Jak najlepiej wykorzystać zakupowe okazje, a nie stracić głowy i zbyt wielu pieniędzy

2022-11-15

Black Week, Cyber Monday, promocje, wyprzedaże to okazja, by zrobić zakupy taniej. Warto jednak podejść do nich z głową, żeby nie wpaść w pułapkę potrzeb, które nakręca marketing. Okazje są fajne, ale nie musisz z nich korzystać. Serio!

Japońskie laleczki na targu - jak nie stracić głowy dla takich zachcianek przy okazji wyprzedaży

 

Z tego artykułu dowiesz się:

Koniec i początek roku obfitują w zakupowe okazje. Kuszą nas specjalne oferty na Black Friday czy Black Week, przedświąteczne promocje, a zaraz potem sezonowe wyprzedaże. Często czekamy na te zniżki przez dłuższy czas - planujemy zakupy prezentów świątecznych dla bliskich lub odwlekamy zaspokojenie własnych potrzeb. 

To nastawienie skutecznie wykorzystują sprzedawcy. Bombardują nas reklamami o ofertach specjalnych. Niestety często dajemy się na to złapać. Zamiast wydać mniej, dajemy się ponieść fantazji i szałowi zakupów. Kupujemy rzeczy niepotrzebne, wydajemy pieniądze na zachcianki i przekraczamy budżet. Jak się przed tym ustrzec?

Zanim kupisz – zaplanuj

Oceń swoje możliwości

Zanim zaczniesz przeglądać internet, zaplanuj budżet na okazjonalne wydatki. Policz, ile masz pieniędzy, oceń, ile chcesz i możesz wydać. W pierwszej kolejności zapłać rachunki, ubezpieczenia i zarezerwuj kwotę na codzienne, podstawowe zakupy np. spożywcze i paliwo. To zmienne kwoty, ale łatwo możesz je oszacujesz na podstawie minionych miesięcy.

Zanalizuj wydatki od poprzedniej wypłaty albo z całego roku. Może Ci w tym pomóc Analiza wydatków w Moim ING. Usługa automatycznie grupuje Twoje wydatki w kategorie i pokazuje je w czytelnej graficznie formie. Każdą kategorię możesz rozklikać i sprawdzić na liście transakcje i kwoty.

Zdecyduj, czego potrzebujesz

Sprawdź też, ile pieniędzy zeszło z Twojego konta w czasie „łapania okazji” w poprzednim roku i na co poszły. Skorzystaj z historii transakcji, wybierz odpowiednie filtry i daty. Zastanów się, które z kupionych rzeczy faktycznie Ci się przydały. Co wróciło do sklepu, a co leży nieużywane w Twojej szafie. 

Zrób listę, czego potrzebujesz teraz – dla siebie i dla innych. I w miarę możliwości trzymaj się jej.

Szukaj prawdziwych okazji

Żeby znaleźć prawdziwe okazje, porównuj oferty u kilku sprzedawców. Może się okazać, że cena z rabatem w Twoim ulubionym sklepie będzie wyższa od standardowej ceny u konkurencji. Skorzystaj z porównywarek internetowych. 

Jeśli kupujesz w sklepie stacjonarnym, sprawdź też ceny w internecie. Mogą się różnić nawet w tej samej sieci sprzedaży.

Porównaj ceny produktów przed promocją i w czasie jej trwania. Niestety niektórzy sprzedawcy stosują nieuczciwe praktyki i podnoszą ceny tuż przed wyprzedażą, by rabat, jaki reklamują, wydawał się wyższy niż w rzeczywistości.

Masz wybrany sklep – sprawdź go

Kupuj od sprawdzonych sprzedawców – tych, których już znasz lub poleconych. Sprawdź opinie o sklepie, jeśli to Twoje pierwsze w nim zakupy. Zapytaj znajomych lub poszukaj w internecie. Solidnym źródłem informacji są portale aukcyjne, bo umożliwiają ocenę sklepu tylko klientom, którzy naprawdę zrobili zakupy. Zajrzyj też do mediów społecznościowych. Wiele możesz wyczytać o nastrojach klientów z dyskusji na profilu firmowym.

Czytaj dokładnie opisy produktów i warunki zwrotu towarów. Zwróć uwagę przede wszystkim na szybkość i solidność dostawy, łatwość kontaktu ze sklepem, podejście do reklamacji i zwrotów. Upewnij się, jak długo będziesz czekać na towar – czy na pewno przyjdzie przed świętami lub inną ważną dla Ciebie datą.

Zanim zapłacisz 

Wybierz odpowiednią dla siebie formę płatności

BLIK pozwala płacić szybko, bez poddawania danych karty, a sprzedawca ma pieniądze od razu. Płatności kartą – bezpośrednio lub dodaną do portfela elektronicznego takiego jak Apple Pay lub Google Pay dają dodatkowe zabezpieczenie transakcji w postaci Chargebeck. Usługa pozwala odzyskać pieniądze za niezrealizowane zakupy, jeśli reklamacja u sprzedawcy nie zadziała.

Niektóre sklepy oferują też płatności Visa Mobile. Gdy płacisz kartą zapisaną w tej usłudze, nie musisz wpisywać danych karty na stronie sklepu. Podajesz tylko numer telefonu i potwierdzasz płatność w Moim ING.

Jeśli kupujesz za granicą np. w euro lub dolarach, warto zapłacić z konta walutowego. Zasil konto w kantorze w Moim ING po korzystnym kursie i zapłać kartą Visa zbliżeniową z funkcją wielowalutową. Nie wiesz czy zakup się opłaca? Żeby oszacować koszty, skorzystaj z kalkulatora transakcji walutowych.

Zwróć uwagę na opcje i koszty dostawy

Popularne serwisy aukcyjne proponują specjalne zniżki na wysyłkę lub pakiety na przesyłki. Płacisz raz, a kolejne dostawy powyżej określonej kwoty masz za darmo. Pakiet zwróci się już po kilku zakupach z dostawą kurierem.

Przy droższych zakupach korzystna może być płatność kartą kredytową. Kupujesz wtedy, gdy jest okazja, po najlepszej cenie, a płacisz później. Bez odsetek i dodatkowych kosztów możesz spłacić wykorzystany limit karty do 52 dni. To najkorzystniejsza forma robienia zakupów za pożyczone pieniądze.

W niektórych sklepach np. takich, które udostępniają bramkę płatniczą imoje, możesz też skorzystać z odroczonej płatności Twisto. Zamawiasz towar, sprawdzasz go, decydujesz czy chcesz go zachować, a dopiero potem płacisz. Masz na to nawet do 30 dni – bez dodatkowych kosztów.

Jeśli coś pójdzie nie tak

Odstąpienie od umowy

Gdy robisz zakupy przez internet, masz prawo je zwrócić bez podania przyczyny, jeśli w ciągu 14 dni odstąpisz od umowy zakupu. Towar musisz oddać w ciągu kolejnych 14 dni – na koszt Twój albo sprzedawcy – to zależy od warunków zakupu. Pamiętaj, że możesz odpakować i sprawdzić produkt, ale nie możesz go używać. Jeśli sprzedawca stwierdzi, że towar był używany, może nie oddać Ci wszystkich pieniędzy ze względu na obniżenie wartości towaru. 

Od tych zasad jest kilka wyjątków. Na przykład nie możesz odstąpić od umowy i odzyskać pieniędzy za towar robiony na specjalne zamówienie, produkty szybko psujące, środki medyczne lub w pełni cyfrowe. 

Reklamacja wadliwego towaru

Jeśli towar ma wadę, masz prawo złożyć reklamację u sprzedawcy z tytułu rękojmi. Sprzedawca odpowiada za wadliwy towar przez 2 lata od jego wydania. Możesz zażądać od sprzedawcy:

  • wymiany towaru na nowy
  • naprawy towaru
  • obniżenia ceny
  • odstąpienia od umowy i zwrotu pieniędzy w przypadku istotnej wady towaru.

Jeśli korzystasz z prawa gwarancji udzielonej przez producenta,  importera, dystrybutora lub sprzedawcy, zasady i warunki znajdziesz w jego oświadczeniu gwarancyjnym. Zachowaj potwierdzenie zakupu. Zdjęcie paragonu możesz zapisać i przechowywać w aplikacji Moje ING.

Chargeback 

Jeśli sprzedawca nie wywiązał się z umowy i nie udało Ci się rozwiązać sporu w drodze reklamacji – możesz odzyskać pieniądze dzięki usłudze Chargeback. Takie zabezpieczenie funkcjonuje tylko dla płatności kartami debetowymi i kredytowymi - również tymi, które dodasz do cyfrowych portfeli takich jak Google Pay i Apple Pay.

Ubezpieczenie zakupów

Dodatkowym zabezpieczeniem Twoich zakupów może być ubezpieczenie Moja Ochrona. Działa gdy kupisz przez internet wadliwy towar, a sprzedawca nie zwróci Ci pieniędzy oraz gdy towar kupiony online zostanie skradziony lub zniszczony w wyniku włamania.  Nie ma tu znaczenia forma płatności. Ubezpieczenie chroni zakupy, za które płacisz kartą, BLIKIEM, a nawet przelewem.

A jeśli termin zwrotu minie...

Rozczarowanie zakupami na okazjach, promocjach i wyprzedażach może przyjść jednak dopiero po dłuższym czasie. Orientujesz się, że sukienki z przeceny nie włożyłaś przez rok ani razu? A może bardzo szybko zastąpiłeś swój smartband bardziej zaawansowanym modelem zegarka sportowego z płatnościami zbliżeniowymi? 

Możesz sprzedać swój przedmiot na portalach i w aplikacjach ogłoszeniowych. To pozwala odzyskać przynajmniej część pieniędzy. Pamiętaj o bezpieczeństwie transakcji na portalach aukcyjnych.

A co jeśli zakup ma wartość sentymentalną? Możesz wystawić go na portalach charytatywnych. Wtedy Ty nie odzyskasz pieniędzy, ale możesz je wraz z kupującym przeznaczyć na wybrany przez Ciebie, szczytny cel.