Czym jest KYC
KYC (Know Your Customer – Poznaj Swojego Klienta) wynika z regulacji prawnej - ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. 2022 poz. 593 z późn. zm.), która dotyczy wszystkich banków. Według tych przepisów banki mają obowiązek zapobiegać przestępczości finansowej: praniu pieniędzy, terroryzmowi, korupcji czy zorganizowanej przestępczości.
Wszystkie banki oraz instytucje finansowe działają zgodnie z KYC, aby poznać swoich klientów - sprawdzić ich wiarygodność i ocenić ryzyko. Wiążą się z tym proste działania, które są konieczne, abyśmy mogli świadczyć dla Ciebie usługi. Musimy między innymi:
- mieć Twoje aktualne dane i dokumenty – aby móc potwierdzić Twoją tożsamość
- wiedzieć, skąd pochodzą Twoje pieniądze – aby mieć pewność, że nie są podejrzane i nie dotyczy ich ryzyko związane z przestępczością.
O dokumenty oraz informacje, które pozwalają nam przestrzegać przepisów KYC, prosimy zarówno podczas otwarcia konta, jak i kiedy jesteś już z nami dłużej.
Dlaczego prosimy Cię o aktualizację dokumentów i składanie oświadczeń
Obowiązek dbania o aktualizację dokumentu tożsamości oraz oświadczenia o źródle pochodzenia pieniędzy nakładają na nas przepisy prawa, m.in. ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. 2022 poz. 593 z późn. zm.). Za każdym razem w procesie KYC powołujemy się na tę ustawę, aby zachować bezpieczeństwo finansowe.
Aktualny dokument tożsamości
Oświadczenie dot. pochodzenia środków lub majątku
Co zrobić, jeśli obejmie Cię procedura KYC
Możemy skontaktować się z Tobą i poprosić o dostarczenie aktualnego dokumentu tożsamości lub dokumentów/informacji, które potwierdzają źródło pochodzenia Twoich pieniędzy.
Kontakt z naszej strony
Możemy do Ciebie wysłać:
- SMS,
- powiadomienie PUSH,
- wiadomość w Moim ING,
- list zwykły lub polecony,
- możemy też do Ciebie zadzwonić.
Jakie dokumenty będą potrzebne
Poprosimy Cię o aktualizację dokumentu tożsamości lub przedstawienie dokumentów, które potwierdzą źródło pochodzenia Twoich pieniędzy. Możemy poprosić o przekazanie obu tych informacji.
Dokumenty tożsamości to np.:
- dowód osobisty (polski/zagraniczny),
- paszport (polski/zagraniczny),
- karta pobytu,
- odpis aktu urodzenia.
Źródło pochodzenia środków/majątku to np.:
- PIT lub umowa o pracę,
- Księga Przychodów i Rozchodów, sprawozdanie finansowe,
- dokument prawa własności do nieruchomości, którą wynajmujesz,
- poświadczenie dziedziczenia, sądowe potwierdzenie prawa do spadku lub deklaracja podatkowa.
Sprawdź pełen wykaz źródeł środków i majątku oraz dokumentów, jakie mogą je potwierdzać.
W jaki sposób je dostarczyć
Informacje lub dokumenty – w zależności od sytuacji – możesz nam dostarczyć np.:
- przez Moje ING
- osobiście w placówce naszego banku
- listownie
- podczas rozmowy ze specjalistą.
Polski dowód osobisty |
Inny dokument tożsamości (np. paszport, karta pobytu, odpis aktu urodzenia, zagraniczny dowód) |
Oświadczenie dotyczące źródła pochodzenia środków | Oświadczenie dotyczące źródła pochodzenia majątku | Potwierdzenie danych osobowych | |
---|---|---|---|---|---|
Bankowość internetowa Moje ING | |||||
Placówka | |||||
Infolinia | |||||
Forma tradycyjna (list) |
Słowniczek KYC
Masz więcej pytań o KYC?
Jako bank mamy obowiązek przestrzegać przepisów prawa, które reguluje ustawa AML. Dlatego od czasu do czasu możemy się z Tobą skontaktować, aby potwierdzić lub uzyskać Twoje aktualne: dokument tożsamości, dane osobowe, oświadczenia. Działamy zgodnie z przepisami dotyczącymi przeciwdziałania praniu pieniędzy i zawsze na te przepisy się powołujemy.
Wtedy będziemy musieli zastosować się do przepisów. W konsekwencji możemy ograniczyć Ci dostęp do usług, ograniczyć transakcje, a nawet wypowiedzieć umowę.
Nawet jeśli Twoje dane się nie zmieniły, ważne jest, aby potwierdzić je, kiedy o nie poprosimy.
W każdym piśmie określamy czas, jaki masz na odpowiedź. O potrzebie aktualizacji informujemy z dużym wyprzedzeniem i robimy to kilka razy.
Jeśli nie odpowiesz w wyznaczonym terminie, może to skutkować ograniczeniem dostępu do produktów lub usług, a nawet wypowiedzeniem konta.
Podstawowym aktem prawnym w tym obszarze jest ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (t.j. Dz. U. 2022 poz. 593 z późn. zm.)
Jeśli wypowiemy Ci umowę o konto i jednocześnie masz jako klient indywidualny zobowiązania kredytowe (wskazane poniżej) spłacane z tego konta, to konieczne będzie zawarcie aneksu, który zmieni konto przeznaczone do spłaty rat.
Zobowiązania kredytowe wymagające podpisania aneksu to: kredyt hipoteczny, kredyt budowlano-hipoteczny, pożyczka hipoteczna, pożyczka pieniężna, pożyczka odnawialna, pożyczka pieniężna Private Banking.
Jeśli masz Indywidualne Konto Zabezpieczenia Emerytalnego (o charakterze oszczędnościowym), to jeśli wypowiemy Ci umowę o to konto, sporządzimy i przekażemy Tobie oraz urzędowi skarbowemu formularz PIT-11. Wynika to z konieczności dokonania przez nas wypłaty pieniędzy zgromadzonych na IKZE w ramach Zwrotu (ta kwota stanowi przychód z innych źródeł).
Źródło:
Ustawa z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu z późn. zm.