Subskrypcje – dlaczego lubimy usługi abonamentowe

7 września 2020
Ostatnie aktualizacja: 9 sierpnia 2023

 

Już od paru lat pisze się o końcu ery Polaków-piratów. Dostępność rozrywki, oprogramowania i wygoda płacenia za dobra elektroniczne miały zniechęcić do ściągania ich z nielegalnych źródeł. Ze względu na szeroki wybór serwisów streamingowych subskrypcje jeszcze umocniły swoją pozycję. Jak działają i za co je cenimy?

Kobieta w trakcie pracy. Rysuje coś na ekranie graficznym

Handel subskrypcyjny to powtarzalne dostarczanie produktu lub usługi klientowi, który najczęściej płaci za taki dostęp w sposób automatyczny – np. należność jest ściągana z karty.

Popularnym przykładem są gry online, zakup licencji na oprogramowanie, platformy rozrywkowe, członkostwo w klubie fitness, diety pudełkowe lub pudełka z kosmetykami lub ubraniami, pakiety opieki medycznej, długoterminowy najem aut... Przykładów jest naprawdę sporo.

Z tekstu dowiesz się o tym:

Rozwój gospodarki subskrypcyjnej

Według agencji badawczej Gartner już w 2020 roku ponad 80% dostawców oprogramowania komputerowego miało zmienić model biznesowy na subskrypcje.

Zmienia się nasz sposób myślenia o posiadaniu rzeczy na własność – bardziej cenimy dostęp do nich. W ramach abonamentu możemy korzystać z produktu lub usługi kiedy chcemy – w dowolnym momencie możemy też zrezygnować lub zapłacić za faktycznie wykorzystany zasób (w modelu płatności pay-as-you-go).

Często argumentem jest też sama cena. Dostęp do wynajmowanego roweru miejskiego jest tańszy od zakupu nowego sprzętu, podobnie z licencją na oprogramowanie czy zakupem filmów czy muzyki na nośnikach. Wyobrażasz sobie, jakby to było kupić na płytach CD wszystkie filmy, które dzisiaj oglądasz przez internet na popularnych platformach filmowych?

Z subskrypcji możemy też najczęściej w każdej chwili zrezygnować – czasem po prostu wystarczy przestać płacić. 

Uwaga! Sposób rezygnacji z usługi zależy od umowy z dostawcą – niektóre przewidują dodatkowe opłaty za wcześniejszą rezygnację z ustalonego wcześniej okresu abonamentowego.

Dlaczego lubimy usługi abonamentowe

Światowa moda na subskrypcje udzieliła się też Polakom.

Według raportu Subskrypcje PL 2019 - 80% z nas podkreśla wygodę korzystania z usług, prawie 70% wskazuje na bezpieczeństwo płatności w modelu subskrypcyjnym, a ponad 60% wskazuje też zalety cenowe – promocje dla abonentów lub realnie niższą cenę w porównaniu z opcją zakupu produktu lub usługi na własność.

Klient w centrum modelu subskrypcyjnego

Subskrypcje zmieniają myślenie o kliencie. Mniej liczy się już wolumen sprzedanych produktów lub usług, bardziej ceni się abonenta i dostarcza mu się coraz to nowych doświadczeń, zabiegając o długoterminową, wartościową relację.

Przy okazji subskrypcji nie można pominąć zjawiska ekonomii współdzielenia (sharing economy). Opiera się na zasobach ludzkich i materialnych powstałych w wyniku wspólnego tworzenia, produkcji, dystrybucji, handlu i konsumpcji dóbr i usług. Może to mieć bardziej zorganizowaną formę – w postaci usługi świadczonej przez firmę lub oddolnej organizacji przez samych konsumentów.

Z raportu PWC – (Współ)dziel i rządź z 2016 wynikało, że już wtedy 81% respondentów przyznało, że korzystanie z cudzych dóbr i usług jest bardziej korzystne. Jeśli szukasz przykładów, rozejrzyj się wokół – dojeżdżasz do pracy z innymi osobami w ramach carpoolingu, pracujesz w biurze wynajmowanym z innymi freelancerami w ramach coworkingu, wspierasz datkiem znajomego, który zbiera w sieci na realizację swojej gry planszowej, a wakacje spędzasz za półdarmo, odpłacając się gościnnością lub fajną relacją z gospodarzem w ramach coachsurfingu.

Jak płacić za subskrypcje w Moim ING

To zależy od produktu i serwisu, w którym go kupujesz. Czasem konieczne jest podanie danych karty i określenie rodzaju płatności (np. jednorazowa lub cykliczne), innym razem użytkownik sam może opłacać abonament lub doładować konto na platformie w jeszcze inny sposób.

Kartę możesz też podpiąć do portfela mobilnego

Np. Google Pay lub Apple Pay. W ten sposób nie musisz za każdym razem podawać danych karty potrzebnych do płatności. Więcej o płatnościach telefonem

Jeśli robisz powtarzające się przelewy – łatwiej będzie Ci z automatycznymi płatnościami. Z poleceniem zapłaty opłacisz faktury od wybranych dostawców na różne kwoty. Jeśli kwota jest stała, możesz ustawić stałe zlecenie – np. przelew za prenumeratę lub licencję oprogramowania.

Automatyzm płatności to jedna z głównych zalet i wygód, na które wskazują korzystający z subskrypcji.

W Moim ING kupisz też kody doładowujące konta w popularnych platformach rozrywkowych – nie musisz podawać danych karty, żeby korzystać z Netflixa, XBOXA, Spotify i innych. Kod możesz wykorzystać na własne potrzeby lub podarować innej osobie.

Kolejny sezon lub quest czeka?

Doładuj multimedia