Dla partnerów biznesowych
Proces kredytowy
Nowy Wniosek Hipoteczny - krok po kroku
NWH oznacza zmianę w obsłudze klienta. Warunki kredytowania i regulacje kredytowe pozostają bez zmian.
Nowy Wniosek Hipoteczny, to sposób obsługi klienta umożliwiający przekazanie wiarygodnej informacji o potencjale finansowym Klienta, nawet podczas jednej rozmowy, bez konieczności przekazywania dokumentów. Na tym etapie Klient nie musi również podawać danych nieruchomości.
Propozycja finansowania inwestycji generowana jest w sposób zautomatyzowany, na podstawie danych wprowadzonych przez Ciebie do PDP. Propozycja finansowania jest ważna przez 21 dni. W tym czasie może być modyfikowana. Wygaśnie po 21 dniach, jeśli klient nie złoży w tym terminie wniosku kredytowego.
Informacje na temat przebiegu procesu oraz obsługi ekranów w aplikacji Platforma dla Pośrednika znajdziesz poniżej oraz w manualu.
Możesz skorzystać z NWH, gdy klient spełnia wszystkie poniższe warunki:
- nie prowadzi działalności gospodarczej (niezależnie od tego, czy dochody z tej działalności miałyby być uwzględnione do liczenia zdolności kredytowej, czy też nie).
WAŻNE: Gdy działalność gospodarcza została zamknięta lub zawieszona wiecej niż 6 miesięcy temu, a klient nie posiada zobowiązań firmowych, można taki wniosek procesować w NWH.
- klient nie jest obcokrajowcem – posiada obywatelstwo polskie, adres zamieszkania w Polsce. Z procesu są wykluczone osoby, które posiadają podwójne obywatelstwo zarówno polskie, jak i amerykańskie (np. urodzone w USA),
- posługuje się dowodem osobistym lub mDowodem,
- wniosek nie jest procesowany z pełnomocnictwem.
Poniżej w kolejnych zakładkach prezentujemy szczegółowy opis procesu oraz wskazówki i ekrany dla wymaganych kroków.
Start procesu
Aby rozpocząć wprowadzanie nowego wniosku :
- zaloguj się do aplikacji - Platforma Dla Pośredników (PDP),
- w menu bocznym wybierz NWH i Nowy Wniosek Hipoteczny,
- wniosek otworzy się w nowym oknie.
Rozpocznij od przyjecia wypełnionego i podpisanego przez każdego z wnioskodawców Oświadczenia do analizy finansowej.
Oświadczenie zawiera zgody wymagane do przetwarzania danych oraz zgodę na sprawdzenie danych o zobowiązaniach w BIK. Skan Oświadczenia załączysz w NWH, po uzupełnieniu danych podstawowych.
Wnioskodawcy
-
1
Wprowadź dane pierwszego klienta
Zwróć uwagę, że dokumenty związane z kredytem hipotecznym będziemy przesyłać na adres email pierwszego wprowadzonego klienta - rozpocznij wprowadzanie wniosku od danych tej osoby.
Zaznacz w jaki sposób klient chciałby otrzymać informacje o przetwarzaniu danych osobowych, Klauzulę Informacyjną BIK oraz Informację ogólną o kredycie hipotecznym. Przy wyborze wersji papierowej - wydrukuj dokument i przekaż klientowi.
-
2
Załącz skan podpisanego Oświadczenia do analizy finansowej
-
3
Zweryfikuj poprawność wpisanych danych
- Po przejściu do następnego etapu nie ma już możliwości edycji Danych podstawowych (imię, nazwisko, PESEL, telefon, email).
- Nie będziesz mógł usunąć pierwszego wnioskodawcy.
- W przypadku pomyłki konieczne będzie utworzenie nowego wniosku.
-
4
Zapisz dane
przyciskiem Dodaj wnioskodawcę.
-
5
Wprowadź pozostałe dane klienta
Dla klienta ING dane adresowe oraz dane z dokumentu tożsamości mogą zostać zaczytane automatycznie. W takim przypadku zweryfikuj z klientem ich poprawność - dokonaj stosownej korekty.
- Wprowadzenie danych adresowych rozpocznij od kodu pocztowego, który automatycznie pobierze zaszyte w nim informacje.
- Osoby prowadzące wspólne gospodarstwo domowe powinny wskazać tę samą liczbę osób na utrzymaniu (w przeciwnym razie system zsumuje wprowadzone dane).
- Miesięczne wydatki godpodarstwa powinny być takie same dla każdego wnioskodawcy w tym samym gospodarstwie (w przeciwnym razie system zsumuje wprowadzone dane).
- Wiek, w którym klientowi przysługuje prawo do wcześniejszej emerytury, przyjmij zgodnie z oświadczeniem klienta.
-
6
Weryfikacja rezydencji podatkowej FATCA/CRS
Ekran pojawi się tylko wtedy, gdy dla danego klienta oświadczenie jest wymagane.
W razie konieczności weryfikacji rezydencji podatkowej FATCA/CRS:
- pobierz i wypełnij z klientem Oświadczenie FATCA/CRS,
- Oświadczenia ma być wypełnione elektronicznie, mieć nadany QR code poprzez opcję "sprawdź i zakończ" i być podpisane przez klienta,
- dodaj tak przygotowane Oświadczenia i zapisz dane
-
7
Dodaj kolejnych wnioskodawców/kredytobiorców
Kolejnych kredytobiorców / wnioskodawców dodaj używając przycisku Dodaj wnioskodawcę. Postępuj analogicznie, jak przy pierwszym wnioskodawcy.
W przypadku, gdy kontynuowanie wprowadzenia wniosku nie będzie możliwe - pojawi się stosowny komunikat. Może on wskazywać np. na konieczność złożenia wniosku w standardowym procesie lub na decyzję negatywną.
Zobacz screeny z PDP dla opisanych wyżej kroków:
Widoczne na screenach dane klienta nie są prawdziwe.
Zobowiązania
-
1
Pobierz informacje z BIK
- W procesie NWH zobowiązania klienta zostaną pobrane z BIK automatycznie. Pobierz je poprzez przycisk Sprawdź zobowiązania w BIK.
- Jeśli system wskaże, że nie można pobrać danych z BIK, to zweryfikuj, czy wszystkie dane klientów są kompletne i prawidłowo wprowadzone. Skoryguj dane, a następnie ponownie Sprawdź zobowiązania w BIK.
-
2
Zweryfikuj z klientem informacje pobrane z BIK
- Korzystajac z przycisku Dodaj zobowiązanie, uzupełnij ręcznie zobowiązania osobiste, które zadeklarował klient, a które nie występują w BIK.
- Wskaż spłacone zobowiązania, które widnieja jeszcze w BIK-u a klient deklaruje, że zostały już spłacone - wymagane będą dokumenty potwierdzające.
- Ustal z klientem zobowiązania deklarowane do spłaty.
-
3
Uzupełnij sekcję Obciążenia
Korzystając z przycisku Dodaj obciążenie dodaj ewentalne zobowiazania inne niż kredytowe, np. alimenty, renty.
Dane zawarte w sekcji zobowiązań można edytować w okresie ważności Propozycji Finansowania.
Zobacz screeny z PDP dla opisanych wyżej kroków:
Widoczne na screenach dane klienta nie są prawdziwe.
Dochody
-
1
Wybierz źródło dochodu i przypisz je do wnioskodawcy
- Wybierz źródło dochodu oraz okres jego osiągania.
- Wskaż sposób udokumentowania dochodu (zaświadczenie / oświadczenie).
- Gdy dochód klienta wpływa do ING, jako dokument potwierdzający wybierz Oświadczenie - nie przyjmuj formularza od klienta.
- Jeśli dochód nie będzie spełniał kryteriów regulacyjnych, pojawi się komunikat informujący, że dochód jest niezgodny z regulacjami banku.
-
2
Uzupełnij wysokość dochodu oraz okres zatrudnienia
- Wysokość dochodu możesz wpisać na podstawie deklaracji klienta, jeśli nie masz możliwości zweryfikowania tego przy pierwszym spotkaniu z klientem.
- Przy kolejnym etapie składania wniosku, gdy klient przedstawi odpowiednie dokumenty, zweryfikuj je i ewentualnie edytuj wysokość dochodu na podstawie Zaświadczenia od pracodawcy (aby właściwie przeliczyć ofertę).
-
3
Zweryfikuj poprawność danych pracodawcy
- Dane pracodawcy zostaną automatycznie uzupełnione po wybraniu przycisku Pobierz dane CEIDG/KRS.
- Zweryfikuj z klientem poprawność danych.
Zobacz screeny z PDP dla opisanych wyżej kroków:
Oferta
-
1
Upewnij się, że klient posiada właściwy formularz informacyjny
- Jeśli TAK - zastosuj go.
- Jeśli NIE lub klient chce zmienić warunki na aktualną ofertę, wygeneruj go i zastosuj.
Pamiętaj, że w NWH dostarczenie FI do banku jest obowiązkowe - niezależnie od rodzaju oprocentowania.
-
2
Wybierz produkt i dostosuj parametry oferty do potrzeb klienta
- Dopasuj kwotę kredytu, okres kredytowania i wysokość raty do potrzeb klienta.
- Przeliczając ofertę, gdy celem kredytowania jest tylko zakup - jako wartość nieruchomości wpisz cenę jej zakupu. W innym przypadku - wpisz wartość z operatu.
- Oblicz ofertę.
-
3
Przekaż klientowi Propozycję Finansowania
- Ustal z klientem formę przekazania Propozycji finansowania (mailowo przez system banku lub formie papierowej).
- NWH daje możliwość wyliczenia maksymalnej kwoty kredytu oraz okresu kredytowania.
-
4
Możliwe sytuacje
- Propozycja finansowania na oczekiwaną przez klienta kwotę.
- Komunikat z maksymalną dostępną kwotą kredytu wraz ze wskazaniem możliwych rozwiązań (np. deklaracja spłaty zobowiązań, zmiana okresu kredytowania) - przelicz ponownie ofertę uwzględniając zaproponowane rozwiązania.
- Żadne z rozwiązań nie satysfakcjonuje klienta lub nie możemy zaproponować żadnej kwoty - zamiast Propozycji finansowania generuje się Wynik analizy finansowej, który jest formalną informacją o braku możliwości finansowania na wnioskowanych przez klienta warunkach.
Propozycja finansowania jest ważna 21 dni. W terminie ważności możesz ją wielokrotnie modyfikować ale to nie wydłuża jej ważności.
Zobacz screeny z PDP dla opisanych wyżej kroków:
Wniosek
-
1
Upewnij się, że Klient może wnioskować o produkt hipoteczny
Sprawdź, czy klient posiada:
- komplet dokumentów (wraz z operatem szacunkowym),
- ważną Propozycję finansowania.
Jeśli nie wszyscy właściciele nieruchomości są, lub będą wnioskodawcami - uzupełnij formularz Dane właściciela niebędącego wnioskodawcą i przekaż właścicielom nieruchomości do podpisu. Formularz jest dostępny, jak w standardowym procesie.
-
2
Uzupełnij z klientem formularz Wniosek o produkt hipoteczny - Dane inwestycji oraz nieruchomości
- Formularz Wniosek o produkt hipoteczny - dane inwestycji oraz nieruchomości jest obligatoryjnym załącznikiem do wniosku.
- Formularz jest dostępny na stronie dla partnera.
-
3
Wydrukuj wniosek wraz z dodatkowymi dokumentami (jeśli występują)
- Wydrukuj wniosek i poproś klientów o złożenie czytelnych podpisów.
- Przekaż do podpisu wniosek kredytowy z najwyższym numerem porządkowym - najnowsza wersja.
- Przekaż do podpisu dane klienta indywidulanego (o ile występuje).
-
4
Wprowadź do aplikacji datę sporządzenia operatu, numer uprawnień rzeczoznawcy oraz datę złożenia podpisów przez klientów
i przekaż wniosek do analizy.
-
5
Niezwłocznie prześlij oryginały dokumentów do Banku
Zadbaj o to, by dokumenty dotarły do banku w ciągu 5 dni kalendarzowych od podpisania wniosku:
- Wniosek kredytowy - formularz wygenerowany z PDP,
- Wniosek o produkt hipoteczny - dane inwestycji oraz nieruchomości - formularz bankowy,
- Dane właściciela niebędącego wnioskodawcą (jeśli występuje) - formularz bankowy.
Analiza wniosku rozpocznie się po otrzymaniu przez bank oryginałów dokumentów.
Wszystkie pozostałe dokumenty, których nie wymagamy w oryginale podepnij wyłącznie w PDP pod odpowiednie kategorie. Nie wysyłaj ich w formie papierowej.
-
6
Dalsza obsługa wniosku
Od tego momentu wniosek znajdziesz na liście wniosków w PDP.
Zobacz screeny z PDP dla opisanych wyżej kroków: