Fundusz Wsparcia Kredytobiorców

Dla osób, które znalazły się w trudnej sytuacji finansowej i muszą spłacać raty kredytu mieszkaniowego
Wsparcie jest wypłacane maksymalnie przez 40 miesięcy
Kwota wsparcia to nie więcej niż 3 000 zł miesięcznie
Przed złożeniem wniosku, musisz wypełnić ankietę. Dzięki niej dowiesz się, czy kwalifikujesz się do wsparcia

Jak działa FWK

  • Wsparcie jest wypłacane maksymalnie przez 40 miesięcy. 
  • Kwota wsparcia wynosi tyle, ile raty kapitałowe i odsetkowe kredytu mieszkaniowego, ale nie więcej niż 3 000 zł miesięcznie.
  • Wsparcie zwracasz po 2 latach karencji (liczonych od daty kiedy FWK przestał wypłacać wsparcie). Zwrot spłacasz w 200 równych nieoprocentowanych miesięcznych ratach.
  • Ustawa wprowadza także możliwość uzyskania promesy oraz pożyczki na spłatę kredytu, jeśli sprzedasz nieruchomość, która jest zabezpieczeniem kredytu mieszkaniowego. Pożyczką pokryjesz różnicę pomiędzy kwotą kredytu a ceną sprzedaży nieruchomości. Maksymalna kwota pożyczki to 120 000 zł.

Ważne informacje

  • Aby uzyskać wsparcie, musisz spełnić przynajmniej jeden z poniższych warunków (tzw. przesłankę):

    • co najmniej jeden z kredytobiorców posiada status bezrobotnego w dniu złożenia wniosku o wsparcie
    • miesięczna rata przekracza 40% miesięcznych dochodów gospodarstwa domowego
    • miesięczny dochód gospodarstwa domowego, pomniejszony o miesięczną ratę kredytu nie przekracza 2525 zł w przypadku gospodarstwa jednoosobowego lub 2057,50 zł na każdą osobę dla gospodarstwa wieloosobowego.

    We wniosku o wsparcie wskaż tylko jedną przesłankę.

  • Nie możesz skorzystać z Funduszu Wsparcia Kredytobiorców, jeżeli:

    • samodzielnie rozwiązano umowę o pracę lub rozwiązanie nastąpiło bez wypowiedzenia i z winy pracownika, w trybie art. 52 § 1 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy
    • jeden z kredytobiorców uzyskał już wsparcie na zasadach określonych w ustawie. Nie dotyczy sytuacji gdy wsparcie nie jest już udzielane, a okres udzielonego wsparcia nie przekroczył 39 miesięcy
    • umowa kredytu mieszkaniowego została wypowiedziana
    • przysługuje Ci świadczenie z tytułu utraty pracy, wynikające z ubezpieczenia spłaty kredytu, które gwarantuje wypłatę świadczenia na wypadek utraty pracy
    • w dniu złożenia wniosku o wsparcie:
    1. jesteś właścicielem innego lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego lub byłeś nim w okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku
    2. masz inne spółdzielcze prawo do lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub miałeś takie prawo w okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku
    3. posiadasz inne roszczenie o przeniesienie prawa własności lokalu mieszkalnego, domu jednorodzinnego, spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub posiadałeś takie roszczenie w okresie 6 miesięcy przed złożeniem wniosku
    • prowadzone są czynności egzekucyjne z przedmiotu kredytowania.

Jak złożyć wniosek o wsparcie

  1. 1

    Wypełnij ankietę

    Przejdź do ankiety, żeby dowiedzieć się, czy kwalifikujesz się do wsparcia. Na końcu ankiety znajdziesz wniosek.

  2. 2

    Wypełnij wniosek

    Wypełnij wniosek, który jest na końcu ankiety.

  3. 3

    Poczekaj na rozpatrzenie wniosku

    Otrzymasz SMS-a z informacją o akceptacji wniosku o wsparcie.

  4. 4

    Umów się na spotkanie

    Jeśli przysługuje Ci wsparcie w ramach FWK, przyjdź do placówki bankowej - miejsca spotkań, żeby podpisać umowę. Pamiętaj, że musisz wcześniej umówić spotkanie. Umów spotkanie

Aneks do umowy o wsparcie 

Jeżeli Twoja umowa o udzieleniu wsparcia została zawarta przed 15.05.2024 r. możesz złożyć wniosek o aneks.

    • Zwiększysz kwotę wsparcia do nie więcej niż 3 000 zł miesięcznie, wraz z wydłużeniem okresu udzielenia wsparcia do 40 miesięcy
    • Wydłużysz okres zwrotu wsparcia do 200 rat
    • Skorzystasz z prawa do umorzenia zwrotu wsparcia, gdy terminowo spłacisz 134 raty.


    Jak złożyć wniosek o aneks

    • Na dzień złożenia wniosku nie zalegasz ze zwrotem rat wsparcia
    • Wydłużysz okres zwrotu wsparcia do 200 rat
    • Skorzystasz z prawa do umorzenia zwrotu wsparcia, gdy terminowo spłacisz 134 raty
    • Nie korzystasz z indywidualnego harmonogramu spłaty ustalonego przez Radę Funduszu.


    Jak złożyć wniosek o aneks

Jak złożyć wniosek o aneks

Gdy wsparcie jest wypłacane

  1. 2

    Poczekaj na rozpatrzenie wniosku

    Otrzymasz SMS-a z informacją o akceptacji wniosku o aneks.

  2. 3

    Umów się na spotkanie

    Przyjdź do placówki bankowej - miejsca spotkań, żeby podpisać aneks. Pamiętaj, że musisz wcześniej umówić spotkanie. Umów spotkanie

Gdy wsparcie zostało zakończone

  1. 2

    Poczekaj na rozpatrzenie wniosku

    Otrzymasz SMS-a z informacją o akceptacji wniosku o aneks.

  2. 3

    Umów się na spotkanie

    Przyjdź do placówki bankowej – miejsca spotkań, żeby podpisać aneks. Pamiętaj, że musisz wcześniej umówić spotkanie. Umów spotkanie

Jak wycofać wniosek

W każdym momencie możesz wycofać wniosek o udzielenie wsparcia lub wniosek o aneks. Prześlij nam wiadomość o rezygnacji na adres mailowy fundusz.wsparcia.kredytobiorcow@ing.pl

W przypadku negatywnej oceny wniosku o udzielenie wsparcia lub wniosku o aneks możesz wystąpić do Rady Funduszu o dodatkową weryfikację. Dodatkowa weryfikacja następuje na postawie wniosku złożonego w placówce bankowej – miejscu spotkań. Wniosek złóż w terminie 14 dni od otrzymania pisma o odrzuceniu wniosku.

Jeśli ocena wniosku pozostanie bez zmian, Rada Funduszu zobowiąże Cię do zapłaty 100 zł.

Pytania i odpowiedzi

Czy kwalifikuję się do skorzystania ze wsparcia?

  • Tak. Możesz ubiegać się o wsparcie w ramach FWK, jeśli korzystasz z zawieszenia spłaty kredytu.

    Pieniądze, które Bank Gospodarstwa Krajowego przekaże w zawieszonych miesiącach, przeznaczymy na spłatę rat Twojego kredytu po okresie zawieszenia. 

  • Tak, pod warunkiem, że jednym z kredytów, spłaconych w ramach konsolidacji, był kredyt mieszkaniowy zabezpieczony hipoteką.

  • Tak, możesz skorzystać ze wsparcia, jeśli masz kredyt mieszkaniowy indeksowany walutą obcą (CHF, EUR, USD).

  • Nie. Zapisy ustawy jednoznacznie wskazują, że jeśli masz prawa do innej nieruchomości (m.in. lokalu mieszkalnego, domu jednorodzinnego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego lub domu jednorodzinnego), nie możesz skorzystać ze wsparcia w ramach FWK.

    Jeśli masz domek letniskowy, możesz skorzystać z prawa do wsparcia w ramach FWK.

  • Niestety nie można w takim przypadku skorzystać ze wsparcia. Zapisy ustawy wskazują, że posiadanie prawa do innej nieruchomości nie pozwala na skorzystanie ze wsparcia w ramach FWK.

Przed złożeniem wniosku

  • Wniosek złożysz wygodnie przez internet. Przeczytaj szczegóły w sekcji Jak złożyć wniosek

    Jeśli nie chcesz składać wniosku przez internet, musisz przyjść do placówki bankowej - miejsca spotkań i złożyć wniosek w formie papierowej. Pamiętaj: złożenie wniosku w placówce bankowej – miejscu spotkań wymaga obecności wszystkich kredytobiorców, których wniosek dotyczy.

  • Wniosek o wsparcie może zostać złożony elektronicznie lub papierowo.
    Wniosek w formie elektronicznej składany jest wyłącznie przez jednego kredytobiorcę. Podczas wypełniania wniosku poprosimy Cię o informacje o każdym kredytobiorcy. Wniosek w formie papierowej składany jest przez wszystkich kredytobiorców, których on dotyczy, w placówce bankowej – miejscu spotkań.

  • Umowa o wsparcie musi być podpisana przez Ciebie i wszystkich współkredytobiorców, z którymi prowadzisz wspólne gospodarstwo domowe. Umowę podpiszecie w placówce bankowej - miejscu spotkań.

  • Weryfikacja wniosku trwa maksymalnie 21 dni kalendarzowych. Jeśli poprosimy Cię uzupełnienie złożonego wniosku, to mamy dodatkowe 14 dni kalendarzowych na ponowną weryfikację.

  • Przyjęcie i weryfikacja wniosku a także podpisanie umowy jest bezpłatne.
    Jedynie w przypadku opóźnień w spłacie rat wsparcia zapłacisz odsetki karne.

  • Przed sprzedażą kredytowanej nieruchomości możesz wystąpić do banku o przyrzeczenie udzielenia pożyczki na spłatę zadłużenia (brakującej kwoty do całkowitej spłaty kredytu w przypadku sprzedaży kredytowanej nieruchomości). Przyrzeczenie to jest nazywane promesą. 
    Warunkiem ubiegania się o udzielenie promesy jest zawarcie przedwstępnej umowy sprzedaży.
    W terminie 14 dni od dnia sprzedaży kredytowanej nieruchomości, musisz dostarczyć do banku umowę sprzedaży. Na podstawie tej umowy dostaniesz pożyczkę.
     

  • W danym momencie możesz skorzystać z jednej umowy o wsparcie. Istnieje możliwość podpisania kilku następujących po sobie umów o udzielenie wsparcia - możesz wskazywać różne przesłanki do udzielenia. Każda taka umowa musi być poprzedzona złożeniem nowego wniosku o udzielenie wsparcia. Łączny czas wypłaty wsparcia wszystkich tych umów nie może przekroczyć 40 miesięcy.

  • Ustawa nie przewiduje takiego rozwiązania. Wsparcie jest wypłacane w wysokości raty kapitałowo-odsetkowej, jednak nie wyższej niż 3 000 zł.

  • Ustawa nie przewiduje takiego rozwiązania. Umowa o wsparcie zostaje udzielona na 40 miesięcy.

    Okres ten skróci się w przypadku wygaśnięcia przesłanki, na podstawie której dostajesz wsparcie lub w przypadku wystąpienia wykluczenia po zawarciu umowy o udzielenie wsparcia. W każdym momencie możesz zrezygnować z wypłaty wsparcia. Prześlij nam wiadomość o rezygnacji na adres mailowy fundusz.wsparcia.kredytobiorcow@ing.pl Po wstrzymaniu wsparcia wyślemy Ci mailem potwierdzenie.

  • W trakcie rozpatrywania wniosku o udzielenie wsparcia nie wypowiemy Twojej umowy.

  • Do gospodarstwa domowego wliczamy kredytobiorcę, który ubiega się o wsparcie oraz inne osoby, które stale z nim mieszkają.

    • W czasie wypłaty wsparcia zmniejszą się comiesięczne koszty związane ze spłatą raty.
    • Wsparcie jest nieoprocentowane, a jego spłata jest rozciągnięta w czasie (pamiętaj jednak, że w przyszłości zwrot wsparcia będzie dodatkowym obciążeniem Twojego budżetu domowego).
    • W przypadku terminowej spłaty 134 rat umorzymy Ci pozostałą kwotę wsparcia.
  • Dodaj wszystkie dochody netto (na rękę) Twoje oraz osób, z którymi mieszkasz i prowadzisz wspólne gospodarstwo domowe. Podaj dochody z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku, z wyłączeniem dochodu dotyczącego prowadzonej działalności gospodarczej. Nie uwzględniaj zasiłków i świadczeń (z wyłączeniem zasiłku macierzyńskiego).
    Szczegółowe informacje na temat źródeł dochodu, a także sposób obliczania dochodu dla osób prowadzących działalność gospodarczą znajdziesz w ustawie o pomocy społecznej.

Po złożeniu wniosku

  • Prześlij nam niezwłocznie wiadomość o utracie przesłanki na adres mailowy fundusz.wsparcia.kredytobiorcow@ing.pl
    W przypadku utraty statusu osoby bezrobotnej podaj nam także datę wykreślenia z rejestru osób bezrobotnych. Po wstrzymaniu wsparcia wyślemy Ci mailem potwierdzenie.

  • W ciągu 30 dni od sprzedaży nieruchomości, która jest przedmiotem kredytowania, musisz zwrócić całą kwotę wypłaconego wsparcia. Prześlij wiadomość o dacie sprzedaży nieruchomości na adres mailowy fundusz.wsparcia.kredytobiorcow@ing.pl
    W odpowiedzi wyślemy do Ciebie pismo z informacją dotyczącą kwoty zwrotu wsparcia oraz rachunku do spłaty.

  • Możesz wystąpić do Rady Funduszu o dodatkową weryfikację wniosku odrzuconego przez bank. Zrobisz to za pośrednictwem kredytodawcy (banku), w terminie 14 dni od dnia otrzymania pisma o odrzuceniu wniosku. Wystarczy, że złożysz wniosek w placówce bankowej – miejscu spotkań.

    Rada Funduszu dokona dodatkowej weryfikacji wniosku niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 2 miesięcy od dnia otrzymania prośby o ponowną weryfikację. Rada Funduszu poinformuje pisemnie o swojej decyzji Ciebie i kredytodawcę (bank).

    Jeśli ocena wniosku pozostanie bez zmian, musisz zapłacić 100 zł (termin i numer konta wskaże Rada Funduszu).”

  • Tak. W przypadku terminowej spłaty 134 rat umorzymy Ci pozostałą kwotę wsparcia. 134 raty możesz też spłacić jednorazowo.

Zmiana w umowie o wsparcie (aneks)

  • Jeśli umowa o wsparcie została zawarta przed 15 maja 2024 r. to możesz ją aneksować w dwóch przypadkach:

    • wypłata wsparcia zakończyła się
    • trwa wypłata wsparcia
  • Umowy o wsparcie nie możesz aneksować, gdy:

    • wygasła przesłanka, dla której wsparcie jest wypłacane,
    • spłaciłeś w całości udzielone wsparcie,
    • sprzedałeś nieruchomość będącą przedmiotem zabezpieczenia,
    • wsparcie zostało określone jako nienależne,
    • na dzień złożenia wniosku zalegasz ze zwrotem rat wsparcia,
    • posiadasz indywidualny harmonogram spłaty ustalony decyzją Rady Funduszu.
  • Jeśli wypłata wsparcia zakończyła się zmiana dotyczy:

    • wydłużenia okresu spłaty wypłaconego wsparcia ze 144 do 200 rat oraz
    • wydłużenia okresu ze 100 do 134 rat, po którym następuje umorzenie zwrotu wsparcia.

    Dla każdej z umów o wsparcie należy składać odrębne wnioski o aneks.

  • Jeśli wypłata wsparcia trwa zmiana dotyczy:

    • zwiększenia okresu wypłaty wsparcia z 36 do 40 miesięcy,
    • zwiększenia wysokości wsparcia z 2 000 zł do 3 000 zł,
    • zwiększenia podstawy dochodu uprawniającego do uzyskania wsparcia z dwukrotności kwoty określonej w ustawie o pomocy społecznej do dwuipółkrotności ww. kwoty,
    • wydłużenia okresu spłaty wypłaconego wsparcia ze 144 do 200 rat,
    • wydłużenia okresu ze 100 do 134 rat, po którym następuje umorzenie zwrotu wsparcia.

    Aneks obejmuje wszystkie wyżej wymienione zmiany.

  • Przy złożeniu wniosku o aneks do umowy, gdy wypłata wsparcia została zakończona:

    • Bank Gospodarstwa Krajowego sprawdzi czy nie posiadasz zaległych rat zwrotu wsparcia (dotyczy umów, dla których rozpoczęcie zwrotu wsparcia nastąpiło przed 1.01.2023 r.),
    • sprawdzimy czy nie posiadasz zaległych rat zwrotu wsparcia (dotyczy umów, dla których rozpoczęcie zwrotu wsparcia nastąpiło po 31.12.2022 r.).
  • Przy złożeniu wniosku o aneks do umowy, gdy trwa wypłata wsparcia:

    • nie możesz zmienić przesłanki, dla której obecne wsparcie jest wypłacane,
    • sprawdzimy czy spełniasz przesłankę do kontynuacji wypłaty wsparcia; jeżeli jej nie spełniasz to wsparcie zostanie zakończone.

    Możesz złożyć nowy wniosek o wsparcie, gdy ponownie spełnisz warunki do jego otrzymania.

  • Nie możesz zmienić przesłanki do udzielenia wsparcia na podstawie aneksu. Gdy informacje zawarte we wniosku o aneks nie pozwolą nam na kontynuowanie dotychczasowego wsparcia to zostanie ono wygaszone na podstawie ww. wniosku. Poinformujemy Cię pisemnie o wygaśnięciu przesłanki.

    Zmiana przesłanki jest możliwa wyłącznie poprzez zakończenie bieżącej umowy o wsparcie i zawarcie nowej.

  • Weryfikacja wniosku o aneks trwa maksymalnie 21 dni kalendarzowych.

  • Aneks do umowy o wsparcie musi być podpisany przez Ciebie i wszystkich współkredytobiorców, którzy podpisali umowę o wsparcie. Aneks musi zostać podpisany w placówce bankowej - miejscu spotkań.