Standardy przeciwdziałania przekupstwom
Deklaracja ING Banku Śląskiego S.A. w sprawie przeciwdziałania korupcji
ING Bank Śląski S.A. (dalej „Bank”), będący częścią działającej globalnie Grupy ING, prowadzi działalność uczciwie, rozważnie i odpowiedzialnie, mając przy tym na celu zapewnienie zgodności z obowiązującymi przepisami prawa, także w zakresie przeciwdziałania korupcji (m.in. z właściwymi przepisami prawa polskiego, Unii Europejskiej i postanowieniami ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską konwencji międzynarodowych). Bank nie akceptuje działań noszących znamiona korupcji – w żadnej postaci, tj. zachowań sprzecznych z zasadami etycznymi, polegających na stwarzaniu sytuacji społecznie szkodliwego odwzajemnienia, nadużywaniu pozycji, wpływów lub władzy w celu uzyskania nienależnych korzyści.
Bank nie akceptuje w szczególności działań, polegających na – bezpośrednim lub pośrednim – wręczaniu korzyści, bądź składaniu obietnicy wręczenia korzyści, jeżeli ma to na celu:
- nakłonienie osoby, której oferowana jest korzyść, do podjęcia działań sprzecznych z prawem lub zasadami etyki biznesowej, np. do zaniechania bądź nierzetelnego wypełnienia obowiązków służbowych;
- wywarcie wpływu na treść decyzji podejmowanej przez osobę pełniącą funkcję publiczną lub nakłonienie tej osoby do podjęcia działań niezgodnych z prawem.
Pracownicy Banku w relacjach z klientami oraz osobami lub podmiotami współpracującymi z Bankiem nie mogą oferować, wręczać ani przyjmować m.in.:
- gratyfikacji, tj. płatności w zamian za ułatwienie lub przyspieszenie załatwienia sprawy,
- korzyści w postaci gotówki i jej ekwiwalentów (w tym m.in.: kart podarunkowych, bonów towarowych, voucherów, papierów wartościowych itp.),
- korzyści wysłanych z adresu prywatnego lub na adres prywatny,
- korzyści w postaci pokrycia kosztów podróży lub zakwaterowania,
- korzyści w przypadku, gdy zachodzi przypuszczenie, że druga strona ukrywa/ukryje ten fakt przed swoim pracodawcą lub mocodawcą.
Od wszystkich osób lub podmiotów współpracujących z Bankiem jako: dystrybutorzy produktów i usług bankowych, pośrednicy, dostawcy towarów i usług, partnerzy inicjatyw w obszarze społecznym, zewnętrzni konsultanci, przedstawiciele itp., oczekuje on przestrzegania przepisów prawa dotyczących przeciwdziałania korupcji. Oczekiwanie to odnosi się zarówno do relacji z Bankiem, jak i z innymi osobami oraz podmiotami, w szczególności z podwykonawcami oraz osobami pełniącymi funkcje publiczne1. Bank nie utrzymuje współpracy z osobami lub podmiotami, które dopuszczają się naruszeń ww. przepisów prawa.
1 w rozumieniu art. 115 § 19 Ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny