Na co zwracają uwagę klienci przy płatnościach bezgotówkowych

20 kwietnia 2021
Ostatnia aktualizacja: 27 sierpnia 2024

Terminal POS to urządzenie, które pozwala szybko i bezpiecznie płacić. Masz już terminal płatniczy? Podpowiadamy, co zrobić, żeby jak najlepiej go wykorzystać i na co zwracają uwagę klienci, którzy chcą użyć karty.

Kobieta w piekarni płaci kartą na terminalu płatniczym

Milion terminali POS

Jak podaje Narodowy Bank Polski, na koniec września 2023 r. na polskim rynku było w obiegu 45 mln kart płatniczych1przejdź do przypisu. Dla porównania, osiem lat wcześniej było ich o ok. 10 mln mniej. Co więcej, większość wydanych kart, bo aż 96,8%, pozwala płacić zbliżeniowo. 

Polacy coraz rzadziej wybierają gotówkę. Kiedy trzeba zapłacić za obiad czy zakupy, do portfela po banknoty i monety sięga 35% osób2przejdź do przypisu. 65% Polaków preferuje płatności bezgotówkowe. 

Szybkie płatności sprawdzają się w zasadzie w każdym biznesie. Będą szczególnie przydatne, jeśli działasz w branży, w której klienci decyzje o zakupie podejmują często spontanicznie. Należy do nich na przykład gastronomia. Co możesz zrobić, żeby jak najefektywniej wykorzystać terminale płatnicze?

Dopasuj terminal POS do usługi

Terminal stacjonarny to uniwersalny sprzęt, który sprawdzi się w większości przypadków – sklepie spożywczym, warzywniaku, cukierni, piekarni czy barze. Dzięki niemu Twoi klienci szybko zapłacą po podejściu do kasy.

Dobrze mieć w zapasie także mobilny czytnik kart płatniczych. Jeśli prowadzisz restaurację, Twoi goście mogą oczekiwać, że po zjedzeniu obiadu kelner podejdzie do nich z rachunkiem. Jeśli będą chcieli zapłacić kartą, przyda Ci się przenośny terminal z Wi-Fi, dzięki któremu klienci nie będą musieli fatygować się do baru.

Jeżeli masz lokal, który dostarcza jedzenie na wynos, zamów czytnik mobilny z kartą SIM albo softpos czyli aplikację eTerminal na telefon. Będzie działać wszędzie tam, gdzie sieć komórkowa. Gdy zaoferujesz klientom możliwość płacenia kartą przy odbieraniu jedzenia w domu, ich grono może się zwiększyć, a Twoje zyski wzrosnąć.

Jeden terminal płatniczy to za mało

Poranek, czas lunchu, powroty z pracy w godzinach popołudniowych – to pory, w których można spodziewać się wzmożonego ruchu w sklepie czy lokalu gastronomicznym. Właśnie wtedy klienci mają okazję, żeby zrobić zakupy czy zamówić jedzenie.

Żeby zmniejszyć ewentualne kolejki, rozważ otwarcie drugiej kasy wraz z dodatkowym terminalem. Dzięki temu szybciej obsłużysz klientów, a Twoi pracownicy nie będą musieli się dzielić jedynym dostępnym czytnikiem kart płatniczych. Sprawna obsługa może być dla klientów argumentem, żeby częściej wracać do Twojej firmy.

Czy można płacić BLIKIEM? Dodatkowe usługi z terminalem POS

Gdy zamawiasz terminal POS, możesz wybrać dodatkowe opcje, które zwiększą funkcjonalność czytnika kart. Rozszerzysz swoją ofertę, jeśli chodzi o przyjmowanie zapłaty.

  • Warto umożliwić klientom korzystanie z BLIKA. Jest to system, który polega na generowaniu unikalnego kodu, który Twój klient wpisuje na klawiaturze czytnika, żeby zapłacić. Z BLIKA korzysta już blisko 5,5 mln osób, a dzienna liczba transakcji przekracza milion. Żeby korzystać z tej metody wystarczy mieć smartfon.
  • Zastanów się też nad włączeniem funkcji Cashback. Dzięki niej Twój klient w trakcie zakupów może wypłacić przy pomocy karty gotówkę. Jest to usługa dodatkowa, która może do Ciebie przyciągnąć osoby, które szybko potrzebują banknotów albo stałych mieszkańców okolicy, jeżeli w pobliżu nie ma bankomatu.

Płatność kartą za małe kwoty

Na co jeszcze mogą zwracać uwagę klienci, poza dostępnymi metodami płatności? Na to, czy mogą zapłacić kartą, jeśli kupują coś tańszego, na przykład chleb czy lody.

Klientów może zniechęcić to, że w Twoim barze czy sklepie wisi karteczka „płatność kartą tylko od 20 zł”. Nie tylko możesz stracić potencjalnego nabywcę. Będzie to też wbrew umowie z organizacją płatniczą. Ponadto, zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego o płatnościach, jako sprzedawca masz obowiązek akceptowania zapłaty kartą na dowolną kwotę.

Możesz także liczyć na efekt skali. Nawet stosunkowo niewielkie kwoty mogą przełożyć się na spory zarobek. Jeśli w Twoim lokalu nie będzie dolnego limitu dla płatności kartą, liczba Twoich klientów może wzrosnąć.

Obsługa terminala POS w małym palcu

Chociaż może się to wydawać oczywiste, klienci mogą też zwrócić uwagę na to, jak Ty lub Twoi pracownicy posługujecie się urządzeniem. Obsługa terminala płatniczego nie jest skomplikowana, ale zdarzają się różne przypadki.

Połączenie z systemem płatniczym może chwilowo się zerwać, transakcja zostanie odrzucona i klient będzie chciał użyć innej karty - jeśli nie będziesz wiedzieć, jak się w takiej sytuacji zachować, zakupy mogą się wydłużyć i powstanie kolejka.

Klienci podczas płacenia bezgotówkowo często zwracają uwagę na drobnostki, które jednak mogą zaważyć na tym, czy wrócą do Ciebie na obiad czy po zakupy. Jeżeli zadbasz o detale, o których piszemy powyżej, może się to przełożyć na lepsze wyniki finansowe. Jeśli zastanawiasz się, który terminal wybrać, w jaki sposób włączyć takie usługi, jak BLIK lub szukasz pomocy w kwestii tego, jak obsługiwać terminal płatniczy, zajrzyj na naszą stronę terminali płatniczych.

Chcesz się dowiedzieć więcej na temat tego, jak czytnik kart może Ci pomóc w zwiększeniu zysków? Przeczytaj artykuł „Terminal mobilny i jego wpływ na Twój biznes”.


Raport „Informacja o kartach płatniczych III kwartał 2023 r.” opracowany przez Narodowy Bank Polski, opublikowany w styczniu 2024 r. Wróć do treści

Raport: Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce 2023; POLASIK Research 2024 r. Wróć do treści