Zasady bezpiecznego bankowania

Chroń swoje finanse. Stosuj zasady bezpiecznego bankowonia. W razie potrzeby skontaktuj się z nami.

Dane do logowania

Nigdy nie udostępniaj osobom trzecim swojego loginu, hasła, PIN-u do aplikacji czy kodu autoryzacyjnego.

Nie podawaj ich również na stronach innych niż strony banku.

Jeśli logujesz się do telefonu i aplikcji w ten sam sposób - odciskiem palca lub rozpoznawaniem twarzy,

Logujesz się biometrycznie?

Jeśli dodasz odcisk palca lub rozpoznawanie twarzy osób trzecich na swoim urządzeniu, możesz umożliwić im dostęp do swojego konta bankowego. Stanie się tak jeśli do aplikacji i telefonu logujesz się biometrycznie.

SMS-y z banku

Czytaj dokładnie treści SMS-ów, jakie otrzymujesz z banku.

Nie zawsze wymagamy potwierdzenia przelewu SMS-em lub PIN-em, natomiast zawsze wysyłamy SMS-a do potwierdzenia dodania odbiorcy lub zmiany numeru telefonu do autoryzacji.

Uważaj na SMS-y, które wyglądają jak z banku

Strona do logowania

Zanim wpiszesz login i hasło, upewnij się, że jesteś na właściwej, bezpiecznej stronie logowania do bankowości.

Jak rozpoznać, że jesteś na dobrej stronie logowania?

Sprawdź, czy adres widoczny w pasku w oknie przeglądarki to https://login.ingbank.pl/mojeing/app/#login

Najlepiej loguj się za pośrednictwem naszego serwisu internetowego ing.pl i korzystaj z opcji „Zaloguj” w prawym górnym rogu ekranu.

Uważaj na fałszywe strony logowania

Hasło

Nigdy nie podawaj pełnego hasła. W trakcie logowania Poprosimy Cię o podanie 5 wybranych znaków hasła.

Przy logowaniu zawsze otrzymasz pewien zestaw znaków – gdy się pomylisz i będziesz wpisywać hasło ponownie – otrzymasz dokładnie te same znaki do wpisania, co w poprzedniej próbie.

Jeśli cyberprzestępcy podsuną Ci fałszywą stronę logowania, mogą poprosić Cię 2 lub więcej razy o hasło. Za każdym razem zapytają o różne jego znaki. Tym sposobem poznają całe hasło i uzyskują dostęp do Twojej bankowości internetowej.

Możesz też trafić na fałszywą stronę logowania, na której przestępcy poproszą Cię o wszystkie znaki hasła.

Podejrzane mejle i SMS-y

Mejle

Nie otwieraj mejli od nieznanych nadawców, a zwłaszcza plików lub linków załączonych do podejrzanych mejli.

Załączniki mogą zawierać złośliwe oprogramowanie.

SMS-y

Nie klikaj w linki przesyłane w SMS-ach. Uważaj np. na wszelkie prośby o uregulowanie płatności, nawet na drobne kwoty. Linki z takich SMS-ów mogą prowadzić na fałszywe strony np.: banku lub pośredników płatności.

Instalowanie oprogramowania

Nie instaluj oprogramowania na komputerze czy telefonie z niezaufanych źródeł.

Linki do pobrania różnych aplikacji możesz spotkać na np. stronach służących do oglądania filmików. Takie aplikacje mogą m.in. wykradać Twoje dane do logowania i SMS-y autoryzacyjne.

Jak się to odbywa? Gdy będziesz logować się do banku, złośliwa aplikacja wyświetli Ci fałszywy ekran logowania. Przestępcy pozyskają w ten sposób Twój login i hasło.

Zobacz także

Jak zabezpieczyć telefon przed kradzieżą danych i pieniędzy?

Antywirusy

Korzystaj z aktualnego oprogramowania antywirusowego na komputerze i telefonie.

Wybieraj programy działające wszechstronnie, czyli takie, które będą chronić Twoją tożsamość, transakcje internetowe, wykryją złośliwe oprogramowaniem ukryte w plikach i na stronach internetowych i wiele innych.

Tego nigdy nie robimy

  • Nie prosimy Cię o zmianę hasła lub PIN-u do aplikacji, ani nie wysyłamy nowych danych logowania.
  • W trakcie logowania nigdy nie poprosimy o podanie loginu wraz z pełnym hasłem do bankowości. Dotyczy to również kodu SMS - chyba, że to Ty dzwonisz do banku i jest to kod uwierzytelniający.
  • Nie wysyłamy mejli z prośbą o zalogowanie lub podanie danych prywatnych np. numeru telefonu do autoryzacji transakcji.
Korzystasz z aplikacji?

Korzystasz z aplikacji?

Sprawdź, na co zwrócić uwagę gdy bankujesz w naszej aplikacji na telefon.