Centrum pomocy

Zwiększamy limit płatności zbliżeniowych kartą bez PIN-u

Zobacz, co oznacza ta zmiana

 

Zmiany w oprogramowaniu terminali od 1 maja 2020 r.

Przygotuj terminal do aktualizacji

  • Terminal mobilny w ING

  • Obsługa terminala

  • Transakcje na terminalu

  • Rozliczenia

  • ING POS

Terminal mobilny w ING

  • Co znajduje się w zestawie, który otrzymam z terminalem płatniczym?

    Zestaw zawiera:

    • terminal mobilny wraz z kartą SIM oraz zainstalowaną aplikacją do przyjmowania płatności
    • zasilacz do terminala z instrukcją, jak naładować urządzenie
    • 1 rolkę papieru do wydruku potwierdzeń
    • zestaw naklejek, które informują o tym, jakie karty akceptujemy i że mamy system płatności mobilnych BLIK
    • opcjonalnie stację bazową USB do ładowania terminala lub stację bazową USB z wejściem LAN, która umożliwia połączenie poprzez Ethernet oraz ładowanie terminala.
  • Co to jest terminal mobilny?

    Terminal mobilny Verifone model VX 675 to urządzenie, które pozwoli na akceptację płatności zarówno stacjonarnie w Twojej firmie, jak i bezpośrednio u klienta. Terminal działa dzięki technologii GPRS, która umożliwia płatności w dowolnym miejscu.

    Urządzenie jest dostępne w dwóch modelach:

    • umożliwia komunikację poprzez sieć GSM/GPRS. Terminal dostarczamy wraz z kartą SIM operatora Play, która umożliwia połączenie z sieciami: Play (POL), Orange, Plus, T-mobile w zależności od dostępności sygnału
    • umożliwia komunikację przez sieć Wi –Fi. Terminal komunikuje się bezprzewodowo z lokalną siecią internetową.
  • Jak zbudowany jest terminal

  • Jak oznaczyć mój punkt handlowy, by wskazać klientom możliwość płatności bezgotówkowych na terminalu?

    Żeby poinformować klientów o akceptowanych kartach płatniczych, możliwości płacenia BLIKIEM oraz usłudze Cashback (wypłata gotówki przy okazji płatności kartą), wykorzystaj materiały, jakie otrzymujesz wraz z terminalem płatniczym.

    W zestawie znajdują się 2 naklejki z logotypami kart, które terminal akceptuje oraz 2 naklejki „Tu wypłacisz gotówkę” (jeśli zdecydowałeś się na dodatkową usługę Cashback).

    Przyklej naklejki na głównych drzwiach wejściowych lub w witrynie sklepu oraz w punkcie przyjmowania płatności – np. przy kasie.

  • Jak samodzielnie uruchomić terminal po raz pierwszy?
  • Zamówiłem terminal ze wsparciem technika – serwisanta. Co muszę zrobić, żeby zacząć przyjmować płatności?

    Jeśli urządzenie dostarczył Ci technik - serwisant, to on uruchomi aplikację i przygotuje Twój terminal do przyjmowania płatności.

  • Jak zgłosić podejrzaną transakcję?

    Transakcje podejrzane zgłoś pod numerem tel. 32 357 47 37 (numer znajduje się na odwrocie terminala i dostępny jest przez całą dobę, we wszystkie dni tygodnia).

    Zrób to w sytuacji, gdy:

    • posiadacz karty zachowuje się podejrzanie
    • transakcja wykonywana przez posiadacza karty przebiega podejrzanie.

    Kiedy zgłaszasz transakcję podejrzaną, musisz:

    • mieć przy sobie kartę płatniczą klienta
    • rozpocząć rozmowę od słów: „Dzwonię w sprawie autoryzacji, kod 10”
    • odpowiedzieć spokojnym tonem na pytania konsultanta
    • poinformować posiadacza karty, że to rutynowe czynności
    • podać konsultantowi swój unikalny numer klienta MID lub POS ID (są widoczne na wydruku) oraz podstawowe dane dotyczące transakcji.

Obsługa terminala

  • Jak wykonać zamknięcie dnia na terminalu?

    Rozliczenie dnia terminal wykonuje automatycznie – codziennie o godzinie 24.
    Jeżeli terminal jest wyłączony, zamknięcie dnia wykona najszybciej, jak będzie to możliwe po jego włączeniu. Zamknięcie dnia to wysyłka transakcji z terminala oraz wydrukowanie zestawienia transakcji zrobionych od ostatniego zamknięcia dnia.
    Jeżeli saldo się nie zgadza, terminal drukuje paragon z taką informacją.

    Po wykonaniu zamknięcia dnia transakcje są usuwane z terminala.

    Zamknięcie dnia możesz także zrobić ręcznie. Wówczas terminal nawiązuje połączenie z centrum rozliczeniowym i wysyła podsumowanie wszystkich transakcji. Po zamknięciu dnia nadal możesz przyjmować transakcje na terminalu.

    Wybierz opcję 1. „Zamknięcie dnia”.
    Otrzymasz wydruk z rozliczeniem terminala. Po poprawnym rozliczeniu historia transakcji jest usuwana z terminala.

  • Jaki papier do wydruków mam stosować w terminalu?

    W urządzeniu stosuj papier do drukarek termicznych w rolkach o szerokości 57 mm i średnicy maksymalnej 40 mm.
    Papier możesz kupić samodzielnie. Jest to ten sam jak do kasy fiskalnej.

    Gdy na papierze pojawią się barwne paski sygnalizujące koniec rolki, załóż nową w sposób pokazany na obrazkach poniżej:

    Jak prawidłowo włożyć papier do terminala VX675.

    1. Lekko odciągnij zatrzask pokrywy drukarki.
    2. Otwórz pokrywę i usuń pozostałości zużytej rolki.
    3. Zdejmij opakowanie papieru, rozwiń około 15 cm papieru i umieść papier w komorze. Papier musi być włożony tak, aby zawijał się za obudową pokrywy, a nie w stronę klawiatury. Jeśli źle założysz papier, terminal nie będzie drukował paragonów.
    4. Zamknij pokrywę i oderwij wystający kawałek papieru.
  • Czy muszę archiwizować wydruki z terminala?

    Paragon, który potwierdza przeprowadzenie transakcji, przechowuj zgodnie z okresem ustalonym w Umowie. Zwróć uwagę na papier paragonu – jest podatny na temperaturę, światło – dlatego przechowuj go w zaciemnionym i chłodnym miejscu. Możemy poprosić Cię o dostarczenie wydruku – np. żeby wyjaśnić reklamację.

  • Klientowi przekazuję oryginał czy kopię potwierdzenia transakcji?

    Klientowi należy przekazać kopię potwierdzenia transakcji. Ty powinieneś pozostawić oryginał potwierdzenia transakcji i przechowywać je 2 lata na wypadek ewentualnej reklamacji klienta.

 

Zobacz jak obsługiwać terminal z nowym oprogramowaniem:
„Jak korzystać z terminali płatniczych ING Banku Śląskiego”

Transakcje na terminalu

  • Jakie płatności mogę przyjmować na terminalu płatniczym?
    1. Terminal przyjmuje płatności następującymi kartami płatniczymi VISA i Mastercard:

      Możesz akceptować karty z chipem, paskiem magnetycznym lub karty zbliżeniowe.
    2. Terminal przyjmuje także płatności kodem BLIK wygenerowanym na telefonie klienta.
       
      płatności kodami BLIK
  • Jakie limity transakcyjne ma mój terminal?
    Lp. Nazwa limitu Definicja limitu Wartość limitu ustawiona na terminalu płatniczym
    1 minimalna kwota pojedynczej transakcji minimalna kwota za transakcję, którą można zapłacić kartą lub Blikiem 0,01 zł
    2 maksymalna kwota pojedynczej transakcji maksymalna kwota za transakcję, którą można zapłacić kartą lub Blikiem 20.000,00 zł
    3 minimalna kwota wypłaty Cashback minimalna kwota, którą można wypłacić przy okazji płatności kartą Visa, Mastercard, Maestro 1,00 zł
    4 maksymalna kwota Cashback dla transakcji Visa maksymalna kwota, którą można wypłacić przy okazji płatności kartą Visa 300,00 zł
    5 maksymalna kwota Cashback dla transakcji Mastercard i Maestro maksymalna kwota, którą można wypłacić przy okazji płatności kartą Mastercard i Maestro 500,00 zł
    6 minimalna kwota do rozłożenia na raty dla pojedynczej transakcji Mastercard i Maestro minimalna kwota transakcji, którą można rozłożyć na raty przy okazji płatności kartą Mastercard i Maestro 400,00 zł
  • Jak przyjąć płatność kartą na terminalu?

    Sprzedaż możesz rozpocząć na terminalu na różne sposoby.

    • Wybierz dowolny przycisk numeryczny - sprzedaż jest ustawiona jako transakcja domyślna, lub
    • Włóż kartę z chipem lub paskiem magnetycznym do terminala – obsługa transakcji uruchomi się automatycznie, lub
    • Wybierz opcję „WIĘCEJ”, a następnie wybierz: „Sprzedaż” i zatwierdzić zielonym przyciskiem.

     

    1. Na terminalu pojawi się ekran „Sprzedaż”. Wprowadź kwotę i zaakceptuj wartość zielonym przyciskiem Enter.
    2. Wprowadź kartę do odpowiedniego czytnika chipowego lub magnetycznego. Jeśli klient woli płatność zbliżeniową, przyłóż kartę do terminala.
    3. Uwierzytelnienie
      • Jeżeli klient użył karty z chipem lub paskiem magnetycznym, terminal poprosi, aby klient wpisał swój PIN i zatwierdził przyciskiem Enter
      • Klient musi wpisać PIN również przy płatności zbliżeniowej powyżej 50 zł.
      • Jeżeli klient musi potwierdzić transakcję przez podpis posiadacza karty – poproś go o podpis na wydrukowanym paragonie. Zweryfikuj złożony podpis z podpisem na karcie. Jeśli podpis jest zgodny – wybierz opcję TAK. Zachowaj podpisane przez klienta potwierdzenie. Kopię, którą wydrukował terminal, przekaż klientowi. Jeśli podpis jest niezgodny – wybierz opcję NIE. Terminal sam unieważni transakcję.
    4. W tym momencie następuje autoryzacja transakcji. Terminal łączy się z centrum autoryzacyjnym. Po wyświetleniu się komunikatu „Transakcja zaakceptowana” – wyjmij kartę z czytnika.
    5. Terminal wydrukuje pokwitowanie dla Ciebie i zapyta o kopię wydruku dla klienta. Wciśnij odpowiedni klawisz pod opcją TAK lub NIE.
  • Jak wykonać transakcję sprzedaż z kodem BLIK?
    1. Wybierz na terminalu opcję „Sprzedaż”, wprowadź kwotę i zaakceptuj przyciskiem Enter.
    2. Pojawi się ekran z kwotą, walutą oraz informacją „Wprowadź kartę”. Naciśnij klawisz funkcyjny pod napisem BLIK.
    3. Terminal poprosi klienta, aby wprowadził 6-cyfrowy kod BLIK, który wcześniej otrzymał na swój telefon. A następnie potwierdź przyciskiem Enter.
    4. Dalej transakcja przebiega tak jak tradycyjna sprzedaż. Na terminalu pojawi się komunikat „Transakcja zaakceptowana”, a następnie pytanie „Drukować kopię dla klienta?”.
  • Jak wykonać zwrot?

    Zwrot – transakcja, dzięki której możemy uznać reklamację i zwrócić klientowi pieniądze. Nie musi być powiązana z transakcjami wykonanymi wcześniej na terminalu.

    Do wykonania zwrotu wymagane jest wprowadzenie hasła administracyjnego. Hasło administracyjne znajdziesz po zalogowaniu się do ING POS. Wejdź w sekcję „Terminale--> Opcje --> Szczegóły”. Hasło nie ulega zmianie i nie powoduje zablokowania urządzenia przy błędnym jego wprowadzeniu

    1. Wybierz na terminalu opcję „Zwrot”, wprowadź kwotę i zaakceptuj przyciskiem Enter.
    2. Odczytaj kartę przez chip, pasek magnetyczny lub zbliż kartę do terminala.
    3. Terminal poprosi o wprowadzenie hasła administracyjnego. Wpisz hasło i zatwierdź przyciskiem Enter.
    4. Terminal wydrukuje dla Ciebie potwierdzenie wykonanego zwrotu. Poproś właściciela karty, aby się na nim podpisał. Sprawdź podpis na wydruku z podpisem na karcie i potwierdź zgodność, wybierając TAK lub użyj przycisku Enter.
    5. Terminal wydrukuje potwierdzenie transakcji zwrotu dla klienta i wyświetli poniższy komunikat na ekranie.
  • Jak unieważnić transakcję?

    Unieważnienie – dzięki temu możesz anulować wykonanie transakcji na terminalu. Dotyczy to transakcji sprzedaży wykonanych jeszcze przed zakończeniem dnia rozliczeniowego.

    1. Wybierz na terminalu w „Aplikacjach” opcję 1. „Płatności”, następnie 3. „Unieważnienie” i wprowadź numer rachunku, jaki chcesz unieważnić, następnie zaakceptuj przyciskiem Enter.

      Nr rachunku znajdziesz na paragonie
    2. Wprowadź kwotę unieważnienia zgodną z rachunkiem. Na ekranie widać nazwę i częściowo zaszyfrowany PAN karty, którą wykonana była unieważniana transakcja. Zatwierdź przyciskiem Enter.
    3. Następnie terminal potwierdzi pozytywne przeprowadzenie transakcji i wydrukuje paragon unieważnienia.
    4. W zależności od decyzji klienta możesz wydrukować dla niego kopię unieważnienia transakcji. Wybierz odpowiedni przycisk pod odpowiedzią TAK lub NIE.
    5. Jeżeli na terminalu nie ma transakcji o wprowadzonym numerze rachunku, terminal wyświetli następujący komunikat:
  • Jak wypłacić gotówkę na terminalu - sprzedaż z opcją Cashback?

    Cashback – transakcja, dzięki której klient może wypłacić gotówkę ze swojego rachunku. Jest ona możliwa tylko w przypadku karty płatniczej, która ma taką funkcję.

    1. Wybierz na terminalu opcję 1. „Sprzedaż”, wprowadź kwotę i zaakceptuj przyciskiem Enter. Do terminala wprowadź kartę, która przeprowadzi transakcję z wypłatą gotówki.
    2. Na ekranie terminala pojawi się pytanie: „Czy chcesz wypłacić gotówkę”, na które można odpowiedzieć za pomocą klawiszy funkcyjnych pod odpowiedziami: TAK, NIE lub używając czerwonego Cancel i zielonego przycisku Enter. Wybierz TAK.
    3. Na terminalu pojawi się ekran „Czy chcesz wypłacić gotówkę”. Wpisz kwotę do wypłaty i zatwierdź przyciskiem Enter.
    4. W kolejnym kroku terminal wyświetli kwotę transakcji. Poproś klienta o wpisanie PIN-u. Następnie transakcja przebiega tak jak tradycyjna sprzedaż.

Rozliczenia

  • Czy dostanę fakturę VAT za dzierżawę terminala płatniczego?

    Fakturę VAT uwzględniającą wszystkie opłaty inne niż transakcyjne wystawiamy najpóźniej 15 dnia miesiąca, po miesiącu, którego dotyczą opłaty. Fakturę przygotowujemy automatycznie i wysyłamy na adres e-mail wskazany na wniosku o terminal.

  • Kiedy otrzymam pieniądze z transakcji?

    Pieniądze za transakcje wykonane do godz. 24:00 w danym dniu, znajdą się na Twoim koncie w następnym dniu roboczym do godziny 10:00. Rozliczenie za piątek księgowane jest na Twoim koncie w sobotę.Pieniądze za transakcje wykonane w sobotę, niedzielę zostaną zaksięgowane na Twoim koncie w poniedziałek do godziny 10.00.

    Informacje o rozliczeniu każdej transakcji i naliczonych opłatach znajdziesz na portalu ING POS.

    Jeśli uznasz, że:

    • transakcje rozliczyły się błędnie,
    • opłaty zostały błędnie naliczone,
    • chcesz zgłosić reklamację,

    zadzwoń na naszą infolinię.

  • Otrzymałem fakturę za terminal mailem, ale niechcący wykasowałem maila. Chcę dostać fakturę jeszcze raz. Co mam zrobić?

    Wyślij wiadomość w bankowości internetowej z prośbą o ponowne przesłanie faktury.  Wskaż w niej, za jaki okres mamy przygotować duplikat faktury.

  • Z czego składa się opłata za transakcje wykonane kartami Visa lub Mastercard?

    Opłata za transakcje wykonane na terminalu kartami Visa oraz Mastercard składają się z:

    1. Opłaty interchange (IRF) – jest to opłata, którą przekazujemy na rzecz banku wydającego kartę z tytułu transakcji płatności tą kartą. Ma ona na celu zrekompensowanie  bankowi wydającemu kartę ryzyka i koszty ponoszone w związku z obsługą rachunku właściciela karty.

    Stawki:

    • Od transakcji wykonanej kartą debetową pobierana jest wartość 0,2%
    • Od transakcji wykonanych kartą kredytową  pobierana jest wartość 0,3%
    1. Opłaty Assessment Fee (AF) – jest to opłata systemowa, jaką pobierają organizacje płatnicze VISA i Mastercard za przeprocesowanie transakcji. Wysokość opłat jest uzależniona od wysokości kwoty oraz ilości wykonywanych transakcji.  

    Aktualne stawki opłat Interchange Fee oraz Assesment Fee :

    1. Marża za usługę (MSF) – jest to część prowizji jaką pobiera bank za świadczoną usługę terminala płatniczego.   

     

     

     

     

     

    Zgodnie z regulacjami unijnymi poszczególne składowe prowizji od transakcji są księgowane jako oddzielne transakcje na rachunku bieżącym klienta. 

  • Czy otrzymam fakturę za prowizję od transakcji?

    Nie, prowizja od transakcji dokumentowana jest na wyciągu bankowym. Wyciąg bankowy uznawany jest za fakturę .

ING POS