Jak płacić rachunki przez internet? Z Moim ING

5 lipca 2021

Bez kolejek do okienka, wizyt w biurze obsługi klienta, bez przepisywania danych do formatki przelewu i co ważne, w terminie. Łatwiej płacić rachunki za media, telefon i inne usługi przez internet. Zobacz jak.

Kobieta z dzieckiem na kolanach. Sprawdza dokumenty przed komputerem

Według badania Autopay Research z 2019 roku w ciągu ostatnich lat wzrosła liczba Polaków rozliczających rachunki przez internet. Już 85% z nas opłaca je w ten sposób. W tym 78% zleca przelewy elektroniczne w bankowości internetowej, a 7% korzysta z elektronicznych biur obsługi klienta. Co 6 respondent wciąż wybiera okienko na poczcie lub w banku. 

W jaki sposób płacimy rachunki? 12% korzysta z polecenia przelewu, prawie 40% opłaca wszystkie rachunki na raz, np. jednego dnia w miesiącu. Chociaż 20% gospodarstw domowych czeka z przelewami do wyznaczonego terminu płatności, coraz więcej osób reguluje rachunki zaraz po otrzymaniu faktury (23% w 2019 r., 3 lata wcześniej było to zaledwie 10%). Eksperci łączą ten fakt z dostępnymi wygodnymi rozwiązaniami, które umożliwiają zapłacenie faktury od razu po jej otrzymaniu. A Ty, jak płacisz rachunki?

Z tekstu dowiesz się jak:

Jak płacić rachunki w bankowości elektronicznej

Jest parę opcji. Po pierwsze możesz zlecić przelew w Moim ING. Wpisujesz dane z faktury lub robisz jej zdjęcie (dzięki technologii OCR - czytania obrazu - formatka uzupełnia się sama), lub wyszukujesz wcześniejszy przelew z historii i ponawiasz płatność. Klik i zapłacone. To już o wiele wygodniejsze niż wyprawa do placówki lub biura obsługi klienta. Możesz też skorzystać z dodatkowych ułatwień - cyklicznych płatności.

Jeśli przelewasz regularnie stałą kwotę - np. opłatę za kurs języka hiszpańskiego lub przelew do znajomego, z którym wspólnie rozliczacie się za konto na Netflixie, wybierz stałe zlecenie. Wejdź w Przelewy, Przelew zwykły i zaznacz opcję Stałe zlecenie. Określ ile i kiedy powinno się przelewać, i już. Stałe zlecenie zawsze możesz edytować po wejściu w zakładkę Zaplanowane płatności. Więcej o stałych zleceniach

Jeśli kwoty płatności, które otrzymujesz od dostawców, są różne - np. faktura za media, abonament za telefon, itd., skorzystaj z polecenia zapłaty. Gdy dostawca wystawi fakturę, prześle ją do nas, a płatność automatycznie zejdzie z konta w terminie ustalonym przez dostawcę. Powiadomimy Cię, jeśli stan konta nie pozwoli na realizację przelewu. Jeśli Twoim zdaniem kwota polecenia zapłaty nie będzie właściwa, możesz złożyć dyspozycję zwrotu środków. Jeśli jesteś klientem indywidualnym, masz na to do 56 dni kalendarzowych, jeśli przedsiębiorcą - 5 dni kalendarzowych. Więcej o poleceniu zapłaty

Polecenia zapłaty, podobnie jak inne regularne płatności, możesz ustawiać w zakładce Zaplanowane płatności.

Informacja

Płacisz BLIKIEM za usługi?

Np. składkę ubezpieczenia lub za telefon. Wyślemy Ci propozycję powtarzalnych płatności BLIK. Rachunki od zapisanego odbiorcy mogą płacić się automatycznie lub możesz ustawić potwierdzenia płatności. Przypomnienia o płatnościach przyślemy Ci na 3 dni przed terminem - SMS-em. Możesz dodawać lub usuwać odbiorców oraz zarządzać płatnościami w szczegółach BLIKA i zakładce Zakupy bez kodu.

Doładujesz telefon i konto na platformie rozrywkowej

Nie wszystkie usługi wiążą się z opłacaniem faktur. Jeśli nie masz telefonu w abonamencie, w Moim ING także możesz go zasilić - bez kupowania doładowań w sklepie. Wejdź w Przelewy i Doładowanie telefonu - możesz zasilić dowolny numer. Więcej o doładowaniu telefonu

Jeśli masz konto na jednej z popularnych platform rozrywkowych, typu Netflix, Spotify, XBOX, możesz doładować konto kodem, za który zapłacisz w Moim ING. Szybko, wygodnie i bez podawania danych swojej karty płatniczej. Obsługujemy największe platformy oferujące filmy, seriale, muzykę, programy czy gry. Więcej o doładowaniu gier

Rachunki opłacone... To ile zostanie na koncie?

W Moim ING masz do dyspozycji dodatkowe rozwiązania, które pomogą Ci w ogarnięciu domowego budżetu. Sprawdź sekcję Wydatki w tym miesiącu (Analiza wydatków w aplikacji mobilnej) - to prosty wykres, na którym zobaczysz swoje wydatki w podziale na kategorie, np. "Dom i rachunki".

Jeśli chcesz trzymać się ustalonego poziomu miesięcznych wydatków, możesz ustawić tę kwotę w Budżecie. Dzięki temu zorientujesz się, czy trzymasz się planu i na ile wydatków możesz sobie jeszcze pozwolić po opłaceniu rachunków. Możesz wybrać, które konta i karty przedpłacone chcesz tutaj uwzględnić. Mogą to być również te z innych banków. Wystarczy, że dodasz je do Mojego ING.

Wypróbuj usługę Dodaj konto z innego banku, żeby widzieć stan wszystkich kont. Dzięki temu łatwo sprawdzisz, ile łącznie pieniędzy masz do dyspozycji. Ponadto, w aplikacji na telefonie zobaczysz stan kont nawet bez logowania - wystarczy, że edytujesz ekran przed zalogowaniem i dodasz tam podgląd salda dla wybranych banków. Możesz także zlecać przelewy z dodanych kont w Moim ING.

Jak pamiętać o płaceniu rachunków

Co drugi badany przyznał, że zdarzyło mu się zapomnieć o zapłaceniu rachunku lub opłacić go już po terminie. 73% respondentów wskazywało jako winowajcę brak czasu, nałożenie codziennych tematów, gdzie wątek płatności po prostu im umykał. Co 3 badany nie opłacił rachunków z powodu braków środków na koncie1przejdź do przypisu.

Zabieganym przychodzą z pomocą planowane płatności. Moje ING podpowie Ci na podstawie Twoich wcześniejszych transakcji płatności, które są regularne. Możesz od razu zlecić dla nich płatność. W tym miejscu znajdziesz też stałe zlecenia i nadchodzące przelewy, łatwo przejdziesz do płatności lub dodasz nowe powtarzające się przelewy.

Nie zapomnisz o rachunkach, a dodatkowo łatwiej będzie Ci zaplanować budżet, wiedząc, ile jeszcze zejdzie Ci z konta. Także dzięki powiadomieniom push na Twój telefon - aplikacja wyśle powiadomienie o zbliżającej się płatności, a po zrealizowaniu stałego zlecenia też dostaniesz pusha transakcyjnego, o zmianie stanu konta bankowego.

Rozwiązanie znajdziesz w "Usługach" w Moim ING.

Płacenie rachunków w sieci – uważaj na oszustów

„Masz dopłatę do rachunku, kliknij, żeby zapłacić”. „Wystawiliśmy nową fakturę za usługi, pobierz plik z fakturą.” Przykłady fałszywych komunikatów z wiadomości e-mail czy SMS-ów pokazują, że płacenie faktur to popularny temat także wśród oszustów internetowych.

W końcu nie chcemy mieć zaległych rachunków, a autorytet rzekomego dostawcy, często negatywny ton, w którym skierowana jest do nas korespondencja, dodatkowo działają mobilizująco. Chcemy zapłacić już, zaraz, żeby tylko nie dostać kary, kolejnych wezwań, żeby nie odcięto nam dostępu do mediów, itd.

Dlatego zanim pobierzemy załącznik z mejla, klikniemy dziwny link do płatności, weźmy głęboki oddech i sprawdźmy parę szczegółów. Czy adresat wiadomości na pewno jest firmą, z którą mamy podpisaną umowę? Może wpisany adres strony www wygląda inaczej lub treść wiadomości jest dziwna, niegramatyczna?

Jeśli nie kojarzymy nadpłaty lub nigdy nie opłacaliśmy usługi w ten sposób, warto skontaktować się z biurem obsługi klienta – ale nie pod numerem podanym w mejlu (on także może być fałszywy), wyszukajmy go w internecie. Sprawdźmy w mediach społecznościowych lub popularnych serwisach o bezpieczeństwie w sieci, czy oszuści nie zastawili na nas pułapki.

Pamiętaj o zasadach bezpiecznego bankowania w aplikacji. O aktualnych zagrożeniach i sposobach na oszustwo piszemy też w Komunikatach bezpieczeństwa, w Aktualnościach. Warto być z nimi na bieżąco.

Sprawdź zasady bezpiecznego bankowania

Rachunki i inne codzienne sprawy załatwisz z Moim ING

Więcej o aplikacji

Badanie Autopay Research, 2019Wróć do treści