty. Po ustaleniu dokładnej marży, jest ona prezentowana na stronie internetowej Banku.
NABYCIA REALIZOWANE W RAMACH DYSPOZYCJI REGULARNEGO INWESTOWANIA Na podstawie Dyspozycji Regularnego Inwestowania Bank generuje automatycznie kolejne zlecenia nabycia jednostek uczestnictwa wskazanego funduszu, w wysokości określonej w Dyspozycji Regularnego Inwestowania. Przyjmując Dyspozycję Regularnego Inwestowania, Bank jednorazowo wskazuje szacowane wartości kosztów i opłat związanych z nabyciem jednostek uczestnictwa wybranego funduszu. Inwestor może w każdym momencie sprawdzić w Oddziale Banku lub w systemie Moje ING bieżącą szacowaną wartość kosztów i opłat związanych z kolejnym nabyciem, generowanym w ramach Dyspozycji Regularnego Inwestowania.
|
Charakter, częstotliwość i terminy sprawozdań z wykonania usługi maklerskiej. |
Bank obowiązany jest ujawniać klientowi lub potencjalnemu klientowi informacje o świadczeniach pieniężnych, w tym opłatach i prowizjach, lub świadczeniach niepieniężnych przyjętych w związku ze świadczeniem usługi maklerskiej. Przed rozpoczęciem świadczenia usługi maklerskiej Bank prezentuje klientowi informacje dotyczące charakteru oraz wysokości świadczeń pieniężnych, w tym opłat i prowizji, lub świadczeń niepieniężnych. W zakresie funduszy inwestycyjnych informacje o kosztach i opłatach związanych z inwestycją oraz o świadczeniach pieniężnych i niepieniężnych otrzymanych przez Bank w związku z usługą przyjmowania i przekazywania zleceń zawarte są w Komunikatach dla Klientów korzystających z usług Banku w zakresie przyjmowania i przekazywania zleceń. Szacunkowa wartość kosztów ponoszonych przez klienta prezentowana jest w procesie zakupu, dla wskazanej kwoty nabycia w wybranym produkcie inwestycyjnym. Przy usłudze regularnego inwestowania koszty wyliczane są jednorazowo, przed przyjęciem dyspozycji. Raz do roku, Bank przesyła klientowi raport faktycznie poniesionych przez klienta kosztów i opłat oraz przyjmowanych świadczeń niepieniężnych. Biuro Maklerskie przekazuje taki raport raz w roku lub po zakończeniu relacji z klientem. Jeżeli w związku ze świadczoną usługą maklerską Klient nie poniósł żadnych kosztów w danym okresie, przedmiotowy raport nie jest generowany. Bank raz na kwartał wysyła do klientów raporty stanu aktywów. Dotyczy to klientów posiadających lokaty strukturyzowane, którzy w dniu zakończenia kwartału są nadal posiadaczami produktu. W przypadku usług Biura Maklerskiego raporty przesyłane są Klientom, którzy w dniu zakończenia kwartału posiadają relację z Biurem Maklerskim. W przypadku świadczenia usługi doradztwa Bank przekazuje Klientowi sprawozdanie wraz z raportem z udzielonych Rekomendacji w trybie i terminach określonych w Komunikacie. Bank nie przekazuje Klientowi sprawozdania z udzielonych Rekomendacji, jeżeli w okresie nim objętym nie były udzielane żadne Rekomendacje. Bank przekazuje Klientowi sprawozdanie z udzielonych Rekomendacji raz na trzy miesiące na Trwałym nośniku. Sprawozdanie przekazywane jest najpóźniej w ciągu szczęściu miesięcy po zakończeniu okresu, którego dotyczy sprawozdanie. Klient otrzymuje od Banku ww. sprawozdanie raz na trzy miesiące na trwałym nośniku. Jest ono przekazywane najpóźniej w ciągu szczęściu miesięcy po zakończeniu okresu, którego dotyczy. |
Podstawowe informacje o ING Banku Śląskim S.A.
Nazwa banku
ING Bank Śląski Spółka Akcyjna |
Dane pozwalające na bezpośredni kontakt Klienta z Bankiem
Klient może kontaktować się z Bankiem:
- osobiście w dowolnym oddziale banku
- poprzez system bankowości internetowej
- dzwoniąc na infolinię 801 222 222, +48 (32) 357 00 69
Klient może kontaktować się z Biurem Maklerskim:
- osobiście w dowolnym oddziale banku
- poprzez system bankowości internetowej
- dzwoniąc na infolinię 801 127 301, +48 (32) 357 00 32
Języki, w których Klient może kontaktować się z Bankiem i w jakich Bank świadczy usługi
Klient może kontaktować się z Bankiem w języku polskim. Bank świadczy usługi w języku polskim. Wybrane informacje lub dokumenty Bank może przekazywać Klientom dodatkowo w języku angielskim.
Zezwolenie posiadane przez Bank
Bank świadczy usługi maklerskie na podstawie i w zakresie art. 70 ust. 2 Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. nr 183, poz. 1538, z późn. zm.) oraz na podstawie zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego w formie wyodrębnionej jednostki organizacyjnej pod nazwą Biuro Maklerskie ING Banku Śląskiego S.A.