Kredyt hipoteczny - jak wygląda proces zakupu mieszkania krok po kroku

Kredyt hipoteczny - jak wygląda proces zakupu mieszkania?

Przychodzi w życiu taki moment, w którym zaczynasz myśleć o kupnie własnego mieszkania. Na początku wszystko może wydawać się trudne i skomplikowane. Masz już na oku jakieś mieszkanie? Sprawdź nasz ogólny opis procesu zakupu mieszkania i poczuj się pewniej przed podjęciem tej ważnej decyzji. Od czego zacząć?

Potwierdź swoją zdolność kredytową

Możesz to zrobić w dowolnym banku lub u wybranego pośrednika kredytu hipotecznego. Pośrednik lub specjalista banku może Cię zapytać:

  • ile zarabiasz i jakie masz wydatki,
  • czy masz inne kredyty,
  • ile osób liczy Twoje gospodarstwo domowe,
  • gdzie i na jakiej umowie pracujesz - umowie o dzieło, umowie-zlecenie, umowie na czas nieokreślony.

Pamiętaj, żeby zabrać ze sobą dowód osobisty.

Odbierz prospekt informacyjny lub podpisz umowę

Na rynku wtórnym może być potrzebna umowa przedwstępna. Na rynku pierwotnym do złożenia wniosku o zakup mieszkania wystarczy Prospekt informacyjny z częścią indywidualną.

Umowa przedwstępna może być zawarta w formie papierowej umowy cywilno-prawnej. Zwróć uwagę, aby w umowie oprócz danych kupującego i sprzedającego znalazł się:

  • dokładny adres mieszkania,
  • dokładny opis np. czy ma piwnicę, balkon, garaż numer księgi wieczystej,
  • kwota, za ktorą kupujesz mieszkanie,
  • w jaki sposób i do kiedy zostanie podpisany akt notarialny,
  • kwota zaliczki lub zadatku jaki został wpłacony.

W ING nie wymagamy umowy przedwstępnej. Ostateczną decyzję kredytową wydamy na postawie Twojego oświadczenia woli zakupu.

Skompletuj dokumenty do wniosku kredytowego

Jeśli zdecydujesz się złożyć wniosek o kredyt hipoteczny, warto wcześniej przygotować sobie potrzebne dokumenty: 

  • wniosek o kredyt hipoteczny,
  • zaświadczenie o zarobkach,
  • dane osoby, która składa wniosek/ poręcza kredyt,
  • dowód osobisty albo paszport i drugi dokument tożsamości, np. prawo jazdy.

Podpisz umowę kredytową

Gratulacje, decyzja kredytowa jest pozytywna. Zapoznaj się z warunkami umowy. Przeczytaj ją dokładnie i spokojnie, najlepiej w domu. Nie musisz się spieszyć. Umowę kredytową podpiszesz w oddziale banku. 

Zwróć uwagę na postawione przez bank warunki. Być może któreś z nich musisz spełnić jeszcze przed podpisaniem umowy kredytowej.

Podpisz umowę deweloperską

Ta umowa jest konieczna, jeśli deweloper dopiero buduje Twoje mieszkanie. Jeśli budynek z Twoim mieszkaniem jest już oddany do użytkowania, wystarczy umowa przedwstępna z deweloperem. 

Podpisz umowę zakupu mieszkania

Umowę zakupu mieszkania podpiszesz u notariusza. Akt notarialny zawiera m.in:

  • dane właściciela,
  • adres mieszkania,
  • dokładny opis mieszkania (np. czy ma piwnicę, balkon, garaż),
  • numer księgi wieczystej,
  • cenę mieszkania,
  • wysokość tzw. wkładu własnego, czyli wysokość Twojej wpłaty
  • terminy i kolejne raty, które dostanie sprzedający.

Odbierz klucze

Z poprzednim właścicielem lub deweloperem podpisz protokół zdawczo-odbiorczy. Sprawdź i spisz stan liczników. Zapytaj też o sposób rozliczania opłat. Jeśli kupujesz mieszkanie, które jest pod opieką spółdzielni, stajesz się jej członkiem. Czasami wiąże się to z tzw. wpisowym. Może ono wynieść ok. 800 zł.

Wpisz hipotekę

Wpis do hipoteki (do IV działu księgi wieczystej) zrobisz w sądzie rejonowym, w którym prowadzona jest księga wieczysta kupowanego mieszkania. Następnie w urzędzie skarbowym właściwym dla Twojego miejsca zamieszkania opłać podatek od czynności cywilnoprawnych - 19 zł. Za wpis do hipoteki sąd pobiera opłatę 200 zł.

Tę część może wykonać za Ciebie notariusz. Uzgodnij to z nim przed podpisaniem umowy zakupu mieszkania.

Dostarcz akt notarialny do banku

Razem z umową zakupu mieszkania, zabierz ze sobą inne dokumenty, których do wglądu może potrzebować bank, przed uruchomieniem Twojego kredytu:

  • wniosek o wpis hipoteki,
  • potwierdzenie opłacenia wniosku o wpis hipoteki,
  • potwierdzenie opłacenia podatku od czynności cywilno-prawnych,
  • inne, które mogły się pojawić w umowie kredytowej.

Wykup ubezpieczenie mieszkania

Ubezpieczenie Twojego mieszkania to zabezpieczenie kredytu. Pamiętaj, aby poinformować ubezpieczyciela o tym, że masz podpisaną umowę cesji z praw polisy ubezpieczenia nieruchomości. 

Banki współpracują ze znanymi towarzystwami ubezpieczeniowymi. Często warunki tych ofert ubezpieczeń są lepsze, niż te które klienci otrzymują idywidualnie od ubezpieczycieli.

Udaj się do urzędu miasta

W urzędzie miasta możesz zameldować się w swoim nowym mieszkaniu. Zgłoś też obowiązek podatkowy (podatek od nieruchomości i użytkowanie wieczyste), nie później niż 14 dni od podpisania aktu notarialnego. Przy okazji wizyty w urzędzie możesz złożyć wnioski o aktualizację swoich dokumentów, np. prawa jazdy, dowodu rejestracyjnego samochodu.

Podpisz umowy z dostawcami mediów

Do podpisania umów z dostawcami mediów mogą przydać Ci się:

  • protokół zdawczo-odbiorczy mieszkania (ze stanem liczników),
  • akt notarialny,
  • dowód osobisty.

 

Gratulacje! Teraz możesz urządzić parapetówkę.

Produkty, które mogą Cię zainteresować:

Najczęściej używane tagi

Zobacz więcej Pokaż mniej