Jak sprawdzić, czy do Ciebie dzwonimy
Jeśli masz aplikację mobilną ING Business
Kiedy to my dzwonimy
Bezpieczny scenariusz – to naprawdę my dzwonimy. Sprawdź, jak potwierdzić takie połączenie w aplikacji mobilnej.
-
1
Dzwoni telefon z banku, odbierasz go
Bardzo rzadko dzwonimy, ale czasem się to zdarza. Każdy taki telefon powinien wzbudzić Twoją czujność. Przestępcy używają tej metody.
-
2
Naciskasz pusha i logujesz się
Dostajesz wiadomość push (nie SMS!) potwierdzającą, że to my dzwonimy. Jeśli nie przyszła, po prostu uruchom aplikację.
-
3
Potwierdzasz rozmowę
Po zalogowaniu zobaczysz potwierdzenie i dane pracownika, z którym rozmawiasz. Jeśli ich nie widzisz – rozłącz się.
Gdy dzwoni do Ciebie oszust
Taki scenariusz również może się zdarzyć. Sprawdź, jak go szybko zdemaskować w swojej aplikacji mobilnej.
-
1
Dzwoni telefon "z banku", odbierasz go
-
2
Uruchamiasz aplikację
Brak wiadomości PUSH to sygnał ostrzegawczy. Uruchom aplikację i wybierz opcję „Weryfikacja telefonu z ING” w zakładce „Profil”.
-
3
Demaskujesz oszusta
Po zalogowaniu zobaczysz informację, że z Tobą teraz nie rozmawiamy. Natychmiast się rozłącz.
Jeśli nie masz aplikacji mobilnej ING Business
Kiedy to my dzwonimy
Bezpieczny scenariusz – to naprawdę my dzwonimy. Sprawdź, jak potwierdzić takie połączenie w bankowości internetowej.
-
1
Dzwoni telefon z banku, odbierasz go
Bardzo rzadko dzwonimy, ale czasem się to zdarza. Każdy taki telefon powinien wzbudzić Twoją czujność.
-
2
Prosisz naszego specjalistę by chwilę poczekał i logujesz się do systemu
-
3
Potwierdzasz rozmowę
Zobaczysz potwierdzenie i dane pracownika, z którym rozmawiasz. Jeśli ich nie widzisz – rozłącz się.
Gdy dzwoni do Ciebie oszust
Taki scenariusz również może się zdarzyć. Sprawdź, jak go szybko zdemaskować w bankowości internetowej.
-
1
Dzwoni telefon "z banku", odbierasz go
-
2
Prosisz rozmówcę by chwilę poczekał
Logujesz się do ING Business na komputerze lub w przeglądarce w telefonie.
Na głównej stronie skorzystaj ze skrótu „Czy dzwoni ING” lub wybierz „Mój profil” i w zakładce „Bezpieczeństwo i dostępy” kliknij „Weryfikacja telefonu z ING”.
-
3
Demaskujesz oszusta
Po zalogowaniu zobaczysz informację, że z Tobą teraz nie rozmawiamy. Natychmiast się rozłącz.
Jeśli masz aplikację Moje ING
Kiedy to my dzwonimy
Bezpieczny scenariusz – to naprawdę my dzwonimy. Sprawdź, jak potwierdzić takie połączenie w aplikacji mobilnej.
-
1
Dzwoni telefon z banku, odbierasz go
Bardzo rzadko dzwonimy, ale czasem się to zdarza. Każdy taki telefon powinien wzbudzić Twoją czujność. Przestępcy używają tej metody.
-
2
Naciskasz pusha i logujesz się
Dostajesz wiadomość push (nie SMS!) potwierdzającą że to my dzwonimy. Jeśli nie przyszła, po prostu uruchom aplikację.
-
3
Potwierdzasz rozmowę
Po zalogowaniu zobaczysz potwierdzenie i dane pracownika z którym rozmawiasz. Jeśli ich nie widzisz - rozłącz się.
Gdy dzwoni do Ciebie oszust
Taki scenariusz również może się zdarzyć. Sprawdź, jak go szybko zdemaskować w swojej aplikacji mobilnej.
-
1
Dzwoni telefon "z banku", odbierasz go
-
2
Uruchamiasz aplikację
Brak wiadomości PUSH to sygnał ostrzegawczy. Uruchom aplikację i wybierz "Czy dzwoni ING".
-
3
Demaskujesz oszusta
Po zalogowaniu zobaczysz informację, że z Tobą teraz nie rozmawiamy. Natychmiast się rozłącz.
Zainstaluj aplikację mobilną ING Business
Aplikacja mobilna to najwygodniejszy sposób na korzystanie ze swojej bankowości. Masz ją zawsze przy sobie, więc w każdym momencie możesz sprawdzić podejrzany telefon.
Warto wiedzieć o spoofingu
Podszywanie się pod numery telefonów to tzw. spoofing. Jest popularnym sposobem wyłudzania pieniędzy. Spoofing ma wiele wariantów, ale wszystkie działają na podobnej zasadzie.
Przykłady
- Dzwoni do Ciebie oszust i przekonuje, że nasz bank zablokował podejrzany przelew z Twojego konta. Nakłania Cię do wypłaty gotówki w placówce bankowej i wpłatę pieniędzy na podane przez siebie konto. Oszuści często namawiają także do zainstalowania niebezpiecznej aplikacji.
- Dzwoni automat – odbierasz telefon i słyszysz nagranie z informacją, że bank ING przygotował dla Ciebie ofertę pożyczki. Następnie dostajesz instrukcję z prośbą o podanie loginu i hasła.
Dlaczego gdy dzwonią oszuści, widać numer naszej infolinii?
Oszuści wykorzystują słabe strony sieci GSM, które pozwalają im podszywać się pod dowolny numer telefonu – w tym infolinię banku. Nie jest to związane z jakimkolwiek przełamaniem naszych systemów bezpieczeństwa.
Jak się bronić przed spoofingiem?
Pracownicy banku nigdy nie będą zachęcali Cię do instalowania dodatkowego oprogramowania, poza naszą aplikacją bankową. Nigdy również nie poproszą Cię o podanie hasła do bankowości.
Masz wątpliwości co do autentyczności konsultanta?
Poproś o dodatkową weryfikację danych pracownika, aby bezpiecznie kontynuować rozmowę. W ten sposób zyskasz pewność, że rozmawiasz z właściwą osobą.
Jeśli dane się nie zgadzają, rozłącz się. W ten sposób zagwarantujesz sobie, że dodzwonisz się do prawdziwego pracownika ING.