Informacje dotyczące dyrektywy MiFID
Wybierz interesujący Cię temat:
Co to jest MiFID? Informacje na temat dyrektywy w sprawie rynków finansowych. |
Dyrektywa w sprawie rynków instrumentów finansowychTermin MiFID pochodzi od Markets in Financial Instruments Directive (Dyrektywa w sprawie rynków instrumentów finansowych). Dyrektywa MiFID ustanawia jednolite ramy prawne dla firm inwestycyjnych i instytucji kredytowych w sprawie świadczenia usług inwestycyjnych na terytorium Unii Europejskiej, a także na terytorium Islandii, Liechtensteinu i Norwegii. Akty prawneDyrektywa MiFID obejmuje następujące akty prawne:
W polskim systemie prawnym implementacja przepisów dyrektywy MiFID została zawarta w następujących ustawach:
Z dniem 3 stycznia 2018 r. wchodzą w życie: dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE z dnia 15 maja 2014 r. w sprawie rynków instrumentów finansowych oraz zmieniająca dyrektywę 2002/92/WE i dyrektywę 2011/61/UE oraz inne akty wykonawcze (rozporządzenia) UE bezpośrednio obowiązujące w tym zakresie, które zastąpią powyższe regulacje. |
Polityka w zakresie przeciwdziałania konfliktom interesów Zasady przeciwdziałania konfliktom interesów oraz postępowania w przypadku jego powstania. |
Konflikt interesów to konflikt, który pojawia się w zakresie prowadzonej przez Bank działalności, w związku ze świadczeniem przez Bank usług, które mogą przynieść korzyści Bankowi (lub innemu Klientowi, na rzecz którego działa Bank), jeżeli może to mieć niekorzystny wpływ na interesy Klientów Banku. Konflikty mogą dotyczyć relacji pomiędzy:
Wszędzie tam, gdzie mowa o interesach Banku należy rozumieć przez to również interesy podmiotów (osób) powiązanych z Bankiem. Aby wprowadzić rozwiązania mające na celu identyfikację rzeczywistych konfliktów interesów, a także zarządzanie nimi i ich kontrolę, Bank zidentyfikował przesłanki potencjalnych konfliktów interesów, które mogą wystąpić w związku z działalnością Banku, a ponadto Bank dokonuje okresowych przeglądów i aktualizacji w tym zakresie. Dla każdego zidentyfikowanego przez Bank potencjalnego rodzaju konfliktu Bank wprowadził rozwiązania przeciwdziałające zmaterializowaniu się konfliktu i zapobiegające potencjalnemu, niekorzystnemu wpływowi, jaki może on wywierać na interesy Klientów. Aby przeciwdziałać konfliktom interesów Bank wdrożył m.in. wewnętrzne standardy określające między innymi zasady:
Jeżeli zastosowane przez Bank zasady i środki przeciwdziałania konfliktom interesów nie zapewnią wystarczającej ochrony przed wystąpieniem rzeczywistego konfliktu interesów i powstanie ryzyko naruszenia interesów Klienta, Bank podejmie i zastosuje odpowiednie środki organizacyjne w celu zapobieżenia niekorzystnemu oddziaływaniu konfliktów interesów na interes Klienta. W takim przypadku Bank może w szczególności wdrożyć dodatkowe, wewnętrzne bariery przepływu informacji, utworzyć okresowe bariery przepływu informacji, bądź, też wdrożyć inne rozwiązania organizacyjne, mające na celu zapewnienie, że jakiekolwiek istniejące lub potencjalne interesy Banku lub interesy innego Klienta nie będą traktowane w sposób preferencyjny. W przypadku, gdy wyżej wskazane środki nie będą wystarczające, by z należytą starannością zapobiec ryzyku naruszenia interesów Klienta, Bank zawiadomi Klienta o zidentyfikowanym konflikcie interesów w takiej sytuacji świadczenie na rzecz Klienta usług będzie możliwe pod warunkiem, że Klient wyrazi wolę zawarcia/kontynuacji umowy, pomimo zaistniałego konfliktu. Bank posiada wdrożone procedury w zakresie przekazywania i otrzymywania zachęt, które zapewniają odpowiednie przeciwdziałanie i zarządzanie konfliktami interesów. |
Informacja na temat zarządzania reklamacjami i skargami w ING Banku Śląskim S.A. Informacje na temat sposobu składania reklamacji. |
Jak skontaktować się z nami w sprawie reklamacji? Prosimy o kierowanie ewentualnych reklamacji:
ING Bank Śląski S.A. Potwierdzenie złożenia reklamacji przekazujemy telefonicznie, przez system bankowości internetowej, ustnie w oddziale banku lub w postaci papierowej. W jaki sposób powiadamiamy o rozpatrzeniu reklamacji?
W jakim terminie udzielamy odpowiedzi na reklamację? Odpowiedzi udzielamy najszybciej jak to jest możliwe, jednak nie później niż w terminie 30 dni od dnia otrzymania reklamacji. W szczególnie skomplikowanych przypadkach, uniemożliwiających rozpatrzenie reklamacji i udzielenie odpowiedzi w tym terminie, może on zostać wydłużony, jednak nie może przekroczyć 60 dni od dnia otrzymania reklamacji. W przypadku nieuwzględnienia reklamacji przez ING Bank, Klient będący osobą fizyczną jest uprawiony do złożenia do Rzecznika Finansowego wniosku o rozpatrzenie reklamacji. |
Istota instrumentów finansowych oraz ryzyka Opis istoty instrumentów finansowych oraz ryzyka związanego z inwestowaniem w te instrumenty. |
Polityka najlepszego wykonywania i obsługi zleceń w ING Banku Śląskim S.A. Polityka obowiązuje od 12.11.2018 r. |
Polityka najlepszego wykonywania i obsługi zleceń w ING Banku Śląskim S.A. Pobierz Bank wykonuje zlecenia Klientów poza rynkiem regulowanym (RM), wielostronną platformą obrotu (MTF) lub zorganizowaną platformą obrotu (OTF), a miejscem ich realizacji jest portfel własny Banku (transakcje poza systemem obrotu – z ang. over-the-counter, OTC). |
Koszty i opłaty dotyczące produktów i usług świadczonych przez Bank | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Koszty i opłaty związane z usługą inwestycyjną i instrumentem finansowym są udostępniane Klientom przed (ex ante) oraz po (ex post) zawarciu transakcji.
1Przykładowe koszty nie uwzględniają amortyzowanego w czasie nominału transakcji, jeżeli może to dotyczyć danego typu instrumentu. W przypadku transakcji zawieranych pakietowo lub będących złożeniem dwóch lub więcej transakcji w kwotowaniu mogą zostać zastosowane koszty, z uwzględnieniem powyższych wielkości, w odniesieniu do każdego instrumentu składowego. Koszty i opłaty dotyczące produktów i usług świadczonych przez bank Zobacz wcześniejsze wersje dokumentu w Archiwum |
ENG - Cost and charges concerning products and services provided by the Bank | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
The costs and charges related to an investment service and financial instrument are made available to Clients before (ex-ante) and after (ex-post) the conclusion of a transaction.
1The exemplary costs do not include the nominal value of the transaction amortised over time, if it can be related to a given type of instrument. In the case of transactions concluded in packages or being a composition of two or more transactions in a quote, costs including above values may be used for each component instrument. Costs & charges concerning products and services provided by the Bank |
Informacja na temat raportów przekazywanych Klientowi w związku ze świadczonymi usługami w zakresie instrumentów finansowych. |
Po zawarciu transakcji, Bank przekazuje Klientowi potwierdzenie transakcji, które zawiera ustalone pomiędzy Klientem a Bankiem parametry transakcji, tj. elementy i warunki transakcji, których uzgodnienie między Bankiem a Klientem jest konieczne, aby doszło do jej zawarcia oraz inne informacje wymagane przez regulacje MiFID. |
Informacja o tożsamości systemów wykonywania zleceń i jakości wykonywania zleceń w 2019 roku | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
W związku z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/576 z dnia 8 czerwca 2016 r. uzupełniającym dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących podawania co roku do wiadomości publicznej przez firmy inwestycyjne informacji o tożsamości systemów wykonywania zleceń i jakości wykonywania zleceń, publikujemy informacje na temat pięciu najlepszych systemów wykonywania zleceń pod względem wolumenu obrotu w podziale na kategorie instrumentów finansowych oraz klasyfikację MiFID klientów.
Realizując zlecenia Klientów, Bank opiera ich najlepsze wykonywanie na wielu czynnikach, takich jak:
oraz swoim doświadczeniu handlowym, osądzie w świetle dostępnych informacji rynkowych czy też płynności instrumentu finansowego w określonym czasie.
Ponadto, Bank bierze pod uwagę charakterystykę:
W przypadku Klientów sklasyfikowanych jako „Detaliczni” zgodnie z definicją zawartą w regulacjach MiFID II, wyznacznikami najlepszego wykonywania (w ujęciu ogólnym) są cena instrumentu finansowego oraz koszty jego realizacji. Inne czynniki mogą jednak okazać się ważniejsze, gdy odgrywają zasadniczą rolę w osiągnięciu możliwie najlepszego wyniku w ujęciu ogólnym.
W przypadku Klientów sklasyfikowanych jako „Profesjonalni” zgodnie z definicją zawartą w regulacjach MiFID II, zazwyczaj cena i koszty są najważniejszymi czynnikami w realizacji zlecenia. Bank uwzględnia również inne czynniki w kontekście wszystkich istotnych okoliczności, w tym możliwości w zakresie uzyskania lepszej ceny.
Niezależnie od prawnego obowiązku w tym zakresie, Bank zapewnia najwyższe standardy integralności i uczciwości w realizacji zleceń Klientów. Ponadto Bank zawsze podejmuje odpowiednie działania w celu uzyskania możliwie najlepszego wyniku w wykonywaniu zleceń dla swoich Klientów Detalicznych i Profesjonalnych.
Ocena istotnych czynników przez Bank:
Bank monitoruje jakość wykonywania zleceń z wykorzystaniem danych publikowanych zgodnie z rozporządzeniem delegowanym (UE) 2017/575 przez inne systemy wykonywania zleceń.
Zobacz wcześniejsze wersje dokumentu w
Archiwum
|
Dane na temat jakości wykonywania transakcji |
W plikach załączonych poniżej publikujemy dane na temat jakości wykonywanych transakcji, zgodnie ze wzorami określonymi w Rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/575 z dnia 8 czerwca 2016 r. uzupełniającym dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/65/UE w sprawie rynków instrumentów finansowych w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących danych publikowanych przez systemy wykonywania zleceń na temat jakości wykonywania transakcji. |
Regulamin określający politykę handlową stosowaną przez ING Bank Śląski S.A. jako podmiot systematycznie internalizujący transakcje (SI) |
Podstawowe informacje o ING Banku Śląskim S.A.
Nazwa banku oraz dane pozwalające na bezpośredni kontakt Klienta z bankiem
ING Bank Śląski Spółka Akcyjna Kontakt w związku z nabywaniem i zbywaniem instrumentów finansowych: |
Języki, w których Klient może kontaktować się z Bankiem i w jakich Bank świadczy usługi
Klient może kontaktować się z Bankiem w języku polskim. Na życzenie Klienta, po uzgodnieniu z bankiem, kontakt może odbywać się w języku angielskim.
Sposoby komunikowania się Klienta z bankiem
Klient może kontaktować się z bankiem w sposób opisany na stronie internetowej banku, w tym poprzez:
- Drogą pocztową na adres: ING Bank Śląski Spółka Akcyjna, ul. Sokolska 34 40-086 Katowice oraz dla kontaktu w związku z nabywaniem i zbywaniem instrumentów finansowych: ING Bank Śląski Spółka Akcyjna, ul. Puławska 2 02-566 Warszawa
- Kontakt telefoniczny lub faxem, na numery telefonów:
Tel. +48 (22) 820 59 00
Fax +48 (22) 820 49 45 - Kontakt elektroniczny, w tym pocztą elektroniczną w sposób i na adresy elektroniczne podane na stronie internetowej Banku.
Ochrona aktywów Klienta
Bank jest instytucją, która z mocy prawa jest obowiązana do ochrony aktywów Klienta. Ochrona ta jest realizowana między innymi poprzez: (i) umieszczanie środków Klienta na osobnym rachunku rozliczeniowym, (ii) ochronę aktywów Klienta w ramach i w zakresie Bankowego Funduszu Gwarancyjnego.
Ochrona aktywów Klienta przechowywanych w związku z prowadzoną przez Bank działalnością powierniczą (rachunki papierów wartościowych) jest realizowana poprzez:
- przechowywanie aktywów Klienta na osobnych rachunkach Klienta oddzielonych od aktywów Banku. Aktywa przechowywane na rachunkach papierów wartościowych nie wchodzą w skład masy upadłościowej,
- ochronę aktywów Klienta przechowywanych na rachunkach papierów wartościowych w ramach i zakresie systemu rekompensat, o którym mowa w Dziale V Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.
Zezwolenie posiadane przez bank
Bank świadczy usługi maklerskie na podstawie i w zakresie art. 70 ust. 2 Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Bank prowadzi działalność powierniczą (tj. prowadzenie rachunków papierów wartościowych) na podstawie i w zakresie art. 119 ust. 1 Ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, na podstawie zezwolenia Komisji Papierów Wartościowych nr KPW-4042-3/97-2313 z dnia 6 marca 1997 roku.