12 listopada 2018
Kupiłeś mieszkanie od dewelopera i choć sprawdziłeś jego stan techniczny podczas odbioru, to po pewnym czasie użytkowania ujawniły się wady? Masz prawo domagać się ich usunięcia na mocy rękojmi. Zobacz, co warto wiedzieć o tym prawie i w jakich sytuacjach można z niego skorzystać.
Czym właściwie jest prawo rękojmi?
Zgodnie z zapisem w kodeksie cywilnym, rękojmia jest pewnego rodzaju zobowiązaniem nałożonym na sprzedającego względem Ciebie. Zgodnie z nim, jest on odpowiedzialny za ruchomość lub nieruchomość, którą Ci sprzedał przez określony czas po wykonaniu transakcji. Jeśli więc w tym okresie ujawnią się jakieś wady, o których nie zostałeś wcześniej powiadomiony, sprzedawca jest zobowiązany do wynagrodzenia Ci tego – o tym, w jaki sposób, dowiesz się z dalszej części artykułu.
Rękojmia na mieszkanie – okres obowiązywania
W ramach rękojmi możesz zgłaszać wady przez 5 lat od dnia, w którym odebrałeś mieszkanie od dewelopera. Co ważne, ten okres na skorzystanie z prawa do rękojmi obowiązuje jedynie w przypadku nieruchomości kupionych po 25 grudnia 2014 roku. Co jednak, jeśli kupiłeś lokal wcześniej? Obowiązują Cię wcześniejsze przepisy, czyli masz prawo do skorzystania z rękojmi przez 3 lata od odbioru mieszkania.
Choć na zgłoszenie wad w ramach rękojmi za wady budynku masz 5 lat, nie warto z tym zwlekać. Dlaczego? Im później zaczniesz dochodzić swoich roszczeń, tym bardziej narażasz się na przeciąganie sprawy przez dewelopera – ostatecznie sprawa może się przedawnić, a wyegzekwowanie konsekwencji co prawda nie będzie całkowicie niemożliwe, lecz znacznie trudniejsze.