Czym są płatności bezgotówkowe
Płatności bezgotówkowe to rozliczenia finansowe, w których pieniądze są przenoszone z jednego konta bankowego na drugie bez posługiwania się gotówką. W ramach takiej transakcji zmieniają się zapisy na kontach bankowych stron, które rozliczają się w taki sposób. Dzięki płatnościom bezgotówkowym możemy płacić przy pomocy karty lub przelewu online. Pieniądze elektroniczne wymagają posiadania odpowiednich urządzeń (takich jak terminal bezgotówkowy) oraz dostępu do internetu.
Popularność płatności bezgotówkowych w Polsce
W Polsce do najpopularniejszych form transakcji bezgotówkowych należą: karty płatnicze (debetowa, kredytowa, obciążeniowa i przedpłacona), przelewy elektroniczne, BLIK, PayPal, płatność przy pomocy urządzeń mobilnych. Według badania „Zwyczaje płatnicze a rozwój sieci akceptacji kart w Polsce Polasik Reaserch” aż 65% ankietowanych najczęściej korzysta z płatności bezgotówkowych. Pokazuje to bardzo wyraźnie rosnącą popularność tego typu transakcji i terminali w naszym kraju. Stale rośnie też liczba kart płatniczych. Według raportu Narodowego Banku Polskiego „Informacja o kartach płatniczych III kwartał 2023 r.”1 przejdź do przypisu na koniec września 2023 r. na polskim rynku było w obiegu 45,0 mln kart płatniczych.
Jeszcze kilka lat temu pensjonat czy restauracja, w których można było płacić tylko gotówką, nie były wcale czymś dziwnym w naszym ekonomicznym krajobrazie. Obecnie, wielu Polaków przed wejściem do tego typu obiektów, wypatruje na drzwiach naklejki: Tu zapłacisz zbliżeniowo. Miejsca, w których nie ma możliwości płatności kartą, są postrzegane jako te, które nie idą z duchem czasu i mało dostosowane do potrzeb klientów. Zdecydowanie warto mieć to na uwadze, rozważając płatności dostępne w naszym biznesie.
Dlaczego warto udostępnić płatności bezgotówkowe
Jeśli pracujesz z klientami, płatności bezgotówkowe są Ci potrzebne. Dają dużo korzyści, z których Twoja firma po prostu musi skorzystać:
- Wygoda – dzięki terminalom bezgotówkowym, Twoi kasjerzy nie będą zmuszeni wydawać reszty. Mogą skupić się na swoich obowiązkach, a nie martwić, czy na pewno dobrze rozliczyli ostatni rachunek.
- Elastyczność – dzięki terminalom dotykowym Twoi pracownicy już nigdy nie będą nerwowo przetrząsać kasy w poszukiwaniu wystarczającej ilości drobnych. Zamiast rozmieniać banknoty u sąsiadów, po prostu zrealizują dla Ciebie płatność.
- Dostosowanie do potrzeb klientów – umożliwienie klientom płatności w sposób bezgotówkowy to jasna informacja, że słyszysz ich potrzeby.
- Nowoczesność – korzystanie z terminali płatniczych i transakcji bezgotówkowych jasno maluje pozytywny obraz Twojej firmy. Idziesz z duchem czasu, otwierasz się na nowinki technologiczne i nie boisz się ich stosować w swoim biznesie.
- Mniejsza możliwość oszustwa – technologia fałszerstwa poszła tak bardzo do przodu, że przeciętny Kowalski nie jest w stanie odróżnić banknotów prawdziwych od dobrze przygotowanych falsyfikatów. Twój pracownik w ferworze obowiązków może nie wychwycić takiej próby oszustwa. Dzięki terminalom bezgotówkowym nie musi się tym martwić.
- Higiena – szczególnie ważna dla małych firm w branży gastronomicznej, gdzie bardzo często właściciel biznesu samodzielnie przyjmuje zamówienia, przygotowuje jedzenie i przyjmuje płatności. Oderwanie się od smażenia burgerów po to, by wydać resztę jest mało higieniczne i może budzić wątpliwości klientów.
- Bezpieczeństwo – płatności bezgotówkowe dają jeszcze jedną, ważną korzyść. Chodzi oczywiście o większe bezpieczeństwo takich płatności, np. podczas wydawania reszty.
Jak widzisz, lista korzyści z płatności bezgotówkowych i terminali dotykowych jest naprawdę długa. Zdecydowanie warto rozważyć ich wprowadzenie w swojej firmie.
Jak wdrożyć płatności bezgotówkowe w swoim biznesie
Wdrożenie terminali dotykowych w swoim biznesie wcale nie jest trudne. Najlepszym i najmniej „bolesnym” sposobem jest kontakt z dobrym bankiem, który ma w swojej ofercie terminale bezgotówkowe do obsługi kart płatniczych i urządzeń mobilnych. Weź pod uwagę dwie kwestie:
Koszty płatności bezgotówkowych
Obsługa płatności bezgotówkowych wiąże się z dodatkowymi kosztami dla Twojego biznesu. Najważniejsze opłaty, które możesz spotkać to:
- Koszt dzierżawy terminala bezgotówkowego – opłata za korzystanie z terminala dotykowego najczęściej jest regulowana w cyklu comiesięcznym, ale na rynku są także oferty, w których płacisz raz i nabywasz terminal na własność. Zapytaj bank, który wariant oferuje, a jeśli masz do wyboru obie możliwości, przeanalizuj, co Ci się bardziej opłaci.
- Koszt realizacji transakcji – składa się na niego marża agenta, opłata interchange fee banku i opłaty serwisowe przekazywane organizacji płatniczej (Visa, MasterCard).
- Inne koszty – można także spotkać się z dodatkowymi opłatami na rzecz agenta – np. kosztem przesłania papierowych raportów transakcji, jeśli takich potrzebujesz.
Dobór oferty
Kolejną rzeczą, na którą musisz zwrócić uwagę wdrażając płatności bezgotówkowe jest oferta. Jakie elementy są szczególnie ważne?
- Sposób dostawy terminalu – w dobrych ofertach, za niewielką dodatkową opłatą będziesz mógł skorzystać z pomocy technika-serwisanta, który przywiezie do Ciebie urządzenie i nauczy Cię jego obsługi.
- Dobry serwis – to bardzo ważny element. W najlepszych ofertach znajdziesz serwis 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu i krótki czas dostarczenia naprawionego urządzenia do Ciebie (maksymalnie do 2 dni roboczych).
- Szybkie rozliczenie transakcji – na pewno chcesz uniknąć długiego czekania na swoje pieniądze. W dobrych ofertach środki zostaną przekazane na Twój rachunek następnego dnia roboczego.
- Usługi dodatkowe – zdecydowanie warto mieć je na uwadze. W świetnych ofertach znajdziesz np. możliwość skorzystania z rozbudowanego portalu internetowego, opcję generowania raportów czy śledzenia statystyk.
- Usługi dla hoteli, pensjonatów i wypożyczalni sprzętu - takie jak preautoryzacja transakcji dodatkowo zwiększają bezpieczeństwo, że otrzymasz zapłatę za usługę.
Przed podjęciem decyzji przeanalizuj dokładnie ofertę i koszty, żeby mieć pewność, że znasz i rozumiesz wszystkie zapisy umowy.
Rodzaje terminali płatniczych
Jakie terminale można spotkać na rynku? Cóż, w zależności od tego, czy pobranie płatności odbywa się w jednym, wyznaczonym punkcie, czy konieczne jest przemieszczanie się z terminalem dotykowym, możemy wyróżnić:
- Terminale stacjonarne – wybierany w miejscach, gdzie płatność pobierana jest w jednym miejscu, stacjonarnie. Aby z niego skorzystać, konieczne jest podłączenie do internetu.
- Terminale mobilne – czyli takie, które możemy zabrać do klienta, żeby pobrać od niego płatność. Szczególnie wygodne w branży gastronomicznej. Działa za pomocą GPRS (moduł GSM z kartą SIM) lub wi-fi.
- Softposy - czyli terminale płatnicze w formie aplikacji na telefon, takie jak Aplikacja eTerminal od ING.
Program Polska Bezgotówkowa
Jeszcze nigdy wdrożenie płatności bezgotówkowych w swoim biznesie nie było tak proste. Dzięki wspólnej akcji instytucji państwowych i przedsiębiorców, małe i średnie firmy mogą skorzystać z darmowego terminala płatniczego i nie ponosić kosztów użytkowania przez pierwsze 12 miesięcy (lub do momentu osiągnięcia przez terminal 100 tys. zł obrotów). Wszystko to w ramach programu „Polska Bezgotówkowa”.
W jaki sposób możesz skorzystać z oferty? Wystarczy, że spełnisz następujące kryteria:
- jesteś małym lub średnim przedsiębiorcą
- w ciągu ostatniego roku nie przyjmowałeś w swojej firmie płatności bezgotówkowych
- chcesz podpisać umowę na minimum 18 miesięcy
- chcesz się starać o maksymalnie 1 terminal.
Więcej informacji o programie znajdziesz na stronie Programu Polska Bezgotówkowa.
Dzięki płatnościom bezgotówkowym i terminalom dotykowym Twój biznes może wejść na zupełnie nowy poziom. Zdecydowanie warto zrobić ten krok w stronę rozwoju i nowoczesności. Szczególnie, że dzięki programom takim jak „Polska Bezgotówkowa”, możesz znacząco obniżyć koszt wprowadzenia takiej pozytywnej zmiany do swojej firmy.
1 Raport „Informacja o kartach płatniczych III kwartał 2023 r.” opracowany przez Narodowy Bank Polski, opublikowany w styczniu 2024 r. Wróć do treści