Z tego artykułu dowiesz się:
Ponad 65 proc. płatności w handlu detalicznym w Polsce odbywa się bezgotówkowo1 przejdź do przypisu. Aż 98 proc. z nich to płatności zbliżeniowe. Jesteśmy pod tym względem liderami w Europie. To efekt pandemii i zasługa klientów otwartych na nowe technologie. Z równą swobodą płacą na terminalach płatniczych kartą i telefonem. Nawet jeśli ten terminal to softpos – aplikacja na telefon do przyjmowania płatności zbliżeniowych.
Co to jest softpos
SoftPoS (Software Point of Sale) to rewolucyjna nowa technologia, która umożliwia przyjmowanie płatności kartą, telefonem i zegarkiem bezpośrednio na smartfonie sprzedawcy. Jako jeden z pierwszych banków w Polsce takie rozwiązanie zaproponował przedsiębiorcom ING Bank Śląski. Nasza aplikacja eTerminal od ING zamienia w punkty sprzedaży telefony i tablety z systemem Android i funkcją NFC.
Nie trzeba mieć dodatkowego urządzenia. Wystarczy podpisać z umowę i pobrać aplikację eTerminal od ING ze sklepu Google. Po zainstalowaniu aplikacji i po przejściu kilku kroków konfiguracji, telefon jest gotowy, żeby przyjmować płatności.
Jak działa softpos
Softpos działa bardzo podobnie do zwykłego terminala płatniczego. Sprzedawca wpisuje w aplikacji eTerminal kwotę transakcji. Klient przykłada do telefonu swój telefon, zegarek albo kartę i następuje płatność. Kwotę, szczegóły i postęp transakcji widzi bardzo wyraźnie dzięki funkcji odwróconego ekranu.
Jeśli kwota jest wyższa niż 100 zł, klient potwierdza ją bezpiecznie PIN-em na ekranie telefonu - softposa. Od razu też może pobrać potwierdzenie płatności – skanując kod QR. Ale jeśli chce je zachować na później, aplikacja może mu je również wysłać mejlem.
Czym się różni softpos od tradycyjnego terminala
Na eTerminalu klient zapłaci tymi samymi metodami, co na zwykłym terminalu płatniczym: kartami Visa i MasterCard, portfelami cyfrowymi takimi jak Google Pay czy Apple Pay, zegarkiem, a także BLIKIEM zbliżeniowym. Jedyna różnica jest taka, że muszą to być płatności zbliżeniowe, choć i to się zmienia. Aplikacja eTerminal od ING umożliwia płatność kodem BLIK. Klient wpisuje go na ekranie smartfona sprzedawcy, a potem potwierdza płatność w swojej aplikacji bankowej.
Z perspektywy sprzedawcy różnice są większe.
- Terminal płatniczy w telefonie można zabrać ze sobą wszędzie. Żeby zadziałał, telefon musi być tylko naładowany i mieć łączność z internetem. Urządzenie jest zawsze pod ręką, ciężko o nim zapomnieć. Przydaje się w różnych warunkach i niespodziewanych sytuacjach. Jednocześnie trudno je zgubić lub zniszczyć.
- Rozwiązanie jest bardzo tanie. Przedsiębiorca nie płaci za zakup i wynajem dodatkowego urządzenia. Instalacja i korzystanie z aplikacji są bezpłatne. Kosztem jest tylko prowizja od wykonanych transakcji. A i jej można uniknąć - przynajmniej przez pierwsze kilka miesięcy. Użytkownicy softposów mogą skorzystać z dofinansowania z Programu Polska Bezgotówkowa - takiego samego, jak w przypadku innych terminali płatniczych.
- Zamówienie i instalacja eTerminala są całkowicie zdalne. Umowę o aplikację terminalową przedsiębiorca podpisuje w bankowości internetowej – bez papierowych dokumentów. Nie musi czekać na urządzenie. Od razu samodzielnie pobiera i aktywuje aplikację. Pomagają w tym proste i czytelne ekrany. Instalację wspierają dwa krótkie filmy instruktażowe dostępne w aplikacji. A dzięki trybowi testowemu można przećwiczyć, jak prawidłowo przykładać kartę lub telefon do eTerminala.
Razem z softposem firma otrzymuje także system do zarządzania eTerminalami, w którym na bieżąco może śledzić i analizować płatności. A jeśli z jakichś powodów chce zrezygnować z eTerminala – zrobi to równie łatwo.
W jakich firmach sprawdza się softpos
Softpos - taki jak aplikacja eTerminal od ING - z założenia był rozwiązaniem głównie dla małych firm, które mają niewielką liczbę transakcji w miesiącu albo działają sezonowo. Szybko stał się jednak popularny również w innych miejscach: gabinetach lekarskich, salonach piękności, firmach, które świadczą usługi w domu klienta albo w terenie (np. podczas targów, gier terenowych). Dla tych pierwszych eTerminal jest metodą na przyciągnięcie nowych klientów i wyższe kwoty transakcji. Dla tych drugich liczy się mobilność, łatwość i wygoda przy przemieszczeniu się - telefon mają zawsze przy sobie1 przejdź do przypisu.
Fakt, że nie są potrzebne żadne dodatkowe urządzenia przekonuje tych przedsiębiorców, którzy jeszcze nie korzystali z terminali. Nic nie ryzykują, bo softpos nic ich nie kosztuje.
Rozwiązanie jest otwarte również na integrację aplikacji płatniczej z innymi autorskimi aplikacjami mobilnymi sieci handlowych i usługowych o dużej liczbie pracowników (firmy kurierskie, dostawcy, korporacje taksówkarskie, firmy ubezpieczeniowe, sieci handlowe z dużymi szczytami sprzedaży).
1 Raport: Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce 2023; POLASIK Research 2024 r. Wróć do treści