Kredyt hipoteczny na budowę domu w praktyce – o czym pamiętać?

15 kwietnia 2020

Budowa własnego domu od zera to poważna decyzja – zwłaszcza wtedy, gdy zamiast sfinansować całość gotówką, zamierzasz skorzystać z kredytu hipotecznego na budowę domu. Jak się do tego przygotować i sprawnie doprowadzić wszystko do końca? Zobacz, jak przebiega taki proces krok po kroku – od złożenia wniosku i otrzymanie pozytywnej decyzji kredytowej aż do wypłaty ostatniej transzy!

Kredyt hipoteczny na budowę domu – zacznij od kosztorysu

Zanim zaczniesz się starać o kredyt hipoteczny na budowę domu, zorientuj się, jakiej kwoty potrzebujesz – kosztorys wykonania projektu to jeden z dokumentów, które powinieneś dołączyć do wniosku składanego do banku. Pozwoli Ci on dobrze przygotować się do wszystkich kosztów, które poniesiesz w trakcie budowy i zobrazuje kwotę niezbędną do zakończenia budowy. O czym pamiętać, przygotowując kosztorys budowy domu? Wszystkie koszty warto podzielić na 4 główne grupy:

  • zakup projektu i dopełnienie formalności przed rozpoczęciem budowy,
  • stan surowy otwarty,
  • stan surowy zamknięty,
  • wykończenie domu.

Kredyt na budowę domu – formalności krok po kroku

Lista dokumentów wymaganych przy wnioskowaniu o kredyt różni się w poszczególnych bankach.

Jeśli wnioskujesz o kredyt w naszym banku będą to:

  • Dokumenty ogólne: wniosek o kredyt, dane wnioskodawców, dokument potwierdzający tożsamość. W wypełnieniu pomoże Ci nasz specjalista w placówce bankowej - miejscu spotkań lub zdalnie. Formularze znajdziesz na ing.pl.
  • Dokumenty potwierdzające twoje dochody. Jeśli masz u nas konto osobiste, na które wpływa wynagrodzenie, nie będziemy potrzebowali zaświadczenia o dochodach.
  • Dokumenty i informacje dotyczące nieruchomości: najczęściej numer księgi wieczystej działki gruntu, ważna i ostateczna decyzja o pozwoleniu na budowę, projekt budowlany.

Szczegółową listę dokumentów potrzebnych dla uzyskania Twojego kredytu przekaże Ci nasz specjalista. W oparciu o analizę dokumentów bank wyda decyzję kredytową.

Czy wiesz że...

Pozytywna decyzja kredytowa – i co dalej?

Otrzymałeś pozytywną decyzję kredytową? W takim razie czas na podpisanie umowy z bankiem i uruchomienie kredytu.  Pieniądze od banku będziesz otrzymywać w transzach, tak abyś mógł na bieżąco regulować wszystkie płatności, zgodnie z harmonogramem prac, który dołączyłeś do wniosku kredytowego. Aby uruchomić kolejną transze, najczęściej wystarczy przedstawić zdjęcia dokumentujące etapy prac. W ING możesz to zrobić wygodnie przez bankowość internetową lub aplikację bankową. Takie rozwiązanie ułatwia regulowanie bieżących wydatków podczas budowy.

Pamiętaj, aby prace budowlane wykonywać zgodnie z harmonogramem. Dzięki temu łatwiej będzie Ci zakończyć budowę w trakcie określonego okresu budowlanego.

Co ze spłatą kredytu? Podczas budowy domu jesteś zobowiązany jedynie do płacenia odsetek od pożyczonej kwoty. Reszta kredytu pozostaje w karencji, czyli niejako w zawieszeniu i zaczynasz ją spłacać dopiero wtedy, gdy otrzymasz ostatnią transzę pieniędzy i zakończysz wszystkie prace. Będzie to konkretna data ustalona w umowie kredytowej. Od tego momentu wszystko przebiega dokładnie tak, jak w przypadku klasycznego kredytu hipotecznego na zakup mieszkania, czyli otrzymujesz rozpisany harmonogram spłaty i co miesiąc płacisz ratę o określonej wysokości.

Co po otrzymaniu ostatniej transzy kredytu?

Co zrobić w sytuacji, gdy po otrzymaniu ostatniej transzy i wykonaniu wszystkich prac zostanie Ci nadwyżka gotówki? Możesz przeznaczyć ją na nieco droższe wyposażenie domu albo wykorzystać do nadpłacenia kredytu hipotecznego na budowę domu. O tym, czy warto się na to zdecydować, przeczytasz w naszym artykule: Co powinieneś wiedzieć o nadpłacaniu kredytu hipotecznego?

Jeśli z kolei zabraknie Ci pieniędzy, możesz zwrócić się do banku z prośbą o aneks do umowy i podwyższenie przyznanej kwoty. Jeśli tylko Twoja zdolność kredytowa zostanie oceniona pozytywnie, otrzymasz dodatkową gotówkę i będziesz mógł kontynuować pracę nad budową domu.

Zakończenie budowy domu – niezbędne formalności

Gdy prace budowlane dobiegną końca, a dom będzie gotowy do zamieszkania, należy jeszcze dopełnić formalności i zebrać dokumenty, które umożliwią oficjalne zakończenie budowy. Ze względu na to, ze dokumenty potrzebne do formalnego zakończenia budowy różnią się w zależności od rejonu Polski, informacje o nich najlepiej sprawdzić tam, gdzie otrzymałeś pozwolenie na budowę. Aktualnie wymagane dokumenty możesz również sprawdzić telefonicznie lub na stronie internetowej Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego obejmującego rejon inwestycji.

Dopiero po skompletowaniu tych dokumentów, ale przed rozpoczęciem użytkowania domu, możesz zgłosić zakończenie robót budowlanych lub wystąpić z wnioskiem o pozwolenie na użytkowanie do Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego:

  • zakończenie robót budowlanych – co do zasady jest wystarczające w przypadku wymagających pozwolenia na budowę domów jednorodzinnych. Należy o nim zawiadomić powiatowy inspektorat nadzoru budowlanego, składając odpowiedni wniosek w ciągu 14 dni od ukończenia prac. Organ ten ma 14 dni na skontrolowanie dokumentacji i tyle samo czasu na zgłoszenie ewentualnego sprzeciwu. Jeśli to nie nastąpi, możesz rozpocząć użytkowanie domu,
  • pozwolenie na użytkowanie – nie jest wymagane dla jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ale będzie konieczne, m.in. jeśli obowiązek uzyskania go został na Ciebie nałożony przez nadzór budowlany w trakcie budowy lub gdy prace nie dobiegły jeszcze końca (prace są etapowe np. nie wykończyłeś poddasza lub elewacji), a chcesz zamieszkać w domu. Pozwolenie na użytkowanie wymaga dodatkowo zawiadomienia Państwowej Inspekcji Sanitarnej oraz Państwowej Straży Pożarnej, które oceniają zgodność budynku z projektem i wydają stosowne oświadczenia. Służby mają 14 dni na oględziny i wydanie opinii. W przypadku kiedy służby nie przybędą na miejsce budowy, Inspektor przygotowuje oświadczenie o braku uwag wyżej wymienionych służb do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego (do takiego oświadczenia należy dołączyć potwierdzenie wniosku, który wysłałeś do służb). Należy wiedzieć, że złożenie wniosku o pozwolenie na użytkowanie nieodłącznie wiąże się też z kontrolą nadzoru budowlanego przeprowadzaną w ciągu 21 dni od dnia wpłynięcia wniosku – jeśli podczas niej zostaną stwierdzone uchybienia, decyzja o wydaniu pozwolenia na użytkowanie może zostać uzależniona od wykonania określonych robót uwzględniających uwagi nadzoru budowlanego. Jeżeli ponadto organ stwierdzi, że doszło do nielegalnego lub nieprawidłowego użytkowania budynku lub jego części, nakłada na inwestora karę.

Dom jest już gotowy? Przed rozpoczęciem jego użytkowania powinieneś jeszcze:

  • ustalić numer posesji – w tym celu złóż wniosek do organu (Urząd Miasta lub Gminy), któremu podlegasz, załączając informacje o położeniu budynku (wypełniony wniosek wraz ze schematyczną mapą)
  • ubezpieczyć nowo wybudowany dom. Jeśli zaciągnąłeś kredyt mieszkaniowy w ING, ubezpieczenie nieruchomości za pośrednictwem naszego banku przyniesie Ci dodatkowe korzyści. Co zyskasz, decydując się na takie rozwiązanie? Przede wszystkim składka zostanie doliczona do raty kredytu hipotecznego, więc nie musisz pamiętać o jej osobnym opłacaniu. Nie musisz też dostarczać polisy do banku, ani potwierdzać cesji na bank – wszystko odbywa się automatycznie, a Ty oszczędzasz czas. Co więcej, przy wyborze rozszerzonego wariantu polisy, marża kredytu zostanie dodatkowo obniżona. Chcesz dowiedzieć się więcej na ten temat? Przyjrzyj się ofercie ubezpieczeniowej dostępnej za pośrednictwem ING Banku Śląskiego

Zaciągając kredyt hipoteczny na budowę domu, trzeba pamiętać o wielu kwestiach. Jeśli jednak będziesz postępował krok po kroku, łatwo i sprawnie przejdziesz przez formalności, a wymarzony dom stanie się faktem. Pamiętaj również, że na każdym etapie możesz liczyć na pomoc i wsparcie naszego specjalisty.

Nasz specjalista hipoteczny oszacuje Twoją zdolność kredytową i pomoże Ci złożyć wniosek o kredyt.

Porozmawiaj z ekspertem