Jak działa FWK
- Wsparcie jest wypłacane maksymalnie przez 40 miesięcy.
- Kwota wsparcia wynosi tyle, ile raty kapitałowe i odsetkowe kredytu mieszkaniowego, ale nie więcej niż 3 000 zł miesięcznie.
- Wsparcie zwracasz po 2 latach karencji (liczonych od daty kiedy FWK przestał wypłacać wsparcie). Zwrot spłacasz w 200 równych nieoprocentowanych miesięcznych ratach.
- Ustawa wprowadza także możliwość uzyskania promesy oraz pożyczki na spłatę kredytu, jeśli sprzedasz nieruchomość, która jest zabezpieczeniem kredytu mieszkaniowego. Pożyczką pokryjesz różnicę pomiędzy kwotą kredytu a ceną sprzedaży nieruchomości. Maksymalna kwota pożyczki to 120 000 zł.
Jaki rodzaj kredytów objęty jest wsparciem?
Pamiętaj, że nie wszystkie rodzaje kredytów kwalifikują się do wsparcia.
Jaki rodzaj kredytów objęty jest wsparciem?
Wsparciem objęci są kredytobiorcy, którzy mają kredyty mieszkaniowe (hipoteczne lub budowlano-hipoteczne), zabezpieczone hipoteką.
Cele tych kredytów nie mogą być związane z działalnością gospodarczą lub prowadzeniem gospodarstwa rolnego.
Kredyty mieszkaniowe muszą być przeznaczone na sfinansowanie:
- nabycia, budowy, przebudowy, rozbudowy lub nadbudowy domu jednorodzinnego albo lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość, oraz adaptacji pomieszczeń lub budynków niemieszkalnych na cele mieszkalne
- nabycia spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej albo prawa odrębnej własności lokalu mieszkalnego w spółdzielni mieszkaniowej
- remontu domu jednorodzinnego albo lokalu mieszkalnego, o których mowa w pkt 1 i 2
- nabycia działki budowlanej albo jej części pod budowę domu jednorodzinnego
- nabycia działki rolnej albo jej części pod budowę domu jednorodzinnego, położonej w całości albo części na terenie przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku gdy teren, na którym położona jest działka rolna albo jej część, nie został objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego – nabycia działki albo jej części przeznaczonej pod budowę budynku mieszkalnego jednorodzinnego na podstawie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu
- udziału w kosztach budowy mieszkań przez towarzystwa budownictwa społecznego
- innego celu związanego z zaspokajaniem potrzeb mieszkaniowych. Dodatkowo kredytobiorcy posiadają udzielony przez bank kredyt zabezpieczony hipoteką udzielony na spłatę kredytu mieszkaniowego.
Ważne informacje
-
Aby uzyskać wsparcie, musisz spełnić przynajmniej jeden z poniższych warunków (tzw. przesłankę):
- co najmniej jeden z kredytobiorców posiada status bezrobotnego w dniu złożenia wniosku o wsparcie
- miesięczna rata przekracza 40% miesięcznych dochodów gospodarstwa domowego
- miesięczny dochód gospodarstwa domowego, pomniejszony o miesięczną ratę kredytu nie przekracza 2525 zł w przypadku gospodarstwa jednoosobowego lub 2057,50 zł na każdą osobę dla gospodarstwa wieloosobowego.
We wniosku o wsparcie wskaż tylko jedną przesłankę.
-
Nie możesz skorzystać z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców, jeżeli:
- samodzielnie rozwiązano umowę o pracę lub rozwiązanie nastąpiło bez wypowiedzenia i z winy pracownika, w trybie art. 52 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
- jeden z kredytobiorców uzyskał już wsparcie na zasadach określonych w ustawie. Nie dotyczy sytuacji gdy wsparcie nie jest już udzielane, a okres udzielonego wsparcia nie przekroczył 39 miesięcy
- umowa kredytu mieszkaniowego została wypowiedziana
- przysługuje Ci świadczenie z tytułu utraty pracy, wynikające z ubezpieczenia spłaty kredytu, które gwarantuje wypłatę świadczenia na wypadek utraty pracy
- w dniu złożenia wniosku o wsparcie:
- jesteś właścicielem innego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego lub byłeś nim w okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku
- masz inne spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub miałeś takie prawo w okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku
- posiadasz inne roszczenie o przeniesienie prawa własności lokalu mieszkalnego, domu jednorodzinnego, spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub posiadałeś takie roszczenie w okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku
- prowadzone są czynności egzekucyjne z przedmiotu kredytowania.
Jak złożyć wniosek o wsparcie
-
1
Wypełnij ankietę
Przejdź do ankiety, żeby dowiedzieć się, czy kwalifikujesz się do wsparcia. Na końcu ankiety znajdziesz wniosek.
-
2
Wypełnij wniosek
Wypełnij wniosek, który jest na końcu ankiety.
-
3
Poczekaj na rozpatrzenie wniosku
Otrzymasz SMS-a z informacją o akceptacji wniosku o wsparcie.
-
4
Umów się na spotkanie
Jeśli przysługuje Ci wsparcie w ramach FWK, przyjdź do placówki bankowej - miejsca spotkań, żeby podpisać umowę. Pamiętaj, że musisz wcześniej umówić spotkanie. Umów spotkanie
Aneks do umowy o wsparcie
Jeżeli Twoja umowa o udzieleniu wsparcia została zawarta przed 15.05.2024 r. możesz złożyć wniosek o aneks.
-
- Zwiększysz kwotę wsparcia do nie więcej niż 3 000 zł miesięcznie, wraz z wydłużeniem okresu udzielenia wsparcia do 40 miesięcy
- Wydłużysz okres zwrotu wsparcia do 200 rat
- Skorzystasz z prawa do umorzenia zwrotu wsparcia, gdy terminowo spłacisz 134 raty.
-
- Na dzień złożenia wniosku nie zalegasz ze zwrotem rat wsparcia
- Wydłużysz okres zwrotu wsparcia do 200 rat
- Skorzystasz z prawa do umorzenia zwrotu wsparcia, gdy terminowo spłacisz 134 raty
- Nie korzystasz z indywidualnego harmonogramu spłaty ustalonego przez Radę Funduszu.
Jak złożyć wniosek o aneks
Gdy wsparcie jest wypłacane
-
1
Złóż wniosek o aneks
-
2
Poczekaj na rozpatrzenie wniosku
Otrzymasz SMS-a z informacją o akceptacji wniosku o aneks.
-
3
Umów się na spotkanie
Przyjdź do placówki bankowej - miejsca spotkań, żeby podpisać aneks. Pamiętaj, że musisz wcześniej umówić spotkanie. Umów spotkanie
Gdy wsparcie zostało zakończone
-
1
Złóż wniosek o aneks
-
2
Poczekaj na rozpatrzenie wniosku
Otrzymasz SMS-a z informacją o akceptacji wniosku o aneks.
-
3
Umów się na spotkanie
Przyjdź do placówki bankowej – miejsca spotkań, żeby podpisać aneks. Pamiętaj, że musisz wcześniej umówić spotkanie. Umów spotkanie
Jak wycofać wniosek
W każdym momencie możesz wycofać wniosek o udzielenie wsparcia lub wniosek o aneks. Prześlij nam wiadomość o rezygnacji na adres mailowy fundusz.wsparcia.kredytobiorcow@ing.pl
W przypadku negatywnej oceny wniosku o udzielenie wsparcia lub wniosku o aneks możesz wystąpić do Rady Funduszu o dodatkową weryfikację. Dodatkowa weryfikacja następuje na postawie wniosku złożonego w placówce bankowej – miejscu spotkań. Wniosek złóż w terminie 14 dni od otrzymania pisma o odrzuceniu wniosku.
Wzór wniosku o dodatkową weryfikację (PDF)
Jeśli ocena wniosku pozostanie bez zmian, Rada Funduszu zobowiąże Cię do zapłaty 100 zł.
Pytania i odpowiedzi
Czy kwalifikuję się do skorzystania ze wsparcia?
-
Tak. Możesz ubiegać się o wsparcie w ramach FWK, jeśli korzystasz z zawieszenia spłaty kredytu.
Pieniądze, które Bank Gospodarstwa Krajowego przekaże w zawieszonych miesiącach, przeznaczymy na spłatę rat Twojego kredytu po okresie zawieszenia.
-
Tak, pod warunkiem, że jednym z kredytów, spłaconych w ramach konsolidacji, był kredyt mieszkaniowy zabezpieczony hipoteką.
-
Tak, możesz skorzystać ze wsparcia, jeśli masz kredyt mieszkaniowy indeksowany walutą obcą (CHF, EUR, USD).
-
Zobacz, jakie masz możliwości pomocy w przypadku problemów ze spłatą rat
-
Nie. Zapisy ustawy jednoznacznie wskazują, że jeśli masz prawa do innej nieruchomości (m.in. lokalu mieszkalnego, domu jednorodzinnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego), nie możesz skorzystać ze wsparcia w ramach FWK.
Jeśli masz domek letniskowy, możesz skorzystać z prawa do wsparcia w ramach FWK.
-
Niestety nie można w takim przypadku skorzystać ze wsparcia. Zapisy ustawy wskazują, że posiadanie prawa do innej nieruchomości nie pozwala na skorzystanie ze wsparcia w ramach FWK.
Przed złożeniem wniosku
-
Wniosek złożysz wygodnie przez internet. Przeczytaj szczegóły w sekcji Jak złożyć wniosek
Jeśli nie chcesz składać wniosku przez internet, musisz przyjść do placówki bankowej - miejsca spotkań i złożyć wniosek w formie papierowej. Pamiętaj: złożenie wniosku w placówce bankowej – miejscu spotkań wymaga obecności wszystkich kredytobiorców, których wniosek dotyczy.
-
Wniosek o wsparcie może zostać złożony elektronicznie lub papierowo.
Wniosek w formie elektronicznej składany jest wyłącznie przez jednego kredytobiorcę. Podczas wypełniania wniosku poprosimy Cię o informacje o każdym kredytobiorcy. Wniosek w formie papierowej składany jest przez wszystkich kredytobiorców, których on dotyczy, w placówce bankowej – miejscu spotkań. -
Umowa o wsparcie musi być podpisana przez Ciebie i wszystkich współkredytobiorców, z którymi prowadzisz wspólne gospodarstwo domowe. Umowę podpiszecie w placówce bankowej - miejscu spotkań.
-
Weryfikacja wniosku trwa maksymalnie 21 dni kalendarzowych. Jeśli poprosimy Cię uzupełnienie złożonego wniosku, to mamy dodatkowe 14 dni kalendarzowych na ponowną weryfikację.
-
Przyjęcie i weryfikacja wniosku a także podpisanie umowy jest bezpłatne.
Jedynie w przypadku opóźnień w spłacie rat wsparcia zapłacisz odsetki karne. -
Przed sprzedażą kredytowanej nieruchomości możesz wystąpić do banku o przyrzeczenie udzielenia pożyczki na spłatę zadłużenia (brakującej kwoty do całkowitej spłaty kredytu w przypadku sprzedaży kredytowanej nieruchomości). Przyrzeczenie to jest nazywane promesą.
Warunkiem ubiegania się o udzielenie promesy jest zawarcie przedwstępnej umowy sprzedaży.
W terminie 14 dni od dnia sprzedaży kredytowanej nieruchomości, musisz dostarczyć do banku umowę sprzedaży. Na podstawie tej umowy dostaniesz pożyczkę.
-
W danym momencie możesz skorzystać z jednej umowy o wsparcie. Istnieje możliwość podpisania kilku następujących po sobie umów o udzielenie wsparcia - możesz wskazywać różne przesłanki do udzielenia. Każda taka umowa musi być poprzedzona złożeniem nowego wniosku o udzielenie wsparcia. Łączny czas wypłaty wsparcia wszystkich tych umów nie może przekroczyć 40 miesięcy.
-
Ustawa nie przewiduje takiego rozwiązania. Wsparcie jest wypłacane w wysokości raty kapitałowo-odsetkowej, jednak nie wyższej niż 3 000 zł.
-
Ustawa nie przewiduje takiego rozwiązania. Umowa o wsparcie zostaje udzielona na 40 miesięcy.
Okres ten skróci się w przypadku wygaśnięcia przesłanki, na podstawie której dostajesz wsparcie lub w przypadku wystąpienia wykluczenia po zawarciu umowy o udzielenie wsparcia. W każdym momencie możesz zrezygnować z wypłaty wsparcia. Prześlij nam wiadomość o rezygnacji na adres mailowy fundusz.wsparcia.kredytobiorcow@ing.pl Po wstrzymaniu wsparcia wyślemy Ci mailem potwierdzenie. -
W trakcie rozpatrywania wniosku o udzielenie wsparcia nie wypowiemy Twojej umowy.
-
Do gospodarstwa domowego wliczamy kredytobiorcę, który ubiega się o wsparcie oraz inne osoby, które stale z nim mieszkają.
-
- W czasie wypłaty wsparcia zmniejszą się comiesięczne koszty związane ze spłatą raty.
- Wsparcie jest nieoprocentowane, a jego spłata jest rozciągnięta w czasie (pamiętaj jednak, że w przyszłości zwrot wsparcia będzie dodatkowym obciążeniem Twojego budżetu domowego).
- W przypadku terminowej spłaty 134 rat umorzymy Ci pozostałą kwotę wsparcia.
-
Dodaj wszystkie dochody netto (na rękę) Twoje oraz osób, z którymi mieszkasz i prowadzisz wspólne gospodarstwo domowe. Podaj dochody z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku, z wyłączeniem dochodu dotyczącego prowadzonej działalności gospodarczej. Nie uwzględniaj zasiłków i świadczeń (z wyłączeniem zasiłku macierzyńskiego).
Szczegółowe informacje na temat źródeł dochodu, a także sposób obliczania dochodu dla osób prowadzących działalność gospodarczą znajdziesz w ustawie o pomocy społecznej.
Po złożeniu wniosku
-
Prześlij nam niezwłocznie wiadomość o utracie przesłanki na adres mailowy fundusz.wsparcia.kredytobiorcow@ing.pl
W przypadku utraty statusu osoby bezrobotnej podaj nam także datę wykreślenia z rejestru osób bezrobotnych. Po wstrzymaniu wsparcia wyślemy Ci mailem potwierdzenie. -
W ciągu 30 dni od sprzedaży nieruchomości, która jest przedmiotem kredytowania, musisz zwrócić całą kwotę wypłaconego wsparcia. Prześlij wiadomość o dacie sprzedaży nieruchomości na adres mailowy fundusz.wsparcia.kredytobiorcow@ing.pl
W odpowiedzi wyślemy do Ciebie pismo z informacją dotyczącą kwoty zwrotu wsparcia oraz rachunku do spłaty. -
Możesz wystąpić do Rady Funduszu o dodatkową weryfikację wniosku odrzuconego przez bank. Zrobisz to za pośrednictwem kredytodawcy (banku), w terminie 14 dni od dnia otrzymania pisma o odrzuceniu wniosku. Wystarczy, że złożysz wniosek w placówce bankowej – miejscu spotkań.
Rada Funduszu dokona dodatkowej weryfikacji wniosku niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania prośby o ponowną weryfikację. Rada Funduszu poinformuje pisemnie o swojej decyzji Ciebie i kredytodawcę (bank).
Jeśli ocena wniosku pozostanie bez zmian, musisz zapłacić 100 zł (termin i numer konta wskaże Rada Funduszu).”
-
Tak. W przypadku terminowej spłaty 134 rat umorzymy Ci pozostałą kwotę wsparcia. 134 raty możesz też spłacić jednorazowo.
Zmiana w umowie o wsparcie (aneks)
-
Jeśli umowa o wsparcie została zawarta przed 15 maja 2024 r. to możesz ją aneksować w dwóch przypadkach:
- wypłata wsparcia zakończyła się
- trwa wypłata wsparcia
-
Zobacz, jak zawnioskować o aneks:
-
Umowy o wsparcie nie możesz aneksować, gdy:
- wygasła przesłanka, dla której wsparcie jest wypłacane,
- spłaciłeś w całości udzielone wsparcie,
- sprzedałeś nieruchomość będącą przedmiotem zabezpieczenia,
- wsparcie zostało określone jako nienależne,
- na dzień złożenia wniosku zalegasz ze zwrotem rat wsparcia,
- posiadasz indywidualny harmonogram spłaty ustalony decyzją Rady Funduszu.
-
Jeśli wypłata wsparcia zakończyła się zmiana dotyczy:
- wydłużenia okresu spłaty wypłaconego wsparcia ze 144 do 200 rat oraz
- wydłużenia okresu ze 100 do 134 rat, po którym następuje umorzenie zwrotu wsparcia.
Dla każdej z umów o wsparcie należy składać odrębne wnioski o aneks.
-
Jeśli wypłata wsparcia trwa zmiana dotyczy:
- zwiększenia okresu wypłaty wsparcia z 36 do 40 miesięcy,
- zwiększenia wysokości wsparcia z 2 000 zł do 3 000 zł,
- zwiększenia podstawy dochodu uprawniającego do uzyskania wsparcia z dwukrotności kwoty określonej w ustawie o pomocy społecznej do dwuipółkrotności ww. kwoty,
- wydłużenia okresu spłaty wypłaconego wsparcia ze 144 do 200 rat,
- wydłużenia okresu ze 100 do 134 rat, po którym następuje umorzenie zwrotu wsparcia.
Aneks obejmuje wszystkie wyżej wymienione zmiany.
-
Przy złożeniu wniosku o aneks do umowy, gdy wypłata wsparcia została zakończona:
- Bank Gospodarstwa Krajowego sprawdzi czy nie posiadasz zaległych rat zwrotu wsparcia (dotyczy umów, dla których rozpoczęcie zwrotu wsparcia nastąpiło przed 1.01.2023 r.),
- sprawdzimy czy nie posiadasz zaległych rat zwrotu wsparcia (dotyczy umów, dla których rozpoczęcie zwrotu wsparcia nastąpiło po 31.12.2022 r.).
-
Przy złożeniu wniosku o aneks do umowy, gdy trwa wypłata wsparcia:
- nie możesz zmienić przesłanki, dla której obecne wsparcie jest wypłacane,
- sprawdzimy czy spełniasz przesłankę do kontynuacji wypłaty wsparcia; jeżeli jej nie spełniasz to wsparcie zostanie zakończone.
Możesz złożyć nowy wniosek o wsparcie, gdy ponownie spełnisz warunki do jego otrzymania.
-
Nie możesz zmienić przesłanki do udzielenia wsparcia na podstawie aneksu. Gdy informacje zawarte we wniosku o aneks nie pozwolą nam na kontynuowanie dotychczasowego wsparcia to zostanie ono wygaszone na podstawie ww. wniosku. Poinformujemy Cię pisemnie o wygaśnięciu przesłanki.
Zmiana przesłanki jest możliwa wyłącznie poprzez zakończenie bieżącej umowy o wsparcie i zawarcie nowej.
-
Weryfikacja wniosku o aneks trwa maksymalnie 21 dni kalendarzowych.
-
Aneks do umowy o wsparcie musi być podpisany przez Ciebie i wszystkich współkredytobiorców, którzy podpisali umowę o wsparcie. Aneks musi zostać podpisany w placówce bankowej - miejscu spotkań.