Nowy Wniosek Hipoteczny - krok po kroku

 

NWH oznacza zmianę w obsłudze klienta. Warunki kredytowania i regulacje kredytowe pozostają bez zmian.

Nowy Wniosek Hipoteczny, to sposób obsługi klienta umożliwiający przekazanie wiarygodnej informacji o potencjale finansowym Klienta, nawet podczas jednej rozmowy, bez konieczności przekazywania dokumentów. Na tym etapie Klient nie musi również podawać danych nieruchomości.

Propozycja finansowania inwestycji generowana jest w sposób zautomatyzowany, na podstawie danych wprowadzonych przez Ciebie do PDP. Propozycja finansowania jest ważna przez 21 dni. W tym czasie może być modyfikowana. Wygaśnie po 21 dniach, jeśli klient nie złoży w tym terminie wniosku kredytowego. 

Informacje na temat przebiegu procesu oraz obsługi ekranów w aplikacji Platforma dla Pośrednika znajdziesz poniżej oraz w manualu.

 

Możesz skorzystać z NWH, gdy klient spełnia wszystkie poniższe warunki:

  • nie prowadzi działalności gospodarczej (niezależnie od tego, czy dochody z tej działalności miałyby być uwzględnione do liczenia zdolności kredytowej, czy też nie).

WAŻNE: Gdy działalność gospodarcza została zamknięta lub zawieszona wiecej niż 6 miesięcy temu, a klient nie posiada zobowiązań firmowych, można taki wniosek procesować w NWH.

  • klient nie jest obcokrajowcem – posiada obywatelstwo polskie, adres zamieszkania w Polsce. Z procesu są wykluczone osoby, które posiadają podwójne obywatelstwo zarówno polskie, jak i amerykańskie (np. urodzone w USA),
  • posługuje się dowodem osobistym lub mDowodem,
  • wniosek nie jest procesowany z pełnomocnictwem. 

Poniżej w kolejnych zakładkach prezentujemy szczegółowy opis procesu oraz wskazówki i ekrany dla wymaganych kroków. 

Start procesu

Aby rozpocząć wprowadzanie nowego wniosku :

  • zaloguj się do aplikacji - Platforma Dla Pośredników (PDP),
  • w menu bocznym wybierz NWH i Nowy Wniosek Hipoteczny,
  • wniosek otworzy się w nowym oknie.

Rozpocznij od przyjecia wypełnionego i podpisanego przez każdego z wnioskodawców Oświadczenia do analizy finansowej

Oświadczenie zawiera zgody wymagane do przetwarzania danych oraz zgodę na sprawdzenie danych o zobowiązaniach w BIK. Skan Oświadczenia załączysz w NWH, po uzupełnieniu danych podstawowych.

Wnioskodawcy

  1. 1

    Wprowadź dane pierwszego klienta

    Zwróć uwagę, że dokumenty związane z kredytem hipotecznym będziemy przesyłać na adres email pierwszego wprowadzonego klienta - rozpocznij wprowadzanie wniosku od danych tej osoby. 

    Zaznacz w jaki sposób klient chciałby otrzymać informacje o przetwarzaniu danych osobowych, Klauzulę Informacyjną BIK oraz Informację ogólną o kredycie hipotecznym. Przy wyborze wersji papierowej - wydrukuj dokument i przekaż klientowi. 

     

  2. 2

    Załącz skan podpisanego Oświadczenia do analizy finansowej

     

     

  3. 3

    Zweryfikuj poprawność wpisanych danych

    • Po przejściu do następnego etapu nie ma już możliwości edycji Danych podstawowych (imię, nazwisko, PESEL, telefon, email).
    • Nie będziesz mógł usunąć pierwszego wnioskodawcy.
    • W przypadku pomyłki konieczne będzie utworzenie nowego wniosku.
  4. 4

    Zapisz dane

    przyciskiem Dodaj wnioskodawcę.

  5. 5

    Wprowadź pozostałe dane klienta

    Dla klienta ING dane adresowe oraz dane z dokumentu tożsamości mogą zostać zaczytane automatycznie. W takim przypadku zweryfikuj z klientem ich poprawność - dokonaj stosownej korekty. 

    • Wprowadzenie danych adresowych rozpocznij od kodu pocztowego, który automatycznie pobierze zaszyte w nim informacje.
    • Osoby prowadzące wspólne gospodarstwo domowe powinny wskazać tę samą liczbę osób na utrzymaniu (w przeciwnym razie system zsumuje wprowadzone dane).
    • Miesięczne wydatki godpodarstwa powinny być takie same dla każdego wnioskodawcy w tym samym gospodarstwie (w przeciwnym razie system zsumuje wprowadzone dane).
    • Wiek, w którym klientowi przysługuje prawo do wcześniejszej emerytury, przyjmij zgodnie z oświadczeniem klienta. 
  6. 6

    Weryfikacja rezydencji podatkowej FATCA/CRS

    Ekran pojawi się tylko wtedy, gdy dla danego klienta oświadczenie jest wymagane. 

    W razie konieczności weryfikacji rezydencji podatkowej FATCA/CRS:

    • pobierz i wypełnij z klientem Oświadczenie FATCA/CRS,
    • Oświadczenia ma być wypełnione elektronicznie, mieć nadany QR code poprzez opcję "sprawdź i zakończ" i być podpisane przez klienta,
    • dodaj tak przygotowane Oświadczenia i zapisz dane
  7. 7

    Dodaj kolejnych wnioskodawców/kredytobiorców

    Kolejnych kredytobiorców / wnioskodawców dodaj używając przycisku Dodaj wnioskodawcę. Postępuj analogicznie, jak przy pierwszym wnioskodawcy. 

    W przypadku, gdy kontynuowanie wprowadzenia wniosku nie będzie możliwe - pojawi się stosowny komunikat. Może on wskazywać np. na konieczność złożenia wniosku w standardowym procesie lub na decyzję negatywną. 

     

    Zobacz screeny z PDP dla opisanych wyżej kroków:

    Widoczne na screenach dane klienta nie są prawdziwe. 

Zobowiązania

  1. 1

    Pobierz informacje z BIK

    • W procesie NWH zobowiązania klienta zostaną pobrane z BIK automatycznie. Pobierz je poprzez przycisk Sprawdź zobowiązania w BIK.
    • Jeśli system wskaże, że nie można pobrać danych z BIK, to zweryfikuj, czy wszystkie dane klientów są kompletne i prawidłowo wprowadzone. Skoryguj dane, a następnie ponownie Sprawdź zobowiązania w BIK.
  2. 2

    Zweryfikuj z klientem informacje pobrane z BIK

    • Korzystajac z przycisku Dodaj zobowiązanie, uzupełnij ręcznie zobowiązania osobiste, które zadeklarował klient, a które nie występują w BIK.
    • Wskaż spłacone zobowiązania, które widnieja jeszcze w BIK-u a klient deklaruje, że zostały już spłacone - wymagane będą dokumenty potwierdzające.
    • Ustal z klientem zobowiązania deklarowane do spłaty. 
  3. 3

    Uzupełnij sekcję Obciążenia

    Korzystając z przycisku Dodaj obciążenie dodaj ewentalne zobowiazania inne niż kredytowe, np. alimenty, renty. 

    Dane zawarte w sekcji zobowiązań można edytować w okresie ważności Propozycji Finansowania

     

    Zobacz screeny z PDP dla opisanych wyżej kroków:

    Widoczne na screenach dane klienta nie są prawdziwe. 

Dochody

  1. 1

    Wybierz źródło dochodu i przypisz je do wnioskodawcy

    • Wybierz źródło dochodu oraz okres jego osiągania.
    • Wskaż sposób udokumentowania dochodu (zaświadczenie / oświadczenie).
    • Gdy dochód klienta wpływa do ING, jako dokument potwierdzający wybierz Oświadczenie - nie przyjmuj formularza od klienta.
    • Jeśli dochód nie będzie spełniał kryteriów regulacyjnych, pojawi się komunikat informujący, że dochód jest niezgodny z regulacjami banku.
  2. 2

    Uzupełnij wysokość dochodu oraz okres zatrudnienia

    • Wysokość dochodu możesz wpisać na podstawie deklaracji klienta, jeśli nie masz możliwości zweryfikowania tego przy pierwszym spotkaniu z klientem.
    • Przy kolejnym etapie składania wniosku, gdy klient przedstawi odpowiednie dokumenty, zweryfikuj je i ewentualnie edytuj wysokość dochodu na podstawie Zaświadczenia od pracodawcy (aby właściwie przeliczyć ofertę).
  3. 3

    Zweryfikuj poprawność danych pracodawcy

    • Dane pracodawcy zostaną automatycznie uzupełnione po wybraniu przycisku Pobierz dane CEIDG/KRS.
    • Zweryfikuj z klientem poprawność danych.
     

     

    Zobacz screeny z PDP dla opisanych wyżej kroków:

Oferta

  1. 1

    Upewnij się, że klient posiada właściwy formularz informacyjny

    • Jeśli TAK - zastosuj go.
    • Jeśli NIE lub klient chce zmienić warunki na aktualną ofertę, wygeneruj go i zastosuj.

    Pamiętaj, że w NWH dostarczenie FI do banku jest obowiązkowe - niezależnie od rodzaju oprocentowania.

  2. 2

    Wybierz produkt i dostosuj parametry oferty do potrzeb klienta

    • Dopasuj kwotę kredytu, okres kredytowania i wysokość raty do potrzeb klienta.
    • Przeliczając ofertę, gdy celem kredytowania jest tylko zakup - jako wartość nieruchomości wpisz cenę jej zakupu. W innym przypadku - wpisz wartość z operatu.
    • Oblicz ofertę.
  3. 3

    Przekaż klientowi Propozycję Finansowania

    • Ustal z klientem formę przekazania Propozycji finansowania (mailowo przez system banku lub formie papierowej).
    • NWH daje możliwość wyliczenia maksymalnej kwoty kredytu oraz okresu kredytowania.
  4. 4

    Możliwe sytuacje

    • Propozycja finansowania na oczekiwaną przez klienta kwotę.
    • Komunikat z maksymalną dostępną kwotą kredytu wraz ze wskazaniem możliwych rozwiązań (np. deklaracja spłaty zobowiązań, zmiana okresu kredytowania) - przelicz ponownie ofertę uwzględniając zaproponowane rozwiązania.
    • Żadne z rozwiązań nie satysfakcjonuje klienta lub nie możemy zaproponować żadnej kwoty - zamiast Propozycji finansowania generuje się Wynik analizy finansowej, który jest formalną informacją o braku możliwości finansowania na wnioskowanych przez klienta warunkach.

    Propozycja finansowania jest ważna 21 dni. W terminie ważności możesz ją wielokrotnie modyfikować ale to nie wydłuża jej ważności. 

     

     

    Zobacz screeny z PDP dla opisanych wyżej kroków:

Wniosek

  1. 1

    Upewnij się, że Klient może wnioskować o produkt hipoteczny

    Sprawdź, czy klient posiada:

    • komplet dokumentów (wraz z operatem szacunkowym),
    • ważną Propozycję finansowania.

    Jeśli nie wszyscy właściciele nieruchomości są, lub będą wnioskodawcami - uzupełnij formularz Dane właściciela niebędącego wnioskodawcą i przekaż właścicielom nieruchomości do podpisu. Formularz jest dostępny, jak w standardowym procesie. 

  2. 2

    Uzupełnij z klientem formularz Wniosek o produkt hipoteczny - Dane inwestycji oraz nieruchomości

    • Formularz Wniosek o produkt hipoteczny - dane inwestycji oraz nieruchomości  jest obligatoryjnym załącznikiem do wniosku.
    • Formularz jest dostępny na stronie dla partnera.
  3. 3

    Wydrukuj wniosek wraz z dodatkowymi dokumentami (jeśli występują)

    • Wydrukuj wniosek i poproś klientów o złożenie czytelnych podpisów.
    • Przekaż do podpisu wniosek kredytowy z najwyższym numerem porządkowym - najnowsza wersja.
    • Przekaż do podpisu dane klienta indywidulanego (o ile występuje).
  4. 4

    Wprowadź do aplikacji datę sporządzenia operatu, numer uprawnień rzeczoznawcy oraz datę złożenia podpisów przez klientów

    i przekaż wniosek do analizy.

  5. 5

    Niezwłocznie prześlij oryginały dokumentów do Banku

    Zadbaj o to, by dokumenty dotarły do banku w ciągu 5 dni kalendarzowych od podpisania wniosku:

    • Wniosek kredytowy - formularz wygenerowany z PDP,
    • Wniosek o produkt hipoteczny - dane inwestycji oraz nieruchomości - formularz bankowy,
    • Dane właściciela niebędącego wnioskodawcą (jeśli występuje) - formularz bankowy.

    Analiza wniosku rozpocznie się po otrzymaniu przez bank oryginałów dokumentów. 

    Wszystkie pozostałe dokumenty, których nie wymagamy w oryginale podepnij wyłącznie w PDP pod odpowiednie kategorie. Nie wysyłaj ich w formie papierowej. 

  6. 6

    Dalsza obsługa wniosku

    Od tego momentu wniosek znajdziesz na liście wniosków w PDP. 

     

     

    Zobacz screeny z PDP dla opisanych wyżej kroków: