Podejrzane telefony i SMS-y
Oszuści mogą sprawić, że połączenia i SMS-y będą wyglądać jak te od nas.
Jak oszuści podszywają się pod naszą infolinię
Mają na to różne preteksty i sposoby, które wziąż zmieniają. Najczęściej możesz spotkać się z sytuacją, gdy:
- dzwoni bezpośrednio oszust - i przekonuje, że np. ING zablokowało podejrzany przelew z konta. Następnie nakłania do zainstalowania aplikacji na komputerze lub telefonie takiej jak TeamViewer lub AnyDesk, dzięki której może przejąć kontrolę nad Twoim urządzeniem i dostać się do Twojego konta bankowego.
- Dzwoni automat - po odebraniu połączenia odtwarzane jest nagranie, w którym słyszysz, np. że ING Bank przygotował dla Ciebie ofertę pożyczki albo Wirtualny Asystent wykrył podejrzane logowanie. Następnie otrzymasz instrukcję z prośbą o podanie loginu i hasła.
Dlaczego widać nasz numer lub nazwę banku gdy dzwonią lub piszą oszuści
Oszuści wykorzystują słabe strony sieci GSM, które pozwalają im podszywać się pod dowolny numer telefonu - w tym infolinię banku. Nie jest to związane z jakimkolwiek przełamaniem naszych systemów bezpieczeństwa.
Przykład SMS-a od oszustów: Przykładowy ekran z wiadomością: ING.
Tego nie rób
Jeśli masz jakiekolwiek podejrzenia, że to nie my się z Tobą kontaktujemy:
- nie oddzwaniaj bezpośrednio na numer, który do Ciebie dzwonił. Znajdź nasz numer na naszej oficjalnej stronie ing.pl lub w Moim ING. Numer wpisz do telefonu własnoręcznie i zadzwoń do nas.
- nie przekazuj nikomu kodów z SMS-ów autoryzacyjnych, chyba, że to Ty do nas dzwonisz i jest to SMS, którym potwierdzasz swoją tożsamość.
Jakich numerów używamy
SMS-y
W większości SMS-y od nas otrzymasz z opisem nadawcy „ING”. Czasami jednak, np. gdy jesteś za granicą, SMS-y możesz otrzymać z następujących numerów:
- +18 444 802 401
- +36 203 444 494
- +36 303 444 702
- +36 707 009 878
- +36 303 444 295
- 8810
- 1998
- 1795
- +48 606 600 300
- +48 663 777 188
- +48 514 722 033
- +48 514 722 204.
Telefony
Do kontaktu w podstawowych sprawach, używamy tych numerów:
- +48 32 357 00 69
W niecodzinnych sytuacjach, możemy dzwonić z innych numerów.
Coś Cię zaniepokoiło? Działaj:
- przerwij połączenie lub zignoruj polecenie z SMS-a
- zadzwoń do nas. Wybierz numer samodzielnie, najlepiej z innego urządzenia.
Podejrzane mejle
Oszuści mogą łatwo sprawić aby mejl wyglądał jak z banku. Będzie się zgadzać nawet końcówka naszego mejla: @ing.pl. To przez tzw. spoofing.
Mejle marketingowe od naszych partnerów są wysyłane z ich własnych domen.
Nie masz pewności, czy mejl jest od nas?
Zadzwoń. Sprawdzimy to.
Co powinno Cię zaniepokoić w mejlu
- linki do płatności lub serwisu transakcyjnego - zawsze zwracaj uwagę na adres strony internetowej, na której logujesz się lub wykonujesz płatności
- linki do fałszywych sklepów z aplikacjami - nie pobieraj aplikacji z linków w wiadomościach. Rób to zawsze bezpośrednio w autoryzowanym sklepie.
- prośby o zmiany hasła, albo otrzymanie nowych danych do logowania
- prośby o aktualizację danych.
Tego nie rób, gdy czujesz, że z mejlem jest coś nie tak
- nie otwieraj załączników z takiego mejla - mogą zawierać szkodliwe oprogramowanie
- nie wykonuj poleceń zamieszczonych w mejlu i uważaj na wszelkie linki - zwłaszcza, gdy są dodane do przycisków lub ich treść w mejlu jest inna od tej, którą widzisz w pasku przeglądarki.
Przede wszystkim nie podawaj swoich danych osobowych lub danych do logowania na stronach, do których prowadzą te linki. - nie dzwoń na numer telefonu zamieszczony w mejlu. Znajdź nasz numer na naszej oficjalnej stronie ing.pl lub w Moim ING. Numer wpisz do telefonu własnoręcznie i zadzwoń do nas.
Jak się z Tobą komunikujemy
Właściwie, to w każdy możliwy sposób - to czy zadzwonimy, czy wyślemy Ci list, zeleży od sprawy, którą do Ciebie mamy.
Złodzieje o tym wiedzą i to wykorzystaują. Dlatego zachowaj czujność, gdy np. mejl z banku wydaje Ci się podejrzany.
Tego nigdy nie robimy
Przez telefon, w mejlu czy SMS-ie, nigdy:
- nie poprosimy Cię o przeniesienie pieniędzy na inne konto
- nie zapytamy o PIN do aplikacji, PIN do karty, a także o login wraz z pełnym hasłem do Mojego ING
- nie przekonujemy do zainstalowania specjalnych aplikacji - innych niż Moje ING mobile
- nie wysyłamy linków, które prowadzą do Mojego ING
- nie wywieramy na Tobie presji czasu i nie zmuszamy do podejmowania natychmiastowych decyzji.
Czy wiesz, że przez aplikację zadzwonisz wygodniej?
Mamy specjalny numer, który automatycznie zweryfikuje Twoją tożsamość, gdy dzwonisz przez aplikację Moje ING.