Jak poprawić proces zakupowy?
Dobre praktyki dla branży e-commerce cz. II

Prowadzisz sklep online? Zobacz, jak poprawić proces zakupowy, żeby sprzedawać lepiej i więcej.

W pierwszej części artykułu o dobrych rozwiązaniach dla sklepów internetowych wspomnieliśmy o tym, że ulepszenie procesu zakupowego może Ci pomóc w zwiększeniu satysfakcji klientów, a tym samym wyników sprzedaży. Jak to zrobić?

Dobre praktyki dla e-commerce – moment przed zakupem

Sporo wysiłku wkładasz w nakłonienie klienta do zakupu - to na tym etapie także najłatwiej o zniechęcenie i opuszczenie sklepu. Warto więc zadbać o to, aby pozytywnie zaskoczyć naszego użytkownika takimi rozwiązaniami jak:

  • responsywna strona, która zapewnia wygodę przy zakupach na dowolnym urządzeniu, jakie wybierze klient
  • łatwe filtrowanie produktów pod kątem różnych kryteriów
  • automatyczne podliczanie zawartości koszyka i pokazywanie aktualnej kwoty przez cały czas trwania zakupów
  • łatwa nawigacja po stronie i stały dostęp do menu produktowego
  • szczegółowe informacje na karcie produktu
  • skuteczny i dopasowany do potrzeb klienta cross-selling

Co zrobić, żeby użytkownik kliknął „Kupuję i płacę”

Udało Ci się przekonać klienta do tego, by kupić produkt? Świetnie! Teraz skup się na tym, aby nie zrezygnował z tego podczas finalizowania transakcji. Co możesz zmienić, by zwiększyć swoje szanse na powodzenie?

  • Zapewnij szeroki wybór sposobów dostawy – każdy klient powinien znaleźć opcję, która sprawdzi się w jego sytuacji
  • Im więcej sposobów płatności, tym lepiej. Koniecznie udostępnij też popularną formę płatności pay-by-link lub płatności kodami BLIK za zakupy internetowe
  • Daj możliwość edycji zamówienia z poziomu podsumowania zamiast zmuszać klienta do przechodzenia wszystkich kroków od początku – to także skróci proces zakupowy
  • Upewnij się, że klient otrzymuje precyzyjne instrukcje podczas finalizowania transakcji – np. dokładną informację o tym, co spowodowało przerwanie procesu
  • Rozważ opcję płatności odroczonej – imoje to płatności online dające możliwość zakupu od ręki i zapłaty nawet 21 dni później. Dowiedz się więcej o płatności odroczonej z imoje

Czy wiesz, że...
Opcję płatności odroczonej oferuje już 24% sklepów internetowych działających na polskim rynku.

Rozwiązania e-commerce już po zakupie

Wbrew pozorom, kliknięcie przycisku „Kupuję i płacę” wcale nie oznacza, że to już koniec Twoich starań o zadowolenie klienta. Wciąż pozostaje kwestia ewentualnego zwrotu lub reklamacji. I powrotu zadowolonych klientów. Jakie dobre praktyki dla e-commerce mogą sprawdzić się na tym etapie sprzedaży?

Przede wszystkim upewnij się, że zasady zwrotu, polityka reklamacji są jasno wyjaśnione i łatwo dostępne na stronie. Warto też rozdzielić te dwa procesy, chociażby dlatego, że różnią się ilością formalności – w końcu odstąpienie od umowy nie wymaga uzasadnienia, a reklamacja już tak.


Tekst powstał w oparciu o Raport Koszyk Roku 2019.

Koszyk Roku to badanie i ranking 100 najbardziej przyjaznych sklepów internetowych w Polsce.