13 maja 2022
Płatność kartą wybiera wiele osób kupujących przez internet. Na ogół ten rodzaj płatności jest bezpieczny, jeżeli przestrzegasz odpowiednich zasad. Sprawdź, jak płacić kartą przez internet i nie dać szansy oszustom.
Z tego artykułu dowiesz się:
- Czy płatności przez internet są bezpieczne
- Czym płacić przez internet
- O czym pamiętać, kupując przez internet
- Jak odzyskać pieniądze za niezrealizowane zakupy lub usługi objęte reklamacją dzięki Chargeback
Czy płatności przez internet są bezpieczne
Doceniamy przede wszystkim wygodę zakupów online, niższe ceny i częste promocje w sklepach internetowych. Sektor e-commerce w Polsce rozwija się bardzo dynamicznie.
Z badań zleconych przez Krajową Izbę Rozliczeniową wynika, iż tylko 8% internautów sprawdza jednak, na czyje konto trafią przelane pieniądze, a zaledwie 7% zwraca uwagę na to, czy e-sklep ma odpowiedni certyfikat bezpieczeństwa.
Jak płacimy przez internet
Choć większość z nas wciąż wybiera płatność gotówką przy odbiorze towaru, to prawie co 10 badany przyznaje, że lubi mieć wybór środków płatności .
12% z nas szuka w sklepie logo swojego banku, żeby zlecić szybki przelew elektroniczny w systemie bankowości internetowej, taki jak Płać z ING, 5% wybiera płatność kartą kredytową, a niektórzy (2%) decydują się także na płatność telefonem komórkowym kodami BLIK .
Wiele osób myśli, że w sieci może płacić jedynie kartą kredytową. Tymczasem rachunek za zakupy w internecie zapłacimy także zwykłą kartą do konta, której używamy w stacjonarnych sklepach lub wypłacamy gotówkę z bankomatu. Mamy też możliwość płatności kartami przedpłaconymi (prepaid) lub kartami wirtualnymi.
O czym pamiętać, kupując przez internet
Aby zakupy internetowe były naprawdę bezpieczne, wystarczy, że będziesz przestrzegać kilku podstawowych zasad.
-
Kupuj w zaufanych sklepach internetowych.
Sprawdź, czy nikt nie podszywa się pod stronę ulubionej marki, czy zgadza się adres sklepu na pasku przeglądarki. Jeśli kupujesz w nowym sklepie – poszukaj opinii innych internautów na ten temat. -
Uważaj na podejrzane wiadomości.
Oszuści internetowi są w stanie podrobić e-maile i sms-y wysyłane przez sklepy i firmy kurierskie. Zastanawia Cię wiadomość o dziwnym zamówieniu lub zaległej płatności? Lepiej skontaktuj się z biurem obsługi klienta. -
Kupuj na pewnym sprzęcie, w zabezpieczonej sieci.
Pamiętaj o ochronie antywirusowej swojego komputera lub smartfona.
Unikaj zakupów na otwartym, niezabezpieczonym wi-fi – np. w galerii handlowej.
Chyba nie wrzucasz zdjęć karty do internetu?
Niestety jak informuje serwis Niebezpiecznik.pl czy Związek Banków Polskich to częsta praktyka wśród polskich internautów.Zdjęcia kart kredytowych, debetowych i przedpłaconych pojawiają się na forach i serwisach społecznościowych. Użytkownicy chwalą się nową kartą, używają jej jako linijki - pokazując rozmiar przedmiotów wystawianych na internetowych aukcjach...
Zapominają, że osoba nieuprawniona może ukraść ich pieniądze, mając tylko dostęp do widocznych na karcie danych.
Chargeback - odzyskaj pieniądze za niezrealizowane zakupy lub usługi objęte reklamacją
Czasem środki bezpieczeństwa jednak zawodzą. Ty płacisz kartą, a towar do Ciebie nie trafia, albo jest niezgodny z zamówieniem. Usługa nie zostaje zrealizowana: np. hotel odwołuje rezerwację, albo Ty musisz z niej zrezygnować. Reklamacja u sprzedawcy nie przynosi skutku.
Wtedy dla transakcji zrealizowanej kartą Visa lub Mastercard możesz skorzystać z usługi chargeback czyli tzw. obciążenia zwrotnego. Wówczas to bank i organizacja płatnicza pomaga Ci uzyskać zwrot pieniędzy.