Jak załatwiać sprawy urzędowe firmy przez internet?

2019-11-12

Firma może załatwiać sprawy urzędowe przez internet - z profilem zaufanym i podpisem elektronicznym.

Prowadzisz firmę, więc nie masz czasu na stanie w kolejkach. Zobacz, do czego przyda Ci się profil zaufany i jak działa podpis elektroniczny.

Przedsiębiorcy mogą w łatwy sposób załatwiać sprawy urzędowe przez internet - z pomocą serwisu biznes.gov.pl lub innych stron innych instytucji państwowych. Do tego wystarczą profil zaufany i kwalifikowany podpis elektroniczny, które pozwolą potwierdzić naszą tożsamość.

Czym jest profil zaufany i jak z niego korzystać?

To bezpłatny sposób potwierdzenia swojej tożsamości w internecie, alternatywa w stosunku do płatnego podpisu elektronicznego. Bez drukowania, podpisywania dokumentów, składania ich w odpowiednim miejscu. Z Profilem Zaufanym załatwisz większość spraw urzędowych dla firmy (np. zarejestrujesz działalność, zgłosisz VAT przez CEIDG, zmienisz dane w KRS, załatwiesz sprawy w ZUS czy zarejestrujesz kasę fiskalną).

Obcokrajowcy także mogą posiadać profil zaufany - wystarczy posiadać polski numer PESEL lub certyfikat kwalifikowany.

Pamiętaj, żeby nie dzielić się z nikim swoim profilem zaufanym - ze względów bezpieczeństwa.

Jak założyć profil zaufany?

Profil zaufany możesz założyć w przeznaczonym do tego serwisie pz.gov.pl lub w systemie bankowości internetowej (tak, w Moim ING także udostępniamy tę opcję). 

1. Serwis Profilu Zaufanego
Potrzebne Ci będzie konto w tym serwisie i punkt potwierdzający (np. bank, urząd), w którym zaakceptujesz Profil Zaufany z pomocą dokumentu tożsamości. Jeśli masz już podpis elektroniczny, możesz potwierdzić nim Profil Zaufany. 

2. Bankowość internetowa

Jeśli masz konto bankowe - np. w naszym banku - nie musisz niczego potwierdzać, wystarczy złożyć wniosek o Profil Zaufany w systemie bankowości internetowej, a potrzebne dane automatycznie zostaną zaciągnięte. 

Pamiętaj, że profil zaufany jest ważny przez 3 lata - po tym okresie musisz go przedłużyć na kolejne 3.

Czy profil zaufany potwierdza wszystko?

Nie podpiszesz nim deklaracji i informacji podatkowych, nie zamkniesz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością i nie zmienisz danych w KRS, jeśli spółka nie była zarejestrowana przez internet.

Czym jest podpis elektroniczny i jak działa?

To Twój podpis w formie elektronicznej, którym zatwierdzisz dokumenty potrzebne w komunikacji z administracją - zarówno firmowe jak i prywatne. Składasz go za pomocą specjalnego urządzenia (np. tokena) i ponosisz za niego opłatę (w przeciwieństwie do darmowego Profilu Zaufanego). Cena zależy od dostawcy rozwiązania, czasu, przez jaki podpis ma być ważny i urządzenia, z pomocą którego będziesz składać podpis (np. wspomniany token usb, czytnik kart usb lub pcmcia). 

O podpis kwalifikowany możesz zawnioskować w jednej z firm dostępnych na stronie Narodowego Centrum Certyfikacji lub u kwalifikowanych podmiotów w dowolnym kraju Unii Europejskiej.


Tekst powstał w oparciu o materiały z serwisu informacyjno-usługowego dla przedsiębiorców www.biznes.gov.pl przy Ministerstwie Rozwoju.

Na www.ing.pl/wiem i biznes.gov.pl znajdziesz przydatne informacje dla przedsiębiorców.