Obowiązkowe konto VAT
- Każda firma musi mieć konto VAT do kont w PLN, nawet jeżeli nie rozlicza VAT-u.
- Założymy Ci jedno konto VAT wspólne dla wszystkich kont Twojej firmy (rozliczeniowych i Otwartych Kont Oszczędnościowych w PLN).
- Możesz ukryć podgląd konta VAT w Moim ING, jeśli z niego nie korzystasz, bo np. nie jesteś płatnikiem VAT.
Jak korzystać z pieniędzy na koncie VAT
Zanim wyślesz przelew możesz sprawdzić kontrahenta w wykazie podatników VAT (na białej liście VAT) - bez wychodzenia z Mojego ING.
Nowość od 1 października 2021
Możesz przekazać pieniądze między Twoimi kontami VAT w różnych bankach.
Jak przyjmować przelewy split payment
O tym, w jaki sposób zapłacić za fakturę, decyduje kupujący.
Jeśli skorzysta z podzielonej płatności VAT - split payment, pieniądze zaksięgujemy na odpowiednich kontach automatycznie.
Podaj na fakturze numer konta firmowego do wpłaty
Nie podawaj numeru konta VAT!
Podzielimy płatność automatycznie
Kwota brutto wpłynie na Twoje konto firmowe. Następnie kwotę VAT automatycznie przelejemy na powiązane z nim konto VAT.
Stan konta sprawdzisz w Moim ING
Jeśli korzystasz z aplikacji Moje ING mobile i masz włączone powiadomienia push, otrzymasz powiadomienie o zmianie salda konta firmowego.
Poznaj zalety konta Direct dla Firmy
Korzystaj z niego aktywnie2 i nie płać za konto, kartę, przelewy internetowe i fakturowanie online.
Pytania i odpowiedzi
- Czy muszę składać wniosek o konto VAT?
Nie. Konto VAT, zgodnie z ustawą, otworzymy automatycznie i podepniemy do każdego rachunku rozliczeniowego firmy w PLN. Jeśli otwierasz kolejne konto, automatycznie podepniemy już istniejące konto VAT.
- Ile kosztuje konto VAT?
Za prowadzenie rachunku VAT bank nie pobiera opłaty.
- Czy konto VAT można zamknąć?
Nie, konta VAT nie można zamknąć. Konto jest zamykane wraz z zamknięciem ostatniego rachunku rozliczeniowego dla firmy. Jeśli na koncie VAT jest saldo dodatnie na moment zamknięcia rachunku rozliczeniowego, pieniądze będą czekały aż złożysz wniosek w urzędzie skarbowym o ich zwolnienie, a decyzja wpłynie do banku.
- Czy mogę mieć więcej niż jedno konto VAT?
Tak, ale nie więcej niż jedno konto VAT do jednego rachunku rozliczeniowego w PLN. Dodatkowe konto VAT otworzymy dla Ciebie na Twój wniosek.
- Czy konto VAT jest oprocentowane?
Nie, konto VAT nie jest oprocentowane.
- Czy mogę zrobić płatność podzieloną split payment z konta klienta indywidualnego?
Nie, ustawa nie dopuszcza takiej sytuacji.
- Czy mogę wysłać pieniądze przelewem split payment na konto klienta indywidualnego?
Nie, jeśli tak się stanie, bank odbierający transakcję zwróci pieniądze do zleceniodawcy.
- Jak mogę zrobić przelew split payment w oddziale banku?
Żeby zapłacić za fakturę w ramach mechanizmu podzielonej płatności split payment w oddziale banku trzeba w odpowiedni sposób wypełnić druk przelewu. Trzeba na nim wskazac odpowiednieelementy w tytule płatności:
/VAT/wpisz kwotę VAT/IDC/wpisz numer NIP kontrahenta/INV/wpisz numer faktury/TXT/opcjonalny tekst
Zobacz na naszym przykładzie
Do papierowych przelewów split payment możesz wykorzystać również druk przygotowany wspólnie ze Związkiem Banków Polskich. Pobierz druk
- Czy mogę zrobić płatność split payment, jeśli nie mam pieniędzy na koncie VAT?
Tak. Nie musisz mieć dodatniego salda na rachunku VAT, aby wykonać płatność jako split payment. Brakującą kwotę VAT pobierzemy z powiązanego z nim konta firmowego.
- Czy muszę stosować split payment?
Płatności w mechanizmie podzielonej płatności (split payment) będą obowiązkowe dla wybranych towarów i usług od 1 listopada 2019 r. Dotyczy to sytuacji, w których faktura jest wystawiona na kwotę większą niż 15 tys. złotych lub jej równowartość w złotych polskich i przynajmniej jeden z towarów lub usług na tej fakturze znajduje się w wykazie. Wykaz towarów i usług można znaleźć w załączniku nr 15 do ustawy o VAT.
W pozostałych przypadkach to płatnik decyduje, czy zapłaci fakturę VAT w mechanizmie podzielonej płatności czy zwykłym przelewem.
- Czy mechanizmem podzielonej płatności można zapłacić tylko kwotę netto faktury VAT?
Nie. Dla tego typu płatności należy użyć standardowego polecenia przelewu.
- Czy numer rachunku VAT muszę zgłosić do urzędu skarbowego?
Nie, nie ma takiej potrzeby.
- Chcę zapłacić VAT do US. Jaki rodzaj przelewu mam wybrać, żeby skorzystać ze środków zgromadzonych na koncie VAT?
Tak jak dotychczas należy wybrać "Przelew podatkowy". Na podstawie typu formularza podatkowego zweryfikujemy, czy możemy pobrać środki z rachunku VAT.
- Czy mogę zwrócić przelew split payment błędnie zapłaconą fakturę VAT?
Tak, możesz - poprzez zwrot przelewu w opcji: „przelew zwykły VAT (split payment)”. Potem możesz poprosić kontrahenta o prawidłowe przelanie pieniędzy ponownie.
- Czy jeśli bank odbiorcy odrzuci przelew split payment, zobaczę gdzieś powód odrzucenia?
Nie, ponieważ nie możemy ingerować w strukturę opisu zwracanej transakcji w mechanizmie podzielonej płatności - split payment. Zawarte są w niej słowa kodowe, które gwarantują prawidłowe zaksięgowanie tej transakcji na koncie. Należy skontaktować się z kontrahentem i wyjaśnić zaistniałą sytuację.Mogą być trzy powody odrzucenia przelewu split payment:
- kontrahent nie ma konta rozliczeniowego w PLN, lub
- kontrahent nie ma konta firmowego w PLN i wskazał do rozliczeń konto osobiste, które nie jest przeznaczone do tego typu transakcji, bo nie jest powiazane z kontem VAT, lub
- kontrahent zamknął rachunek.
- Czy będę widział w Moim ING opcję „przelew własny VAT”, jeżeli posiadam tylko jedno konto VAT?
Tak, ale wyszarzymy tę opcję, jako funkcję niedostępną. Jeśli użytkownik ukryje konto VAT (można to zrobić w „Danych i ustawieniach”), to „Przelew własny z VAT” także zostanie wyszarzony .
- Co zrobić jeśli numer faktury jest dłuższy niż pole przewidziane do wpisania go?
Można wykorzystać dodatkowe pole „Dodatkowy opis” i tam wpisać znaki z numeru faktury, które nie zmieściły się w polu „Nr faktury”.
- Czy muszę mieć konto VAT, skoro nie jestem vatowcem?
Tak, ustawa zakłada, że do każdego rachunku rozliczeniowego prowadzonego dla firmy w PLN, bank musi udostępnić rachunek VAT. Może to być jedno konto VAT do kilku rachunków rozliczeniowych w PLN.
- Czy dla konta oszczędnościowego będę mieć konto VAT?
Tak, zgodnie z obowiązującą ofertą Otwarte Konto Oszczędnościowe dla firmy jest rachunkiem rozliczeniowym, więc bank otworzy lub powiąże z nim rachunek VAT.
- Korzystam z opcji finansowania dostawców na Aleo. W jaki sposób split payment wpłynie na te rozliczenia?
Wszystkie informacje na ten temat znajdują się na tej stronie o mechanizmie podzielonej płatności, w części dotyczącej zmian w Finansowaniu Dostawców związane z mechanizmem podzielonej płatności.
- Czy mogę zapłacić zaliczkę na fakturę VAT przelewem split payment?
Tak, od 1 listopada 2019 r. W polu numer faktury wpisz słowo „zaliczka”.
- Jak mogę zapłacić kilka faktur jednym przelewam split payment w Moim ING?
Aby zapłacić łącznie za kilka faktur, w polu „nr faktury” wpisz okres, za który chcesz zapłacić.
- Co zrobić, jeśli na białej liście podatników VAT nie ma mojego konta?
- Sprawdź, czy Twoje konto jest rachunkiem firmowym, a nie osobistym. Na białej liście mogą być tylko konta firmowe.
- Sprawdź, czy zgłosiłeś rachunek firmowy, którego teraz używasz, do urzędu skarbowego.
Więcej informacji znajdziesz na Portalu Podatkowym Ministerstwa Finansów:
https://www.podatki.gov.pl/wyjasnienia/dodatkowe-informacje-ws-wykazu-podatnikow-vat/
- Dlaczego otrzymuję zwrot przelewu zwykłego z VAT (split payment)?
Potwierdź z kontrahentem, do którego wysyłasz przelew, czy jego konto jest rachunkiem firmowym a nie osobistym. Przelewy split payment, mogą być realizowane tylko na konta firmowe.
Zobacz także
Split payment w Moje ING Księgowość
Zeskanuj fakturę telefonem i zatwierdź dane
Przelewy podatkowe
Zapisz swój indywidualny rachunek podatkowy i łatwiej rozlicz się z US
Powyższe treści mają charakter informacyjny i nie stanowią porady podatkowej. W celu uzyskania szczegółowych informacji, należy się zwrócić do doradcy podatkowego.
1. zgodnie z art. 62b ust. 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe
2. Klient jest aktywny, jeśli spełnił co najmniej jeden z warunków: w poprzednim miesiącu kalendarzowym zrobił przelew do ZUS lub US lub na konto firmowe wpłynęło łącznie min. 2000 zł (z wyjątkiem przelewów między rachunkami własnymi firmy). Miesięczna opłata za prowadzenie konta wynosi 0 zł dla aktywnych klientów, w pozostałych przypadkach - 19 zł.
Opłata za krajowy przelew internetowy w PLN wynosi 0 zł dla aktywnych klientów, w pozostałych przypadkach - 1,20 zł.
Miesięczną opłatę za kartę w wysokości 10 zł pobieramy tylko, jeśli suma transakcji bezgotówkowych dokonanych daną kartą i rozliczonych przez Bank w ciągu danego miesiąca kalendarzowego wyniesie mniej niż 300 zł.