Nasze polityki z zakresu ładu korporacyjnego
Priorytety ESG w strategii biznesowej
W ING zarządzanie kwestiami ESG jest na stałe wpisane do naszej strategii biznesowej jako jeden z priorytetów i wynika wprost z naszej misji oraz wartości, którymi się kierujemy.
Wiemy, że od naszych dzisiejszych decyzji i działań zależy, jak będzie wyglądał świat i jaką rzeczywistość zastaną następne pokolenia, dlatego zgodnie z naszymi zasadami chcemy odpowiadać na wyzwania współczesności.
Zasoby ludzkie (HR)
-
Regulamin pracy ING Banku Śląskiego S.A. uwzględnia nasze zobowiązania:
- wynikające z Konwencji Międzynarodowej Organizacji Pracy ustalającej minimalne wymagania dotyczące np. czasu pracy i urlopów wypoczynkowych, praw człowieka i pracownika, swobody zrzeszania się i ochrony praw związkowych, znoszenia dyskryminacji w zatrudnieniu, ubezpieczeń od wypadków przy pracy i chorób zawodowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy,
- w zakresie dbałości o środowisko w pracy, m.in. przestrzegania zasad równego traktowania, przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji, wspierania rozwoju zawodowego oraz dialogu z partnerami społecznymi.
W szczególności Regulamin pracy ustala organizację i porządek w procesie pracy oraz związane z tym prawa i obowiązki pracodawcy i pracowników, w tym: - warunki przebywania na terenie zakładu pracy w czasie pracy i po jej zakończeniu, wyposażenie pracowników w narzędzia i materiały, a także w środki ochrony indywidualnej i higieny osobistej
- systemy i rozkłady czasu pracy oraz przyjęte okresy rozliczeniowe czasu pracy
- termin, miejsce, czas i częstotliwość wypłaty wynagrodzenia
- wykaz prac szczególnie uciążliwych, niebezpiecznych lub szkodliwych dla zdrowia kobiet, kobiet w ciąży i kobiet karmiących dziecko piersią
- obowiązki dotyczące bezpieczeństwa i higieny pracy
- przyjęty sposób potwierdzania przez pracowników przybycia i obecności w pracy oraz usprawiedliwiania nieobecności w pracy,
- wytyczne dotyczące pracy zdalnej.
Regulamin pracy pracodawca ustala w uzgodnieniu z zakładową organizacją związkową.
-
Polityka wynagradzania w Grupie Kapitałowej ING Banku Śląskiego określa kluczowe założenia kształtowania polityki wynagrodzeń stosowanej w celu przyciągania i utrzymania pracowników poprzez zapewnianie konkurencyjnego rynkowo poziomu wynagrodzeń oraz definiuje składniki wynagrodzeń.
-
Regulamin wynagradzania pracowników ING Banku Śląskiego określa zasady wynagradzania pracowników zatrudnionych w ING Banku Śląskim oraz przyznawania świadczeń dodatkowych związanych z pracą.
-
Regulamin oceny pracowników ING Banku Śląskiego (Step up) określa zasady wyznaczania zadań, ich oceny oraz zasady przyznawania premii pracownikom ING Banku Śląskiego.
-
Regulamin oceny Identified Staff ING Banku Śląskiego określa zasady wyznaczania zadań, ich oceny oraz zasady przyznawania wynagrodzenia zmiennego.
-
Polityka zmiennych składników wynagrodzeń dla Identified Staff ING Banku Śląskiego określa składniki wynagrodzenia zmiennego, jakie mogą być przyznawane Identified Staff Banku oraz zasady wypłaty tego wynagrodzenia.
-
Deklaracja Różnorodności została przyjęta w ING Banku Śląskim w 2016 roku, jako wyraz naszej otwartości i odpowiedzialności. Od 2019 jesteśmy sygnatariuszem Karty Różnorodności FOB i regularnie bierzemy udział w badaniu Diversity IN Check.
Promujemy różnorodność – nie tylko dlatego, że jest to właściwe postępowanie, ale też dlatego, że takie podejście zapewnia realizację naszej strategii i jest kluczem do sukcesu.Doświadczenia płynące z różnic związanych z płcią, wiekiem, pochodzeniem, orientacją seksualną, sprawnością fizyczną i przekonaniami religijnymi umożliwiają nam stawianie czoła wyzwaniom i rozwiązywanie problemów na różne sposoby.
Różnice te nigdy nie będą podstawą do decyzji dotyczącej zatrudnienia, przyznania awansu czy zwolnienia. Różnorodność sprzyja rozwojowi naszej działalności, ponieważ przyjmowanie różnych perspektyw jest motorem innowacyjności, przyspiesza wzrost i prowadzi do podejmowania właściwych decyzji i osiągania lepszych wyników. Różnorodność zwiększa pulę naszych potencjalnych kandydatów. Pomaga nam przyciągać i zatrzymywać największe talenty. Pozwala też lepiej zrozumieć różne grupy klientów. Zależy nam na stworzeniu przyjaznej atmosfery pracy. Chcemy miejsca, w którym wszyscy mogą czuć się sobą.
Od 2023 roku wdrażamy założenia Globalnej polityki różnorodności, włączania i przynależności. -
ING Bank Śląski jako pracodawca dużą wagę przywiązuje do kształtowania postaw i wrażliwości w sytuacjach zawodowych. Polityka dbałości o środowisko pracy wolne od zjawisk niepożądanych takich jak dyskryminacja, mobbing jest wyrazem dbałości o przyjazne i harmonijne środowisko pracy. Celem Polityki jest zapewnienie takich warunków, aby przeciwdziałanie dyskryminacji, mobbingowi oraz innym formom niewłaściwych relacji w stosunku pracy było skuteczne i gwarantowało wszystkim pracownikom poczucie, że traktuje się ich z godnością i szacunkiem, nie tolerując jednocześnie żadnych form niewłaściwych relacji w stosunku pracy. Każdy pracownik ING Banku Śląskiego jest zobowiązany do wspierania i promowania Polityki oraz do powstrzymywania się od jakichkolwiek negatywnych działań związanych z naruszeniem godności drugiej osoby i zakłóceniem relacji międzyludzkich w miejscu pracy jak również w mediach społecznościowych.
W przypadku zgłoszenia wystąpienia zachowań mogących nosić znamiona niepożądanych, bezzwłocznie podejmowane są działania ukierunkowane na ich wyjaśnianie, bez ponoszenia negatywnych konsekwencji przez osoby zgłaszające, a następnie wyeliminowanie. Niezbędne jest zachowanie poufności całego procesu.
Menedżerowie powinni dokładać wszelkich starań, aby występujące w środowisku pracy sytuacje konfliktowe, na tle zawodowym i osobistym, rozwiązywane były w drodze mediacji, z zachowaniem kultury i poszanowania stron oraz bez uszczerbku dla interesu i dobra Banku. Wszyscy pracownicy Banku zobowiązani są do znajomości i przestrzegania wymogów wynikających z niniejszego dokumentu.
Polityka jest stosowana we wszystkich procesach kadrowych, dotyczących w szczególności warunków zatrudnienia i wynagradzania, rekrutacji i selekcji, oceny kompetencji i rozwoju pracownika, oceny rezultatów pracy oraz rozwiązywania umowy o pracę. Każdy pracownik zobowiązany jest do zapoznania się z Polityką. Każdy nowozatrudniony pracownik składa takie oświadczenie w momencie rozpoczęcia świadczenia pracy na rzecz ING Banku Śląskiego.
Polityka zorientowania na klienta
Polityka ta ma na celu ochronę i poszanowanie praw klientów i społeczeństwa. Ma ona również zapobiegać ryzyku nieuczciwego traktowania klientów. Polityka opiera się na Złotych Zasadach Obsługi Klienta.:
- Oferujemy produkty i usługi odpowiednie dla klientów przez cały cykl życia produktów i relacji.
- Oferujemy produkty i usługi po uczciwej cenie biorąc pod uwagę sytuację rynkową, koszty i ryzyka.
- Przekazujemy informacje na temat produktów i usług w sposób uczciwy, jasny i nie wprowadzający w błąd.
- Nasze produkty, usługi i zaufane doradztwo (w przypadku świadczenia doradztwa) są dostarczane przez profesjonalną kadrę pracowników posiadających niezbędną wiedzę i doświadczenie.
- Mamy na uwadze ryzyka związane z czynnikami ESG oraz wpływ naszych produktów i usług.
Polityka określa standardy, których należy przestrzegać podczas opracowywania, oferowania, rekomendowania i/lub sprzedaży produktów finansowych, jak również dalszej interakcji ING z klientami (m.in. w procesie reklamacyjnym). Podczas tworzenia produktów staramy się, aby stanowiły one wartość dodaną dla klientów i aby przekazywane informacje były wiarygodne oraz żeby nasze produkty i usługi były zrozumiałe i dostępne dla wszystkich klientów (także dla klientów z niższym poziomem umiejętności cyfrowych lub niepełnosprawnych). Wspiera ona Bank w tworzeniu i sprzedaży produktów, które przyczyniają się do realizacji interesów i celów klientów i społeczeństwa. Wymogi polityki są szerzej rozwinięte w instrukcjach uzupełniających: Instrukcji dotyczącej zapobiegania greenwashingowi, Instrukcji dotyczącej rynków i ochrony inwestorów, Instrukcji dotyczącej dystrybucji ubezpieczeń, Instrukcji zarządzania ryzykiem związanym z greenwashingiem oraz Instrukcji dotyczącej dostępności produktów i usług.
Ład korporacyjny
-
Ład korporacyjny określa zasady działania organów Banku oraz funkcjonowanie jego procesów i systemów. Zarząd Banku przyjął, a Rada Nadzorcza zatwierdziła: Politykę – zasady ładu wewnętrznego w ING Banku Śląskim oraz Politykę - zasady ładu wewnętrznego w grupie kapitałowej ING Banku Śląskiego.
1. Polityka - zasady ładu wewnętrznego w ING Banku Śląskim stanowi zbiór najważniejszych zasad, jakimi w zakresie ładu wewnętrznego kieruje się Bank. Zasady te dotyczącą:
- systemu zarządzania Bankiem
- struktury organizacyjnej Banku
- relacji wewnętrznych i zewnętrznych Banku, w tym relacji z udziałowcami i klientami oraz ich organizacji
- funkcjonowania nadzoru wewnętrznego oraz kluczowych systemów i funkcji wewnętrznych
- zasad działania, uprawnień, obowiązków i odpowiedzialności oraz wzajemnych relacji Rady Nadzorczej, Zarządu i osób pełniących kluczowe funkcje w Banku
- zasad oceny funkcjonującego w Banku ładu wewnętrznego.
Ład wewnętrzny Banku oparty jest na zgodności z prawem, przejrzystości i skuteczności. Realizacja wskazanych założeń odbywa się poprzez zasady wskazane w Polityce oraz oparcie modelu regulacji wewnętrznych w zakresie ładu wewnętrznego o określoną hierarchię. W celu zapewnienia efektywności w zakresie elementów składających się na ład wewnętrzny Banku, Polityka wskazuje zadania, obowiązki oraz uprawnienia poszczególnych organów i jednostek organizacyjnych (tj. Zarządu, Rady Nadzorczej, Walnego Zgromadzenia i innych organów/jednostek) w zakresie wdrożenia, funkcjonowania, oceny oraz nadzorowania ładu wewnętrznego w Banku, wraz z przypisaniem odpowiedzialności za te zadania.
2. Polityka – zasady ładu wewnętrznego w Grupie Kapitałowej ING Banku Śląskiego określa najważniejsze zasady ładu wewnętrznego w grupie kapitałowej ING Banku Śląskiego. Zasady zawarte w Polityce znajdują odzwierciedlenie w obowiązujących w Banku i w spółkach zależnych regulacjach wewnętrznych, a Polityka prezentuje w jednym miejscu podstawowe zasady dotyczące ładu wewnętrznego. Polityka opisuje cele wdrożenia podstawowych zasad ładu wewnętrznego w grupie kapitałowej oraz ogólne i szczegółowe zasady odnoszące się do roli ING Banku Śląskiego oraz jego podmiotów zależnych w ramach grupy kapitałowej ING Banku Śląskiego.
Polityka ma na celu m. in:- zapewnienie zgodności działania grupy kapitałowej ING Banku Śląskiego z powszechnie obowiązującym prawem oraz rekomendacjami, wytycznymi, wnioskami i stanowiskami organów nadzorujących (w tym w szczególności Rekomendacją Z oraz Zasadami Ładu Korporacyjnego dla instytucji nadzorowanych KNF)
- wprowadzanie oraz upowszechnianie dobrych praktyk w zakresie ładu wewnętrznego
- zapewnienie efektywnego wdrażania, weryfikowania, oceny oraz dostosowywania do zmieniającej się sytuacji ekonomicznej i prawnej funkcjonującego w grupie kapitałowej ING Banku Śląskiego ładu grupowego
- zapewnienie efektywnego sprawowania nadzoru nad wprowadzaniem oraz funkcjonowaniem w grupie kapitałowej Banku ładu grupowego
- wskazanie uprawnień oraz obowiązków określonych organów i jednostek organizacyjnych w zakresie wdrażania, weryfikowania, oceny, dostosowywania oraz nadzoru nad wdrażaniem oraz funkcjonowaniem ładu grupowego w grupie kapitałowej ING Banku Śląskiego
- zwiększanie efektywności oraz przejrzystości grupy kapitałowej ING Banku Śląskiego
- zapewnienie posiadania przez grupę kapitałową ING Banku Śląskiego przejrzystej oraz adekwatnej do skali i charakteru prowadzonej działalności oraz podejmowanego ryzyka struktury organizacyjnej.
Compliance
-
Fundamentami naszej kultury organizacyjnej są Wartości ING i Zachowania ING, zapisane w tzw. Pomarańczowym Kodzie oraz towarzyszące im hasło: Etyczność i spójność przede wszystkim!
Na ich podstawie stworzyliśmy Zasady etyki zawodowej pracowników ING Banku Śląskiego. To regulamin, który wskazuje jakie zachowania i sposób postępowania pracowników są pożądane, a jakie nieakceptowane. Zasady te zostały ujęte w 10 punktach.
-
Polityka zgłaszania naruszeń ma na celu ochronę integralności i reputacji Banku, a także ograniczanie ryzyka braku zgodności, którego źródłem może być m.in. brak reakcji pracowników na zaobserwowane naruszenia.
Polityka określa, w jaki sposób ING Bank Śląski zapewnia możliwość informowania o naruszeniach lub uzasadnionych podejrzeniach, dotyczących zaistniałego lub potencjalnego naruszenia prawa, wymogów regulatorów, regulacji wewnętrznych Banku, standardów etycznych lub wystąpienia niepożądanych zachowań w szczególności takich jak dyskryminacja, mobbing, molestowanie, molestowanie seksualne, nękanie, agresja, przemoc, zastraszanie, naruszenie prywatności osobistej.
-
Przestępczość finansowa i gospodarcza przybiera wiele form, takich jak pranie pieniędzy, korupcja, finansowanie terroryzmu, wykorzystanie informacji poufnych i nieprzestrzeganie sankcji. Zapobieganie temu, żeby ING Bank Śląski nie był wykorzystywany w działalności przestępczej jest jednym z naszych priorytetów, bo zaufanie do Banku przekłada się na zaufanie do systemu finansowego. Polityka AML określa wymogi oraz kontrole wewnętrzne w celu zapewnienia przestrzegania w Banku wymogów w zakresie poznania klienta i partnerów biznesowych (KYC - Poznaj Swojego Klienta), ograniczania ryzyka przestępstw finansowych, gospodarczych czy podatkowych ze strony naszych klientów i partnerów biznesowych.
-
ING Bank Śląski dokłada starań aby zapewnić wysoki poziom bezpieczeństwa informacji przetwarzanych w Banku, pozwalający na ugruntowanie wśród klientów opinii, że Bank jest solidną instytucją zaufania publicznego. Bank dąży do utrzymywania poziomu ryzyka informacji poniżej limitu określonego przez apetyt na ryzyko i nie dopuszczania do powstania incydentów bezpieczeństwa, które mogłyby powodować negatywny wpływ na klientów.
Bank, konstruując zapisy standardów bezpieczeństwa IT, bierze również pod uwagę wymogi regulatorów (np. „Rekomendację D” dotyczącą zarządzania obszarami technologii informacyjnej i bezpieczeństwa środowiska teleinformatycznego w bankach). Bank stosuje także zasady zgodne ze standardem dobrej praktyki (ang. SOGP – Standard of Good Practice) opracowanym przez Forum ds. Bezpieczeństwa Informacji (ang. ISF – Information Security Forum). Został on oparty na międzynarodowych normach i wytycznych: ISO/IEC 27001, COBIT, PCI DSS.
Standardy bezpieczeństwa obejmują wszystkie obszary wymagające regulacji, ze szczególnym uwzględnieniem:
- kryptografii
- monitoringu bezpieczeństwa
- połączeń do/z infrastruktury Banku
- zarządzania bezpieczeństwem usług stron trzecich
- testowania mechanizmów bezpieczeństwa
- zarządzania tożsamością i dostępem.