Czym jest KYC - Poznaj Swojego Klienta
Dzięki KYC (z ang. Know Your Customer, czyli Poznaj Swojego Klienta) sprawdzamy wiarygodność naszych klientów – oceniamy ryzyko prawne i biznesowe.
Zadaniem KYC jest pozyskanie od klienta aktualnych informacji, które mogą dotyczyć między innymi:
Dokumentu tożsamości
Celu relacji (powodu, dla którego masz u nas konto)
Źródła pochodzenia pieniędzy
Procesy, które realizujemy w ramach KYC wynikają z przepisów prawa, które dotyczą wszystkich klientów, więc również Ciebie.
Co wspólnego z lotniskiem ma KYC – Poznaj Swojego Klienta
Wyobraź sobie, że planujesz podróż samolotem. Zanim wsiądziesz na pokład, musisz przejść przez kilka ważnych kroków na lotnisku. Pokazujesz aktualny dokument tożsamości, bilet, a obsługa sprawdza zawartość Twojego bagażu. Zdarza się nawet, że musisz otworzyć walizkę. Te działania wynikają z zasad bezpieczeństwa, dzięki którym możesz rozpocząć Twoją podróż i jest ona bezpieczna.
Podobnie działa proces KYC – Poznaj Swojego Klienta w naszym banku. Dlatego, jak na lotnisku, co jakiś czas możemy poprosić Cię o okazanie aktualnych dokumentów tożsamości i podanie innych niezbędnych informacji. Są przepisy, które mają zapewnić bezpieczeństwo i my jako bank je realizujemy.
Dzięki KYC – Poznaj Swojego Klienta, Twoja finansowa podróż jest bezpieczniejsza.
Na lotnisku
- Pokazujesz swój aktualny dokument tożsamości
- Pozwalasz na prześwietlenie Twojego bagażu
- Jeśli jest to konieczne, obsługa lotniska poprosi Cię o otwarcie walizki i dokładnie sprawdzi zawartość Twojego bagażu.
Jeśli chcesz dalej podróżować, to muszą Cię poznać lepiej.
W banku
- Masz dane aktualnego dokumentu tożsamości
- Udostępniasz nam informacje o tym, skąd pochodzą Twoje pieniądze
- Jeśli jest to konieczne, poprosimy Cię o dodatkowe informacje lub dokumenty dotyczące źródła Twoich pieniędzy
Jeśli chcesz dalej z nami bankować, również musimy poznać Cię lepiej.
O co możemy Cię poprosić
W ramach KYC – Poznaj Swojego Klienta możemy poprosić Cię o przesłanie pewnych informacji, np.:
Twoje aktualne dane, w tym dane dokumentu tożsamości
Aby móc potwierdzić Twoją tożsamość.
Skąd pochodzą Twoje pieniądze lub majątek
Aby mieć pewność, że są legalne.
Lista działań, które podejmujemy w ramach KYC nie jest zamknięta. W niektórych przypadkach będziemy potrzebować więcej danych, aby dobrze przeanalizować sytuację.
Jak możemy się kontaktować
Możemy wysłać do Ciebie:
- wiadomość w Moim ING
- SMS lub powiadomienie push
- list zwykły lub polecony.
Twoja odpowiedź jest dla nas ważna i to istotne, aby dotrzymać terminów.
Jakie dokumenty będą potrzebne
Poprosimy Cię o aktualizację dokumentu tożsamości lub przedstawienie dokumentów, które potwierdzą źródło pochodzenia Twoich pieniędzy. Możemy poprosić o przekazanie obu tych informacji.
Dokumenty tożsamości to np.:
- dowód osobisty polski (plastikowy)
- dowód osobisty zagraniczny
- paszport (polski/zagraniczny)
- karta pobytu
- dokument mObywatel (mDowód).
Zaloguj się do Mojego ING i sprawdź w Twoim Wirtualnym Asystencie jak zaktualizować nowy dowód osobisty.
Źródło pochodzenia środków/majątku to np.:
- PIT lub umowa o pracę
- Księga Przychodów i Rozchodów, sprawozdanie finansowe
- dokument prawa własności do nieruchomości, którą wynajmujesz
- poświadczenie dziedziczenia, sądowe potwierdzenie prawa do spadku lub deklaracja podatkowa.
Sprawdź pełen wykaz oraz dokumenty, które mogą potwierdzać:
Jak przesłać nam informacje lub dokumenty
| Polski dowód osobisty | Polski paszport | Inny dokument tożsamości | Oświadczenie, które dotyczy źródła pochodzenia środków | Oświadczenie, które dotyczy źródła pochodzenia majątku | Potwierdzenie danych osobowych | Udzielenie odpowiedzi na pytania szczegółowe | |
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Moje ING W sekcji Dane osobiste |
|||||||
| Moje ING Poprzez formularz przesłany w wiadomości w Moim ING |
|||||||
| Formularz na stronie internetowej | |||||||
| Forma tradycyjna (list) | |||||||
| Placówka | |||||||
| Infolinia |
Przypis 1
Możesz skorzystać z tej metody tylko wtedy, gdy wskazaliśmy ją w liście do Ciebie.
Przypis 2
Możesz skorzystać z tej metody tylko w określonych przypadkach.
Pamiętaj o zasadach bezpieczeństwa
Jeśli dzwoni do Ciebie pracownik banku, potwierdź jego tożsamość w Moim ING.
Jak przebiega proces KYC - Poznaj Swojego Klienta
-
1
Dostajesz od nas prośbę o złożenie informacji lub dokumentów
Mogą to być np.:
- oświadczenie o źródle pochodzenia pieniędzy lub majątku
- inne wyjaśnienia, np. dotyczące transakcji.
-
2
Przesyłasz lub nie przesyłasz odpowiedzi
Sprawdź, co się dzieje, jeśli:
Co robimy, jeśli Twoja odpowiedź jest kompletna
Podziękujemy Ci. To wszystko, czego potrzebowaliśmy w tej sprawie :)
Co robimy, jeśli Twoja odpowiedź jest niekompletna
-
1
Ponownie przesyłamy prośbę o przesłanie informacji lub dokumentów
Tym razem, prosimy także o doprecyzowanie odpowiedzi lub dostarczenie dodatkowych dokumentów, które potwierdzą wcześniejsze oświadczenie.
Jeśli masz współposiadacza lub pełnomocnika do konta – oni też zostaną poinformowani.
-
2
Jeśli:
- odpowiadasz i odpowiedź jest kompletna - podziękujemy Ci. To wszystko, czego potrzebowaliśmy w tej sprawie :)
- nie odpowiadasz lub Twoja odpowiedź nadal jest niekompletna - ograniczamy dostęp do usług lub wypowiadamy umowy. Podstawa prawna: Art. 41.
Co robimy, jeśli nie odpowiadasz
Ponownie przesyłamy prośbę o przesłanie informacji lub dokumentów. Jeśli masz współposiadacza lub pełnomocnika do konta – oni też zostaną poinformowani.
Jeśli nadal nie odpowiadasz, to ograniczamy dostęp do usług lub wypowiadamy umowy. Podstawa prawna: Art. 41.
Ważna informacja
Jeśli nam nie odpowiesz lub Twoja odpowiedź będzie niekompletna
możemy ograniczyć Ci dostęp do kont i usług, a potem, niestety, nawet wypowiedzieć umowy.
Masz pytania o KYC - Poznaj Swojego Klienta?
Podstawa prawna KYC – Poznaj Swojego Klienta
Poznaj Swojego Klienta (ang. Know Your Customer, KYC) wynika z ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, która dotyczy wszystkich instytucji finansowych. Według tych przepisów instytucje finansowe mają obowiązek zapobiegać przestępczości finansowej: praniu pieniędzy, finansowaniu terroryzmu, korupcji czy zorganizowanej przestępczości.
Gdy prosimy lub wzywamy Cię o dostarczanie dokumentów lub informacji, powołujemy się między innymi na artykuł 34 i artykuł 35 tej ustawy, a konsekwencje wynikają z artykułu 41.
Artykuł 34 ustawy o Przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
Punkt 1 wskazuje środki bezpieczeństwa finansowego, które obejmują m.in.:
- identyfikację klienta oraz weryfikację jego tożsamości
- bieżące monitorowanie stosunków gospodarczych klienta, w tym
- zapewnienie, że posiadane dokumenty, dane lub informacje dotyczące stosunków gospodarczych są na bieżąco aktualizowane.
To oznacza, że musimy mieć Twój aktualny dokument tożsamości lub informacje o pochodzeniu Twoich pieniędzy.
Artykuł 35 ustawy o Przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
Punkt 1 wskazuje przypadki, w których bank stosuje środki bezpieczeństwa finansowego, m.in.:
Instytucje obowiązane stosują środki bezpieczeństwa finansowego w przypadku:
- nawiązywania stosunków gospodarczych
- podejrzenia prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu
- wątpliwości co do prawdziwości lub kompletności dotychczas uzyskanych danych identyfikacyjnych klienta.
Artykuł 41 ustawy o Przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu
Opisuje, co się dzieje, jeśli bank nie może zastosować środków bezpieczeństwa finansowego.
Punkt 1 wskazuje, że w przypadku gdy instytucja obowiązana nie może zastosować jednego ze środków bezpieczeństwa finansowego, o których mowa w art. 34 zakres środków bezpieczeństwa finansowego ust. 1:
- nie nawiązuje stosunków gospodarczych
- nie przeprowadza transakcji za pośrednictwem rachunku bankowego
- rozwiązuje stosunki gospodarcze.
To oznacza, że nie możemy świadczyć Ci usług, jeśli nie mamy aktualnych dokumentów i informacji o pochodzeniu Twoich pieniędzy.
-
- KYC (Know Your Customer) - Poznaj Swojego Klienta - wynika z regulacji prawnej, ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. 2023 poz. 1124 z późn. zm.) i dotyczy wszystkich banków. Według tych przepisów banki mają obowiązek zapobiegać przestępczości finansowej: praniu pieniędzy, terroryzmowi, korupcji czy zorganizowanej przestępczości. Więcej o KYC
- AML (Anti-Money Laundering) - Zestaw procedur, regulacji i działań, które mają na celu przeciwdziałać praniu pieniędzy. Więcej o AML
-
CRS (Common Reporting Standard) - Standard automatycznej wymiany informacji o rachunkach finansowych rezydentów państw, które należą do Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Więcej o CRS
-
FATCA (Foreign Account Tax Compliance Act) - Umowa między USA a zagranicznymi (nieamerykańskimi) instytucjami finansowymi. Więcej o FATCA
-
Dokument tożsamości - Dokument urzędowy, który potwierdza czyjąś tożsamość, czyli dowód osobisty, dokument mObywatel (mDowód), paszport, karta pobytu (w uzasadnionych przypadkach również odpis aktu urodzenia dla osób małoletnich). Więcej o dokumentach tożsamości
-
Źródło pochodzenia środków - Odnosi się do zdarzeń lub aktywności, dzięki którym masz określoną kwotę pieniędzy na koncie (np. aktualne wynagrodzenie za pracę). Więcej o źródle pochodzenia środków
-
Źródło pochodzenia majątku - Główne aktywności, zdarzenia z przeszłości lub obecne, dzięki którym udało Ci się zgromadzić majątek. Więcej o źródle pochodzenia majątku
KYC - Know Your Customer
Zgodnie z wymogami, bank przeprowadza proces KYC, aby poznać swoich klientów, sprawdzić ich wiarygodność i ocenić ryzyko. Wiążą się z tym proste działania, które są konieczne, abyśmy mogli świadczyć dla Ciebie usługi. Musimy między innymi:
- mieć Twoje aktualne dane i dokumenty, aby móc potwierdzić Twoją tożsamość
- wiedzieć, skąd pochodzą Twoje pieniądze, aby mieć pewność, że nie są podejrzane i nie dotyczy ich ryzyko związane z przestępczością.
O dokumenty oraz informacje, które pozwalają nam przestrzegać przepisów KYC, prosimy klientów zarówno podczas gdy zaczynają z nami bankować podczas otwarcia konta, jak i kiedy są już z nami dłużej.
AML - Anti-Money Laundering
Zestaw procedur, regulacji i działań, które mają na celu przeciwdziałać praniu pieniędzy. Jako bank mamy obowiązek przestrzegać tej ustawy i wprowadzać niezbędne narzędzia, które uniemożliwiają pranie pieniędzy.
W Polsce kwestie AML reguluje ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.
CRS
CRS (ang. Common Reporting Standard) to międzynarodowy standard, który określa sposób wymiany informacji o podatkach. Instytucje finansowe, np. banki, muszą zbierać informacje o miejscu zamieszkania swoich klientów i przekazywać je Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej.
Czemu służy CRS?
CRS pomaga zapobiegać sytuacjom, w których ktoś unika płacenia podatków. Dzięki temu system podatkowy na całym świecie może być bardziej szczelny.
FATCA - Foreign Account Tax Compliance Act
Amerykańska regulacja FATCA nakłada na zagraniczne (nieamerykańskie) instytucje finansowe, w tym polskie banki, obowiązek przekazywania lokalnym władzom podatkowym określonych informacji o rachunkach prowadzonych dla podatników USA.
Dokumenty tożsamości
Jeśli masz nowy polski dowód osobisty lub polski paszport – zaktualizuj go w Moim ING. Zaloguj się i przejdź do swojego profilu, a następnie wybierz Moje dane – Dane osobiste i wybierz dokument, który chcesz zaktualizować.
Od 1 września 2023 r. uznajemy także dokument mObywatel (mDowód) jako dokument potwierdzający tożsamość.
- mDowód aktywujesz w aplikacji mObywatel 2.0. Dane mDowodu wprowadzisz w swoim profilu. Wybierz Dokumenty - mDowód - Dane dokumentu - mDowód.
- Dane dokumentu tożsamości zaktualizujesz, przedstawiając nam dokument mObywatel w placówce bankowej – miejscu spotkań. Nie zrobisz tego na infolinii i w Moim ING. Znajdź najbliższą placówkę
- Dokument mObywatel aktywujesz, jeśli masz aktualny dowód osobisty (plastikowy), PESEL oraz aktywny profil zaufany. Profil zaufany założysz przez Moje ING, jeśli masz ukończone 18 lat i masz PESEL.
- Jeśli zechcesz potwierdzić swoją tożsamość dokumentem mObywatel, będziemy musieli sprawdzić, czy dokument jest autentyczny. W tym celu w aplikacji mObywatel 2.0 wybierz „Potwierdz swoje dane”, a następnie zeskanuj kod QR ze smartfona specjalisty w placówce.
- Jeśli masz 13-17 lat, to dokument mObywatel aktywujesz tylko, jeśli masz aktywny profil zaufany. Sprawdź szczegóły na stronie profilu zaufanego
- Jeśli masz 13-17 lat, masz mDowód i chcesz się nim posługiwać w banku - przyjdź do naszej placówki. Potrzebny będzie Twój telefon komórkowy z aplikacją mObywatel. Znajdź najbliższą placówkę
Źródło pochodzenia środków
Odnosi się do zdarzeń lub aktywności (np. zawodowej), dzięki której masz określoną kwotę pieniędzy na koncie (jest to np. aktualne wynagrodzenie za pracę lub dochód z działalności gospodarczej).
Źródło pochodzenia środków to źródło środków z ostatnich 12 miesięcy, które wpływają na konto w ING lub które planujesz przelewać na swoje konto w naszym banku.
Przykład: klient przelewa 20 000 zł, które zgromadził, odkładając część wynagrodzenia. Dodatkowo planuje przelewać 1 000 zł miesięcznie z emerytury. Więc źródłem środków będzie wynagrodzenie i emerytura. Gdy klient nawiązuje z nami relację (np. zakłada konto), może podać trzy źródła środków.
Źródło pochodzenia majątku
Główne aktywności, zdarzenia z przeszłości lub obecne, dzięki którym udało Ci się zgromadzić majątek (może to być np. spadek, sprzedaż nieruchomości, wynagrodzenie lub dochody z działalności gospodarczej).
Źródło pochodzenia majątku to aktywa, które masz, natomiast nie musisz ich mieć na koncie w ING (np. oszczędności w innych bankach, posiadane nieruchomości).
Przykład: klient deklaruje, że jego źródło środków to wynagrodzenie. Dodatkowo klient ma zgromadzone oszczędności (inwestycje) i nieruchomość. Oszczędności i nieruchomość są więc jego majątkiem. Dla KYC istotne jest to, jakie było źródło pieniędzy, dzięki którym klient posiada ten majątek. Ważne jest wtedy uzyskanie informacji, które potwierdzają to źródło, czyli np.: kto był spadkodawcą, dane rejestrowe firmy, historia zmian w uzyskiwanym wynagrodzeniu.