Split payment – podzielona płatność i przelewy z konta VAT

Konto VAT zakładamy automatycznie z kontem firmowym w PLN
Stan konta VAT i powiązanych z nim kont firmowych widzisz w Moim ING
Na konto VAT wpływa VAT za faktury opłacone w mechanizmie podzielonej płatności (split payment)
Pieniądze możesz wykorzystać, gdy płacisz za faktury
Zapłacisz z niego podatki: VAT, PIT i CIT oraz ZUS 1przejdź do przypisu
Konto VAT prowadzimy dla Ciebie bez dodatkowych opłat

Obowiązkowe konto VAT

  • Każda firma musi mieć konto VAT do kont w PLN, nawet jeżeli nie rozlicza VAT-u. 
  • Założymy Ci jedno konto VAT wspólne dla wszystkich kont Twojej firmy (rozliczeniowych i Otwartych Kont Oszczędnościowych w PLN).
  • Możesz ukryć podgląd konta VAT w Moim ING, jeśli z niego nie korzystasz, bo np. nie jesteś płatnikiem VAT. 

Jak  korzystać z pieniędzy na koncie VAT

Zanim wyślesz przelew możesz sprawdzić kontrahenta w wykazie podatników VAT (na białej liście VAT) - bez wychodzenia z Mojego ING.

Jak przyjmować przelewy split payment

O tym, w jaki sposób zapłacić za fakturę, decyduje kupujący.
Jeśli skorzysta z podzielonej płatności VAT - split payment, pieniądze zaksięgujemy na odpowiednich kontach automatycznie.

  1. 1

    Podaj na fakturze numer konta firmowego do wpłaty

    Nie podawaj numeru konta VAT!

  2. 2

    Podzielimy płatność automatycznie

    Kwota brutto wpłynie na Twoje konto firmowe. Następnie kwotę VAT automatycznie przelejemy na powiązane z nim konto VAT.

  3. 3

    Stan konta sprawdzisz w Moim ING

    Jeśli korzystasz z aplikacji Moje ING mobile i masz włączone powiadomienia push, otrzymasz powiadomienie o zmianie salda konta firmowego.

Poznaj zalety konta Direct dla Firmy 

Korzystaj z niego aktywnie2przejdź do przypisu i nie płać za konto, kartę, przelewy internetowe i fakturowanie online.

Otwórz konto firmowe

Pytania i odpowiedzi

  • Nie. Konto VAT, zgodnie z ustawą, otworzymy automatycznie i podepniemy do każdego rachunku rozliczeniowego firmy w PLN. Jeśli otwierasz kolejne konto, automatycznie podepniemy już istniejące konto VAT.

  • Za prowadzenie rachunku VAT bank nie pobiera opłaty.

  • Nie, konta VAT nie można zamknąć. Konto jest zamykane wraz z zamknięciem ostatniego rachunku rozliczeniowego dla firmy. Jeśli na koncie VAT jest saldo dodatnie na moment zamknięcia rachunku rozliczeniowego, pieniądze będą czekały aż złożysz wniosek w urzędzie skarbowym o ich zwolnienie, a decyzja wpłynie do banku.

  • Tak, ale nie więcej niż jedno konto VAT do jednego rachunku rozliczeniowego w PLN. Dodatkowe konto VAT otworzymy dla Ciebie na Twój wniosek.

  • Nie, konto VAT nie jest oprocentowane.

  • Nie, ustawa nie dopuszcza takiej sytuacji.

  • Nie, jeśli tak się stanie, bank odbierający transakcję zwróci pieniądze do zleceniodawcy.

  • Żeby zapłacić za fakturę w ramach mechanizmu podzielonej płatności split payment w oddziale (w innej formie uzgodnionej z bankiem), trzeba w odpowiedni sposób wypełnić druk przelewu. Trzeba na nim wskazac odpowiednieelementy w tytule płatności:

    /VAT/wpisz kwotę VAT/IDC/wpisz numer NIP kontrahenta/INV/wpisz numer faktury/TXT/opcjonalny tekst

    Zobacz na naszym przykładzie

    Pobierz przykład w pliku PDF

    Do papierowych przelewów split payment możesz wykorzystać również druk przygotowany wspólnie ze Związkiem Banków Polskich. Pobierz druk

  • Tak. Nie musisz mieć dodatniego salda na rachunku VAT, aby wykonać płatność jako split payment. Brakującą kwotę  VAT pobierzemy z powiązanego z nim konta firmowego.

  • Płatności w mechanizmie podzielonej płatności (split payment) będą obowiązkowe dla wybranych towarów i usług od 1 listopada 2019 r. Dotyczy to sytuacji, w których faktura jest wystawiona na kwotę większą niż 15 tys. złotych lub jej równowartość w złotych polskich i przynajmniej jeden z towarów lub usług na tej fakturze znajduje się w wykazie. Wykaz towarów i usług można znaleźć w załączniku nr 15 do ustawy o VAT. 

    W pozostałych przypadkach to płatnik decyduje, czy zapłaci fakturę VAT w mechanizmie podzielonej płatności czy zwykłym przelewem. 

     

  • Nie. Dla tego typu płatności należy użyć standardowego polecenia przelewu.

  • Nie, nie ma takiej potrzeby.

  • Tak jak dotychczas należy wybrać "Przelew podatkowy". Na podstawie typu formularza podatkowego zweryfikujemy, czy możemy pobrać środki z rachunku VAT.

  • Tak, możesz - poprzez zwrot przelewu w opcji: „przelew zwykły VAT (split payment)”. Potem możesz poprosić kontrahenta o prawidłowe przelanie pieniędzy ponownie.

  • Nie, ponieważ nie możemy ingerować w strukturę opisu zwracanej transakcji w mechanizmie podzielonej płatności - split payment. Zawarte są w niej słowa kodowe, które gwarantują prawidłowe zaksięgowanie tej transakcji na koncie. Należy skontaktować się z kontrahentem i wyjaśnić zaistniałą sytuację. 
    Mogą być trzy powody odrzucenia przelewu split payment: 
    • kontrahent nie ma konta rozliczeniowego w PLN, lub
    • kontrahent nie ma konta firmowego w PLN i wskazał do rozliczeń konto osobiste, które nie jest przeznaczone do tego typu transakcji, bo nie jest powiazane z kontem VAT, lub
    • kontrahent zamknął rachunek.
  • Tak, ale wyszarzymy tę opcję, jako funkcję niedostępną. Jeśli użytkownik ukryje konto VAT (można to zrobić w „Danych i ustawieniach”), to „Przelew własny z VAT” także zostanie wyszarzony .

  • Można wykorzystać dodatkowe pole „Dodatkowy opis” i tam wpisać znaki z numeru faktury, które nie zmieściły się w polu „Nr faktury”.

  • Tak, ustawa zakłada, że do każdego rachunku rozliczeniowego prowadzonego dla firmy w PLN, bank musi udostępnić rachunek VAT. Może to być jedno konto VAT do kilku rachunków rozliczeniowych w PLN.

  • Tak, zgodnie z obowiązującą ofertą Otwarte Konto Oszczędnościowe dla firmy jest rachunkiem rozliczeniowym, więc bank otworzy lub powiąże z nim rachunek VAT.

  • Wszystkie informacje na ten temat znajdują się na tej stronie o mechanizmie podzielonej płatności, w części dotyczącej zmian w Finansowaniu Dostawców związane z mechanizmem podzielonej płatności.

  • Tak, od 1 listopada 2019 r. W polu numer faktury wpisz słowo „zaliczka”.

  • Aby zapłacić łącznie za kilka faktur, w polu „nr faktury” wpisz okres, za który chcesz zapłacić.

    • Sprawdź, czy Twoje konto jest rachunkiem firmowym, a nie osobistym. Na białej liście mogą być tylko konta firmowe.
    • Sprawdź, czy zgłosiłeś rachunek firmowy, którego teraz używasz, do urzędu skarbowego.

    Więcej informacji znajdziesz na Portalu Podatkowym Ministerstwa Finansów: 

    https://www.podatki.gov.pl/wyjasnienia/dodatkowe-informacje-ws-wykazu-podatnikow-vat/

     

  • Potwierdź z kontrahentem, do którego wysyłasz przelew, czy jego konto jest rachunkiem firmowym a nie osobistym. Przelewy split payment, mogą być realizowane tylko na konta firmowe.

Powyższe treści mają charakter informacyjny i nie stanowią porady podatkowej. W celu uzyskania szczegółowych informacji, należy się zwrócić do doradcy podatkowego.

zgodnie z art. 62b ust. 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Prawo bankowe Wróć do treści

Klient jest aktywny, jeśli w bieżącym miesiącu kalendarzowym ma aktywną zgodę na marketing elektroniczny, w tym telefoniczny oraz spełnił co najmniej jeden z warunków: zrobił przelew do ZUS/ US lub na konto firmowe wpłynęło łącznie min. 2000 zł (z wyjątkiem przelewów między rachunkami własnymi firmy). Miesięczna opłata za prowadzenie konta wynosi 0 zł dla aktywnych klientów, w pozostałych przypadkach - 19 zł. 
Opłata za krajowy przelew internetowy w PLN w ramach pakietu 15 przelewów krajowych wynosi 0 zł dla aktywnych klientów. Za każdy kolejny przelew w miesiącu i dla nieaktywnych klientów - 1,20 zł. Wróć do treści