ING BANK ŚLĄSKI

Czym jest dyrektywa PSD2 i co dla Ciebie oznacza

PSD2 to Dyrektywa Parlamentu Europejskiego w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego. Reguluje nowe usługi finansowe, stwarza dla nich wspólne standardy i zwiększa bezpieczeństwo: danych klientów, ich pieniędzy i płatności - zdalnych i elektronicznych. 

Dyrektywa unijna PSD2 - jak działa i co możesz z tego mieć?

Dyrektywa PSD2 obowiązuje na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Jej celem jest przede wszystkim:

  • integracja i zwiększenie wydajności europejskiego rynku płatności
  • poprawienie szans dla dostawców usług płatniczych (w tym nowych podmiotów)
  • zwiększenie bezpieczeństwa płatności
  • zwiększenie ochrony konsumentów

Z tekstu dowiesz się:

PSD2 - kto może mieć dostęp do danych

Najważniejsza zmiana polega na tym, że oprócz banków, instytucji płatniczych i operatorów pocztowych, z danych o Twoich kontach mogą korzystać również podmioty trzecie, określane jako TPP (Third Party Providers). Mogą nimi być zarówno banki, jak i każda inna firma, która uzyska zgodę organu nadzoru na świadczenie nowych usług PSD2. 

TPP mogą pobierać informacje o Twoich kontach w jednym lub wielu bankach (usługa AIS ang. Account Information Service). Mogą je wykorzystać na przykład do zaprezentowania Ci analizy Twoich wydatków albo dokumentowania dochodów, gdy starasz się o kredyt.

Jak się zmieniają płatności

Dyrektywa to również usługa inicjowania płatności (usługa PIS ang. Payment Initiation Service). TPP może mieć dostęp do Twojego konta i w Twoim imieniu zlecić przelew na konto odbiorcy. Dzięki temu w wybranej przez Ciebie aplikacji zlecisz przelew z Twojego konta w innym banku. Działa to na podobnych zasadach jak płatności szybkim przelewem w sklepach internetowych (tzw. pay-by-linki). Za bezpieczeństwo tych płatności odpowiadają banki.

Dyrektywa opisuje także usługę potwierdzania dostępności środków na rachunku płatniczym (usługa CAF ang. Confirmation of the Availability of Funds). To znaczy, że będziemy mogli potwierdzić wskazanej przez Ciebie firmie, czy masz na koncie określoną kwotę.

Co zmienia dyrektywa PSD2 w naszym banku

Szerszy dostęp do Twoich danych idzie w parze z dodatkowymi działaniami zwiększającymi bezpieczeństwo. Na podstawie dyrektywy PSD2 wprowadziliśmy między innymi tzw. silne uwierzytelnienie, czyli dodatkową weryfikację Twojej tożsamości, gdy korzystasz ze swoich pieniędzy w naszym banku (usługa SCA, ang. Strong Customer Authentication). 

  • Zmieniliśmy sposób logowania do Mojego ING i aplikacji Moje ING mobile oraz sposób autoryzacji dyspozycji
  • Częściej niż dotychczas prosimy Cię o dodatkowe potwierdzenie, np. przelewu lub płatności kartą

Zmiany te zwiększają bezpieczeństwo logowania do Mojego ING oraz bezpieczeństwo transakcji, jakie robisz w internecie i sklepach.

Umożliwiają także bezpieczne przekazywanie danych o Twoich kontach i transakcjach innym firmom – oczywiście za Twoją zgodą. 

Ty także możesz mieć podgląd kont i kart z innych banków w Moim ING, dzięki usłudze Dodaj konto z innego banku.

Jak chronimy Twoje prawa 

Dodatkowo w związku z dyrektywą PSD2:

  • Skróciliśmy czas rozpatrywania reklamacji - krócej czeka się na odpowiedź i szybciej zwracamy pieniądze za nieautoryzowane transakcje
  • Zmniejszyliśmy do 50 euro kwotę, powyżej której to my, a nie klienci, odpowiadamy za nieautoryzowane transakcje (wcześniej było to 150 euro)
  • Zmieniliśmy koszty przelewów na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego

Chcesz korzystać z otwartej bankowości?

Dodaj konto z innego banku

Masz już dostęp do Mojego ING?

Dodaj konto z innego banku

Wiesz, że w aplikacji Moje ING stan kont w innych bankach możesz zobaczyć nawet bez logowania?


Nie jesteś jeszcze naszym klientem?

Zacznij od konta osobistego. Możesz je założyć od razu w aplikacji - co 4 klient zakłada konto w banku "na selfie", właśnie w Moim ING?1

Pobierz aplikację z zaufanego sklepu, w zależności od systemu operacyjnego w Twoim smartfonie.

Możesz też wpisać „Moje ING mobile” w wyszukiwarce sklepu z aplikacjami w Twoim telefonie.

1 Dotyczy klientów, którzy założyli konto przez internet. Dane za lipiec 2020.