Czy możesz korzystać z konta bankowego po ogłoszeniu upadłości konsumenckiej?
Po ogłoszeniu upadłości konsumenckiej bank zablokuje Ci możliwość korzystania z pieniędzy na koncie które wchodzą do masy upadłości. Dostęp do konta odblokujemy dopiero, gdy syndyk zleci odpowiednią dyspozycję.
Co w tej sytuacji powinien zrobić upadły?
- Skontaktować się z syndykiem i ustalić, w jaki sposób będziesz mógł korzystać z pieniędzy na koncie/kontach.
- Poinformować nas, jako bank, o pieniądzach, które nie wchodzą w skład masy upadłości zgodnie z art. 63 Prawa upadłościowego. Mogą to być np.: świadczenia wychowawcze (800+, 300+), z pomocy społecznej, alimenty (których nadawcą jest właściwa instytucja np. komornik, urząd gminy). Po takiej informacji i potwierdzeniu, że nie są to kwoty, które wchodzą w skład masy upadłości - będziesz mógł dysponować tymi pieniędzmi (bez ustalania z syndykiem).
Co może zrobić syndyk?
Syndyk może złożyć dyspozycję, według której ustalimy, w jaki sposób będziesz dysponował kontem/kontami.
Taką dyspozycję syndyk może złożyć na dwa sposoby:
- przez formularz kontaktowy na stronie ing.pl (w zakładce Kontakt) – syndyk musi potwierdzić formularz podpisem kwalifikowanym
- pocztą tradycyjną – pismo musi podpisać syndyk.
Syndyk jest uprawniony do składania dyspozycji:
- płatniczych
- udzielania pełnomocnictwa
- zamknięcia konta.
Co jeśli konto jest objęte zajęciem egzekucyjnym?
W takiej sytuacji syndyk powinien dostarczyć prawomocne postanowienie właściwego sądu o ogłoszeniu upadłości. Wtedy, z mocy prawa, zajęcia zostaną umorzone.