Weryfikacja telefonu z ING

Podczas rozmowy sprawdzisz, czy to naprawdę my dzwonimy
Zobaczysz dane pracownika ING lub ostrzeżenie, że telefon jest podejrzany
Upewnisz się, że rozmawiasz z właściwą osobą i wykluczysz oszustwo (tzw. spoofing)

Jak sprawdzić, czy do Ciebie dzwonimy

Jeśli masz aplikację Moje ING

Kiedy to my dzwonimy

  1. 1

    Dzwoni telefon z banku, odbierasz go

    Bardzo rzadko dzwonimy, ale czasem się to zdarza. Każdy taki telefon powinien wzbudzić Twoją czujność. Przestępcy używają tej metody.

  2. 2

    Naciskasz pusha i logujesz się

    Dostajesz wiadomość push (nie SMS!) potwierdzającą że to my dzwonimy. Jeśli nie przyszła, po prostu uruchom aplikację.

    Nie dostaję powiadomień

  3. 3

    Potwierdzasz rozmowę

    Po zalogowaniu zobaczysz potwierdzenie i dane pracownika z którym rozmawiasz. Jeśli ich nie widzisz - rozłącz się.

Gdy dzwoni do Ciebie oszust

  1. 1

    Dzwoni telefon "z banku", odbierasz go

    Oszuści często podszywają się pod Twój bank i próbują Cię okraść.

    Więcej o oszustwach na telefon

  2. 2

    Uruchamiasz aplikację

    Brak wiadomości PUSH to sygnał ostrzegawczy. Uruchom aplikację i wybierz "Czy dzwoni ING".

  3. 3

    Demaskujesz oszusta

    Po zalogowaniu zobaczysz informację, że z Tobą teraz nie rozmawiamy. Natychmiast się rozłącz.

Jeśli nie masz aplikacji Moje ING

Kiedy to my dzwonimy

  1. 1

    Dzwoni telefon z banku, odbierasz go

    Bardzo rzadko dzwonimy, ale czasem się to zdarza. Każdy taki telefon powinien wzbudzić Twoją czujność.

  2. 2

    Prosisz naszego specjalistę by chwilę poczekał

    Logujesz się do Mojego ING (zaloguj teraz), przez komputer lub przeglądarkę w telefonie. Na głównej stronie dodaj skrót "Czy dzwoni ING".

    Sprawdź jak to zrobić

  3. 3

    Potwierdzasz rozmowę

    Po jego użyciu zobaczysz potwierdzenie i dane pracownika z którym rozmawiasz. Jeśli ich nie widzisz - rozłącz się.

Gdy dzwoni do Ciebie oszust

  1. 1

    Dzwoni telefon "z banku", odbierasz go

    Oszuści często podszywają się pod Twój bank i próbują Cię okraść.

    Więcej o oszustwach na telefon

  2. 2

    Prosisz rozmówcę by chwilę poczekał

    Logujesz się do Mojego ING (zaloguj teraz), przez komputer lub przeglądarkę w telefonie. Na głównej stronie dodaj skrót "Czy dzwoni ING".

    Sprawdź jak to zrobić

  3. 3

    Demaskujesz oszusta

    Po zalogowaniu zobaczysz informację, że z Tobą teraz nie rozmawiamy. Natychmiast się rozłącz.

Jeśli masz aplikację ING Business

Kiedy to my dzwonimy

Bezpieczny scenariusz – to naprawdę my dzwonimy. Sprawdź, jak potwierdzić takie połączenie w aplikacji mobilnej.

  1. 1

    Dzwoni telefon z banku, odbierasz go

    Bardzo rzadko dzwonimy, ale czasem się to zdarza. Każdy taki telefon powinien wzbudzić Twoją czujność. Przestępcy używają tej metody.

  2. 2

    Naciskasz pusha i logujesz się

    Dostajesz wiadomość push (nie SMS!) potwierdzającą, że to my dzwonimy. Jeśli nie przyszła, po prostu uruchom aplikację.

  3. 3

    Potwierdzasz rozmowę

    Po zalogowaniu zobaczysz potwierdzenie i dane pracownika, z którym rozmawiasz. Jeśli ich nie widzisz – rozłącz się.

Gdy dzwoni do Ciebie oszust

Taki scenariusz również może się zdarzyć. Sprawdź, jak go szybko zdemaskować w swojej aplikacji mobilnej.

  1. 1

    Dzwoni telefon "z banku", odbierasz go

    Oszuści często podszywają się pod Twój bank i próbują Cię okraść.

    Więcej o oszustwach na telefon

  2. 2

    Uruchamiasz aplikację

    Brak wiadomości PUSH to sygnał ostrzegawczy. Uruchom aplikację i wybierz opcję „Weryfikacja telefonu z ING” w zakładce „Profil”.

  3. 3

    Demaskujesz oszusta

    Po zalogowaniu zobaczysz informację, że z Tobą teraz nie rozmawiamy. Natychmiast się rozłącz.

Gdzie jeszcze znajdziesz tę funkcję?

Weryfikowanie połączenia z banku jest dostępne w Moim ING jeszcze w dwóch innych miejscach. Dotyczy to zarówno aplikacji na telefon, jak i bankowości z której korzystasz w przeglądarce.

  1. Znajdziesz je wybierając Pomoc i Kontakt, zakładkę Skontaktuj się i opcję Zadzwoń na infolinię. Pod informacjami o infolinii znajduje się przycisk Zweryfikuj telefon z ING.
  2. Funkcja dostępna tez jest w menu Usługi, Wzmocnienie bezpieczeństwa, Weryfikacja telefonu z ING.

Warto wiedzieć o spoofingu

Podszywanie się pod numery telefonów to tzw. spoofing. Jest popularnym sposobem wyłudzania pieniędzy. Spoofing ma wiele wariantów, ale wszystkie działają na podobnej zasadzie.

Przykłady

  • Dzwoni do Ciebie oszust i przekonuje, że nasz bank zablokował podejrzany przelew z Twojego konta. Nakłania Cię do wypłaty gotówki w placówce bankowej i wpłatę pieniędzy na podane przez siebie konto. Oszuści często namawiają także do zainstalowania niebezpiecznej aplikacji.
  • Dzwoni automat - odbierasz telefon i słyszysz nagranie z informacją, że ING Bank przygotował dla Ciebie ofertę pożyczki. Następnie dostajesz instrukcję z prośbą o podanie loginu i hasła.

Dlaczego gdy dzwonią oszuści, widać numer naszej infolinii?

Oszuści wykorzystują słabe strony sieci GSM, które pozwalają im podszywać się pod dowolny numer telefonu - w tym infolinię banku. Nie jest to związane z jakimkolwiek przełamaniem naszych systemów bezpieczeństwa.

Jak się bronić przed spoofingiem?

Pracownicy banku nigdy nie będą zachęcali Cię do instalowania dodatkowego oprogramowania, poza naszą aplikacją Moje ING. Nigdy również nie poproszą Cię o podanie hasła do bankowości.

Masz wątpliwości co do autentyczności konsultanta?

Poproś o dodatkową weryfikację danych pracownika, aby bezpiecznie kontynuować rozmowę. W ten sposób zyskasz pewność, że rozmawiasz z właściwą osobą.

Jeśli dane się nie zgadzają, rozłącz się. W ten sposób zagwarantujesz sobie, że dodzwonisz się do prawdziwego pracownika ING.