Jak sprawdzić, czy do Ciebie dzwonimy
Jeśli masz aplikację Moje ING
Kiedy to my dzwonimy
Bezpieczny scenariusz - to naprawdę my dzwonimy. Sprawdź, jak potwierdzić takie połączenie w aplikacji mobilnej.
-
1
Dzwoni telefon z banku, odbierasz go
Bardzo rzadko dzwonimy, ale czasem się to zdarza. Każdy taki telefon powinien wzbudzić Twoją czujność. Przestępcy używają tej metody.
-
2
Naciskasz pusha i logujesz się
Dostajesz wiadomość push (nie SMS!) potwierdzającą że to my dzwonimy. Jeśli nie przyszła, po prostu uruchom aplikację.
-
3
Potwierdzasz rozmowę
Po zalogowaniu zobaczysz potwierdzenie i dane pracownika z którym rozmawiasz. Jeśli ich nie widzisz - rozłącz się.
Gdy dzwoni do Ciebie oszust
Taki scenariusz również może się zdarzyć. Sprawdź, jak go szybko zdemaskować w swojej aplikacji mobilnej.
-
1
Dzwoni telefon "z banku", odbierasz go
-
2
Uruchamiasz aplikację
Brak wiadomości PUSH to sygnał ostrzegawczy. Uruchom aplikację i wybierz "Czy dzwoni ING".
-
3
Demaskujesz oszusta
Po zalogowaniu zobaczysz informację, że z Tobą teraz nie rozmawiamy. Natychmiast się rozłącz.
Jeśli nie masz aplikacji Moje ING
Kiedy to my dzwonimy
Bezpieczny scenariusz - to naprawdę my dzwonimy. Sprawdź, jak potwierdzić takie połączenie w bankowości internetowej.
-
1
Dzwoni telefon z banku, odbierasz go
Bardzo rzadko dzwonimy, ale czasem się to zdarza. Każdy taki telefon powinien wzbudzić Twoją czujność.
-
2
Prosisz naszego specjalistę by chwilę poczekał
Logujesz się do Mojego ING (zaloguj teraz), przez komputer lub przeglądarkę w telefonie. Na głównej stronie dodaj skrót "Czy dzwoni ING".
-
3
Potwierdzasz rozmowę
Po jego użyciu zobaczysz potwierdzenie i dane pracownika z którym rozmawiasz. Jeśli ich nie widzisz - rozłącz się.
Gdy dzwoni do Ciebie oszust
Taki scenariusz również może się zdarzyć. Sprawdź, jak go szybko zdemaskować w bankowości internetowej.
-
1
Dzwoni telefon "z banku", odbierasz go
-
2
Prosisz rozmówcę by chwilę poczekał
Logujesz się do Mojego ING (zaloguj teraz), przez komputer lub przeglądarkę w telefonie. Na głównej stronie dodaj skrót "Czy dzwoni ING".
-
3
Demaskujesz oszusta
Po zalogowaniu zobaczysz informację, że z Tobą teraz nie rozmawiamy. Natychmiast się rozłącz.
Zainstaluj aplikację Moje ING na telefon
Aplikacja mobilna to najwygodniejszy sposób na korzystanie ze swojej bankowości. Masz ją zawsze przy sobie, więc w każdym momencie możesz sprawdzić podejrzany telefon.
Jeśli masz aplikację ING Business
Kiedy to my dzwonimy
Bezpieczny scenariusz – to naprawdę my dzwonimy. Sprawdź, jak potwierdzić takie połączenie w aplikacji mobilnej.
-
1
Dzwoni telefon z banku, odbierasz go
Bardzo rzadko dzwonimy, ale czasem się to zdarza. Każdy taki telefon powinien wzbudzić Twoją czujność. Przestępcy używają tej metody.
-
2
Naciskasz pusha i logujesz się
Dostajesz wiadomość push (nie SMS!) potwierdzającą, że to my dzwonimy. Jeśli nie przyszła, po prostu uruchom aplikację.
-
3
Potwierdzasz rozmowę
Po zalogowaniu zobaczysz potwierdzenie i dane pracownika, z którym rozmawiasz. Jeśli ich nie widzisz – rozłącz się.
Gdy dzwoni do Ciebie oszust
Taki scenariusz również może się zdarzyć. Sprawdź, jak go szybko zdemaskować w swojej aplikacji mobilnej.
-
1
Dzwoni telefon "z banku", odbierasz go
-
2
Uruchamiasz aplikację
Brak wiadomości PUSH to sygnał ostrzegawczy. Uruchom aplikację i wybierz opcję „Weryfikacja telefonu z ING” w zakładce „Profil”.
-
3
Demaskujesz oszusta
Po zalogowaniu zobaczysz informację, że z Tobą teraz nie rozmawiamy. Natychmiast się rozłącz.
Jak dodać skrót w Moim ING
Na stronie głównej bankowości internetowej, poniżej swoich produktów, znajdziesz sekcję "Skróty". Użyj ikonki ołówka by wyświetlić listę dostępnych skrótów i wybierz z listy "Czy dzwoni ING".
Po zatwierdzeniu - skrót do funkcji pojawi się na Twojej stronie. Korzystaj z niego zawsze, gdy ktoś dzwoni podając się za bank ING.
Brak powiadomienia lub skrótu w aplikacji
Wiadomość push wysyłamy do Ciebie w momencie rozpoczęcia rozmowy, jednak jej dotarcie może chwilę zająć. Być może masz zablokowane powiadomienia dla aplikacji Moje ING mobile w ustawieniach telefonu. Odblokuj je, wiadomości push to ważna funkcjonalność Twojej aplikacji.
Jeśli nie widzisz po uruchomieniu aplikacji skrótu "Czy dzwoni ING", prawdopodobnie masz zainstalowaną nieaktualną wersję aplikacji. Przejdź do swojego sklepu z aplikacjami, wyszukaj "Moje ING mobile" i zaktualizuj ją.
Gdzie jeszcze znajdziesz tę funkcję?
Weryfikowanie połączenia z banku jest dostępne w Moim ING jeszcze w dwóch innych miejscach. Dotyczy to zarówno aplikacji na telefon, jak i bankowości z której korzystasz w przeglądarce.
- Znajdziesz je wybierając Pomoc i Kontakt, zakładkę Skontaktuj się i opcję Zadzwoń na infolinię. Pod informacjami o infolinii znajduje się przycisk Zweryfikuj telefon z ING.
- Funkcja dostępna tez jest w menu Usługi, Wzmocnienie bezpieczeństwa, Weryfikacja telefonu z ING.
Warto wiedzieć o spoofingu
Podszywanie się pod numery telefonów to tzw. spoofing. Jest popularnym sposobem wyłudzania pieniędzy. Spoofing ma wiele wariantów, ale wszystkie działają na podobnej zasadzie.
Przykłady
- Dzwoni do Ciebie oszust i przekonuje, że nasz bank zablokował podejrzany przelew z Twojego konta. Nakłania Cię do wypłaty gotówki w placówce bankowej i wpłatę pieniędzy na podane przez siebie konto. Oszuści często namawiają także do zainstalowania niebezpiecznej aplikacji.
- Dzwoni automat - odbierasz telefon i słyszysz nagranie z informacją, że ING Bank przygotował dla Ciebie ofertę pożyczki. Następnie dostajesz instrukcję z prośbą o podanie loginu i hasła.
Dlaczego gdy dzwonią oszuści, widać numer naszej infolinii?
Oszuści wykorzystują słabe strony sieci GSM, które pozwalają im podszywać się pod dowolny numer telefonu - w tym infolinię banku. Nie jest to związane z jakimkolwiek przełamaniem naszych systemów bezpieczeństwa.
Jak się bronić przed spoofingiem?
Pracownicy banku nigdy nie będą zachęcali Cię do instalowania dodatkowego oprogramowania, poza naszą aplikacją Moje ING. Nigdy również nie poproszą Cię o podanie hasła do bankowości.
Masz wątpliwości co do autentyczności konsultanta?
Poproś o dodatkową weryfikację danych pracownika, aby bezpiecznie kontynuować rozmowę. W ten sposób zyskasz pewność, że rozmawiasz z właściwą osobą.