Dodatkowe koszty przy zakupie mieszkania

Kredyt hipoteczny - jak wygląda proces zakupu mieszkania?

Znajdujesz swoje wymarzone mieszkanie i decydujesz się je kupić. Masz przygotowany wkład własny, składasz wniosek o kredyt hipoteczny. Czy czekają Cię jeszcze jakieś wydatki? Sprawdź naszą listę i nie daj się zaskoczyć!

1. Opłaty u notariusza

Taksa notarialna

Taksa notarialna to opłata, którą pobiera notariusz za swoje usługi. Im droższe mieszkanie, tym wyższa opłata, np. za wystawienie aktu notarialnego. Warto jednak negocjować wysokość taksy - każdy notariusz sam ją ustala.

Odpis aktu notarialnego

Odpis aktu notarialnego to dowód, że mieszkanie jest Twoje. Na początek zrób u notariusza jeden odpis dla siebie - powinien wystarczyć. W każdej chwili możesz zamówić kolejne. Koszt odpisu aktu notarialnego to 150 zł. W ING będziemy potrzebowali Twój akt notarialny tylko do wglądu.

Wpis własności do II działu księgi wieczystej

Notariusz złoży w sądzie wniosek o wpis własności do II działu księgi wieczystej. Koszt tego wpisu to 200 zł. Ma na to 3 dni od dnia, w którym podpiszesz akt własności swojego nowego mieszkania. Jeśli Twoje mieszkanie nie ma jeszcze księgi wieczystej, wniosek o jej założenie może też złożyć notariusz. Opłata skarbowa za ten wniosek wynosi 60zł. Zapytaj notariusza, czy za złożenie tego wniosku będzie oczekiwał dodatkowej opłaty. 

Podatek od czynności cywilnoprawnych

Podatek od czynności cywilnoprawnych to podatek, który zapłacisz u notariusza przy podpisaniu aktu notarialnego zakupu mieszkania. Notariusz przekaże go do Urzędu Skarbowego. Wynosi on 2% ceny mieszkania.

2. Koszty kredytowe

Usługa wyceny mieszkania

W ING nie musisz się martwić o wycenę mieszkania. Jeśli chcesz, możesz tę usługę zlecić nam. Wykonany operat szacunkowy wyślemy Ci do domu pocztą. Usługa wyceny mieszkania zlecona przez ING to 420 zł. 
Możesz też zlecić wykonanie operatu szacunkowego dowolnemu rzeczoznawcy majątkowemu. Warto sprawdzić cenę w kilku firmach, różnice mogą być duże.

Wpis do IV działu księgi wieczystej

Podstawowym zabezpieczeniem kredytu hipotecznego jest wpisana hipoteka w dziale IV księgi wieczystej. Wniosek do sądu składasz po podpisaniu aktu zakupu mieszkania. Koszt wpisu to 200 zł. Za dodatkową opłatą może go złożyć notariusz. 

Podatek z tytułu ustanowienia hipoteki

Podatek od czynności cywilnoprawnych opłacisz w urzędzie skarbowym odpowiadającym Twojemu adresowi zamieszkania (druk PCC-3, deklaracja w sprawie podatku od czynności cywilnoprawnych). Jest to podatek od czynności ustanowienia hipoteki i wynosi 19 zł. Do opłacenia podatku zobowiązany jest tylko jeden ze współwłaścicieli, pozostali składają oświadczenie, potwierdzające że podatek został opłacony.

Ubezpieczenie nieruchomości do kredytu hipotecznego

Sprawdź w kilku towarzystwach ubezpieczeniowych, ile będzie kosztować ubezpieczenie dla Ciebie. Na cenę wpływa m.in. zakres i suma ubezpieczenia oraz rodzaj i lokalizacja nieruchomości.

W ofercie ubezpieczenia nieruchomości dostępnej za pośrednictwem ING składka miesięczna ubezpieczenia liczona jest od kwoty udzielonego kredytu. Sumę ubezpieczenia stanowi deklarowana wartość rynkowa nieruchomości.

Prowizja za udzielenie kredytu

Koszt prowizji za udzielenie kredytu zależy od banku oraz konkretnej oferty. W ING możesz skorzystać z oferty kredytu hipotecznego z prowizją 0 zł. 

3. Biuro nieruchomości

Pośrednik pomoże Ci znaleźć wymarzone mieszkanie. Sprawdzi też jego stan prawny i techniczny. Jego prowizja wynosi jednak najczęściej od 1 do 3% ceny mieszkania. Dopytaj pośrednika, czy w tym jest wliczony podatek VAT. Wysokość prowizji pośrednika warto negocjować.

4. Koszty remontu

Koszty remontu zależą od stanu mieszkania, które kupisz. Warto zastanowić się, czy bardziej opłaca Ci się kupić droższe mieszkanie, które nie wymaga remontu, czy ponieść koszty remontu na własną rękę. 

Odświeżenie mieszkania

Jeśli mieszkanie będzie wymagało jedynie odświeżenia to najczęściej wystarczy malowanie i poprawa drobnych usterek. Najprawdopodobniej wszystkie prace uda Ci się wykonać samodzielnie.

Mały remont

Jeśli mieszkanie będzie wymagało małego remontu, trzeba będzie uwzględnić koszty:

  • wymiany podłóg, 
  • remontu łazienki, 
  • podwieszanych sufitów, 
  • zakupu mebli pod zabudowę (kuchni, szaf).

Średni remont

Jeśli mieszkanie będzie wymagało średniego remontu, trzeba będzie uwzględnić koszty:

  • budowy ścian działowych, 
  • położenia nowych tynków, 
  • gładzi gipsowych, 
  • wymiany podłóg (w tym wylewki), 
  • wymiany okien i drzwi, 
  • remontu łazienki, 
  • podwieszanych sufitów, 
  • zakupu mebli pod zabudowę (kuchni, szaf).

Gruntowny remont

Jeśli mieszkanie będzie wymagało gruntownego remontu, trzeba będzie uwzględnić koszty:

  • budowy ścian działowych, 
  • skucia i położenia nowych tynków, 
  • gładzi gipsowych, 
  • wymiany instalacji elektrycznej i wodno-kanalizacyjnej, 
  • wymiany podłóg (w tym wylewki), 
  • wymiany okien i drzwi, 
  • remontu łazienki, 
  • podwieszanych sufitów, 
  • zakupu mebli pod zabudowę (kuchni, szaf).

Pamiętaj!
We wszystkich przypadkach niezbędna może się okazać pomoc firmy budowlanej. Oprócz wydatków na materiały, pojawią się koszty zatrudnienia firmy budowlanej czy projektanta wnętrz. Pamiętaj o podpisaniu umów z wykonawcami prac. Pomoże Ci to uniknąć problemów z nierzetelnymi firmami.

5. Miejsce parkingowe

Przed kupnem mieszkania sprawdź, jak wygląda sytuacja z parkowaniem w okolicy. Może się okazać, że czeka Cię jeszcze jeden wydatek, który wcześniej nie był dla Ciebie konieczny. 

Jeśli zsumujesz wszystkie powyższe koszty, dość sprawnie oszacujesz, ile pieniędzy potrzebujesz dodatkowo przed zakupem mieszkania. Dzięki temu rozsądnie zaplanujesz swój budżet i zaoszczędzisz sobie stresu, że na coś Ci zabraknie. 

 

Może Ci się przydać: